Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjenna undrar om nån kan tipsa mig om hur jag kan spela in en blås orkester på bästa sätt....

är nybörjare...

har följande typer av micar =

7 condensatormicar (stora feta)

1 stereo mic

7 sm58

2 sm57

lägger på bas trummor och guitar efter jag har spelat in blåset!

orkestern kanske är på ca 60 man

men vilket tips som hällst skulle vara bra!

Annons
Postat

Du kan ju försöka få tag i Tidningen Studios inspelnings special. Där finns artiklar om hur man spelar in bl a blås. 😉

Postat
tjenna undrar om nån kan tipsa mig om hur jag kan spela in en blås orkester på bästa sätt....

är nybörjare...

har följande typer av micar =

7 condensatormicar (stora feta)

1 stereo mic

7 sm58

2 sm57

lägger på bas trummor och guitar efter jag har spelat in blåset!

orkestern kanske är på ca 60 man

men vilket tips som hällst skulle vara bra!

60 pers? Puh, fan va kul! 😉

Jag skulle ha använt stereomicken till att ambiensmicka hela gänget. dvs, 4-5 meter framför dom.

sen använda 2 av kondingarna till att "sejfa" med ytterligare ambiensmickning typ ett AB par i närheten av stereomicken.

Vidare skull jag hissa upp 2 stereopar ovanför dom, ute på sidorna. På det viset kan du stöda upp sidorna ifall de faller bort från frontmickarna.

Då har du 1 konding, 7 femtioåttor och 2 femtiosjuor kvar.

Vad är det för instrument? Använd några shuremickar på Tuba, Skönt att kunna höja lite botten i orkestern, få det lite tydligare.

Kolla vilka instrument som har solo eller utmärkande stämmor. Försök se till att varje stämma har ett eget stereopar. Minst.

Passa dig för att gå för nära med kondingarna. Det är ju en hel del energi i exempelvis en trumpet. Där skulle jag använt shuremickarna.

Det hela beror lite på vilket sound du är ute efter, finns säkert folk här som har mer tips 😄

Blir lite avis...fet blåsorkester är ju inte så ofta man får spela in 😄

/F

Postat

vi har 6 sektioner blås...

sax

klarinett

trumpet

trombone

flöjt

2 tuba + 1 bas trumpet ( micas med 58or )

tänkte sätta 2 kondensatorer ca 3-5 meter framför varje sektion.

1 stereo mic som rums mic

58or vid solister

hela orkestern måste spela samtidigt som om dom spelar live ( det är en bra ungomsorkester).

så jag micar inte kompet (el-bas,trummor,gitarr, keybord) utan lägger på det efter...

tror ni det kan funka och fortfarande bli lagom bra???

eller ska jag köra allt på en gång?

har inte tillgång till några plexi väggar!

Postat

Kör allt på en gång. Kompet kommer få ett rent helvete annars.

Mitt tips är att du mickar sektionsvis och försöker skärma av så mycket det går (men inte så det stör dom som spelar). Om det inte råkar vara en riktigt bra orkester i välljudande rum; då kan du lätt göra som Eliasson säger.

Jag har spelat in liknande orkestrar med ungefär samma förutsättningar som du verkar ha, men då har det varit i en halvokej sal med halvamatörmusiker. Då har det funkat bäst att skärma av och micka sektioner så man kan fila på volymer och klanger i mix.

Postat

okey... tror jag kör som jag precis skrev...

tack för alla svar... om nån har nått att tillägga så får dom gärna göra det

Postat
Kör allt på en gång. Kompet kommer få ett rent helvete annars.

!!!! Det kommer bli skitsvårt (om inte omöjligt) för kompet att spela till en blåsbakgrund om dom inte kör till klick.

Postat

Vilken utmaning att micka en hel orkester. Jag kan knappt micka ett piano!

Men du verkar ju ha koll så det går säkert bra med lite tips från forumet!

Postat
!!!! Det kommer bli skitsvårt (om inte omöjligt) för kompet att spela till en blåsbakgrund om dom inte kör till klick.

vad menar du? att spela in kompet samtidigt som orkestern??

alltså vi har ju dirigent och så.

Postat

vad menar du? att spela in kompet samtidigt som orkestern??

alltså vi har ju dirigent och så.

Alltså, om du ska spela in blåset först och SEN kompet så kommer det bli extremt svårt för kompet att spela i time till blåset eftersom tempot kommer åka upp och ner eftersom det är en dirigent med i leken. En dirigent håller ju aldrig tempot (vilket inte alls är fel, det ska ju vara så).. Han drar ut på fermater och tolkar puaser med konstnärlig frihet. En trummis kommer få skitsvårt att spela till detta om han inte har en dirigent. Och en dirigent kommer INTE kunna dirigera exakt likadant två gånger.

Mitt förslag är i så fall att du spelar in kompet först och lägger på blåset när dom lyssnar till bakgrunde och försöker fasa ut bakgrundsläcket vid brass-tagningen, men detta är meckligt som fasen, speciellt när det sker i stor lokal med många mikrofoner.

Postat

Hmm.

Jag tror jag vågar säga några saker här. Jag brukar mest spela in symfoniorkestrar o så, det räknas väl inte riktigt kanske. Jag har gjort en del körer o storband också. Bara spelat i blåsorkester dock, inte spelat in. (Trombon förstås).

Innan allt annat, glöm det där med att spela in blås ock komp separat. Med en gång. Det är en så himla dum ide för en blåsorkester så jag orkar inte ens tänka på det. Målet är ju inte att göra en pop-skiva med discobastrumma, utan att låta som den orkester det är.

När jag spelar in en orkester gör jag så här.

Först så sätter man upp hela orkestern i ett bra rum. Har man inget bra rum är det ingen ide att spela in över huvud taget. Vad man än gör kommer låta skit. Replokalen kan funka men det beror på. En bra aula eller en kyrka eller så. Rejält med luft behövs det. Se till att orkestern är avslappnad, kan sina stycken och låter bra. Det blir inte bättre på inspelningen. Ta pauser, fyll på med fika. Tokträna inte, trumpetarna bara kroknar. Allra helst skulle jag spela in över ett gäng tillfällen, som en del av repen.

Sen sätter jag upp ett stereopar av mickar på bästa stället i hela rummet. Det här blir huvudmickarna. Oftast blir det ett par omni-mickar. Cirka 50 centimeter mellan mikarna. Upp rejält högt. Minst 3 meter över scengolvet, ibland uppåt 7 meter (det är inte helt lätt att hitta såna mikstativ). Framåt eller bakåt tills balansen blir så bra det går. Gå undan och lyssna i lurar. Kanske klättra på stegen. Håll för ett öra och lyssna. Kort sagt hitta så bra ljud som möjligt.

Kardoid-mickar är precis samma ide. Rekommenderar en uppställning som ORTF (franska radion) standardiserade. 17cm mellan membranen, pekandes 110 grader utåt. Jag har en mall. Det är egentligen inte hela världen, men det är bäst att veta var man börjar om man skall hitta på nåt.

Om du nu har bra mickar och fått dem på rätt ställe så räcker det i stort sett. Det kommer bli en alldeles utmärkt inspelning.

Nu kommer vi till finesserna, alltså sånt som kan höja upplevelsen lite till.

Jag brukar direkt sätta ut två stödmickar på sidorna. Tankemässigt delar jag orkestern i tre delar. En mik vid 1/3 den andra vid 2/3. Lite framför huvudmickarna, alltså lite närmare orkestern. Vanligen omni här också, eftersom jag gillar såna. I mixen sån så plockar jag in dem här ganska svagt, mest för att få lite mer bredd i ljudet. Beroende på hur orkestern låter så kan de här tas bort helt, eller kanske byggas ut med ytterligare ett gäng.

Sen kan vissa instrument behöva stöttas. Kanske är det något instrument som allmänt sett låter lite svagt. Kanske har någon ett viktigt solo som du vill lyfta fram. Kanske är det basen, kanske något annat. Öron och erfarenhet får hjälpa. De här mickarna lyfter jag sen in i mixen på "rätt" ställe i stereobilden. Jag brukar också fördröja dem så att ljudet från spotmicken kommer lite senare än från huvudmickarna (lite överkurs). Sådär 3 millisekunder per meter är ett bra riktvärde, å sen lite till.

Sen sätter jag på inspelning och låter den rulla. Varje mick går till sitt eget spår i datorn. Volymerna ställer jag in så det inte kan klippa, siktar på sådär -10dB. Jag använder vanligen 44.1kHz 24 bitar.

Det där med röd lampa, klara att börja o så där gör amatörmusiker skitnervösa. Jag bara låter det rulla och spelar in. Skriver ner noggrant under tiden var tagningarna börjar och en snabb gissning vilken kvalitet det är på dem. Dessutom är hårddisk billigt nuförtiden.

Några andra tips: jag fotar alltid mycket med en digitalkamera. Bra att ha till allt möjligt sen. Mät också ut var stativen till mickarna står och hur höga dem är. Är det engångsgrej att spela in så gör det inget, men om det blir flera tagningar är det bra att kunna ställa upp saker exakt likadant.

Så fort som möjligt: Säkerhetskopia på inspelningen. Det är det första jag gör när jag kommer hem. I med en extern disk och kopiera.

Sen är det att mixa. Lite rumsklang. Skär vanligen allt under sådär 30Hz och kanske lite EQ. Mycket lätt komprimering på kanalerna, ofta bara 1:1,2 eller så för att få ner en del av de värsta utstickarna. Liknande på mastern, kanske lite mer där. En limiter på masterna får ta några enstaka toppar.

Skall det kompas så ställer jag in volymerna noggrannt och mixar ner till stereo. Sen är det rätt lätt att klippa ihop "snuttar" för att få ihop ett bra spår av olika tagningar. Att göra samma sak på flerspår kan man göra i vissa program, men är en total omöjlighet i andra. Det är vilket fall som helst mycket svårare och inte värt besväret om du frågar mig.

Nå, mina tankar.

Gunnar

Postat

tack gunnar.... dettar har varit till mycket hjälp.

tror jag ska prova en mix av alla dessa tekniker.

måste bara hitta ett sätt att dämpa trummorna lite (MYCKET hårdhänt trummis)

hadde tänkt använda mig av nån sorts skärming kanske några täcken som man hänger så att dom döljer delar av trummorna, nån som har nån ide?

Postat

Tja.. täcken ovanpå spånskivor, stora skumgummiväggar, plexiglas.. vad som helst som är stort, platt och kan fyllas med någon isolering. Enklast vore att trummisen lär sig spela med mer än en styrka dock. =]

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.