Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

AlltsÄ, det hÀr Àr ett problem som jag inte har haft tidigare och det kan ju eventuellt vara kopplat till Battery (v 1). IgÄr testade jag för första gÄngen att separera trummorna, dvs virvel pÄ en kanal (gick bra), hithat pÄ nÀsta (gick bra men lÀt lite 'knastrigt' till att börja med) och sedan vidare till bastrumma pÄ en tredje kanal - vilket inte gick alls. NÀr jag lagt till den tredje kanalen sÄ gick det varken att spela eller spela in - ljudet blev helt förvrÀngt, nÀstan distat!

Kollade systemresurser, omkring 500 Mb RAM ledigt och processorn aldrig mer upp Àn till 10%, sÄ det borde inte vara problemet.

NÄgon som har koll pÄ detta eller nÄgot hum varför problemet uppstÄr? Kan det vara sÄ att volymen Àr för högt instÀlld i Battery? (NÄgot som en arbetskamrat mumlade lite om...)

Annons
Postat

Definiera "3 midikanaler".. det Àr inte sÄ att du har 3 separata audiokanaler du tar ut battery pÄ i Cubasemixern?

Vad har du för ljudkort? 3 kanaler + knaster lĂ„ter lite som ett Soundblaster đŸ˜Č

Enbart mididata ger inget knaster.

Postat

Jag antar att du naturligtvis bara anvÀnder dig av en Battery till alla trummor. Om volymen Àr för högt stÀlld bör du ju se det pÄ mÀtarna i battery, som ju inte ska gÄ upp i det röda omrÄdet. Varken kanalens, eller mastervolymen.

Postat

LĂ€gre latency nej, jag har provat det... fĂ„r kanske prova Ă€ven om jag tycker att det borde skötas automagiskt. 😆

Ljudkort = M-audio FW

Jag skapade sammanlagt tre midikanaler, inte audio. Spelade inte olika delar av kompet med Battery dÀr... eller försökte, det gick ju inte. Och ja, jag anvÀnde mig enbart av battery för varje kanal.

Postat

Firewire? Har du uppdaterat moderkortets drivrutiner för firewirechipset'et? Har för mig att jag lÀst om problem med vissa firewirechipset tidigare..

Tre kanaler midi och enbart en instans med battery pÄ en stereoaudiokanal Àr nÀstan löjligt.. det ska inte bli knaster för sÄ lite..

Vad har du för processor? och Ă€r det en laptop med klent nĂ€tagg? 😆

Postat

Ja, har de senaste drivisarna frÄn M-audio... men jaha, du skrev moderkortet, nej, det fÄr jag kanske testa dÄ.

Slog mig just att jag kanske gjort fel Ă€ndĂ„! AlltsĂ„ - för varje midikanal har jag tryckt F11 och lagt till Battery och sedan kört Battery1 pĂ„ midi1, battery2 pĂ„ midi2 etc. Man kanske bara skall lĂ€gga till Battery en gĂ„ng och sedan köra olika kanaler pĂ„ samma instrument? Uttrycker jag mig dimmigt nu? 😳

Postat
Slog mig just att jag kanske gjort fel ÀndÄ! AlltsÄ - för varje midikanal har jag tryckt F11 och lagt till Battery och sedan kört Battery1 pÄ midi1, battery2 pÄ midi2 etc. Man kanske bara skall lÀgga till Battery en gÄng och sedan köra olika kanaler pÄ samma instrument?

Ja.

Postat

Du drar ju ingÄng ett VSTi för varje spÄr dÄ - sÄ det blir högre belastning Àn om du kör alla kanalerna frÄn samma.

Har du inte en kvick dator, sÄ slÄr du i taket ganska snabbt...

Jag sade förresten att du skulle prova HÖGRE latency (alltsĂ„ lĂ€ngre tid) - inte lĂ€gre. 😄 Med lĂ€gre latency fĂ„r du sannolikt Ă€nnu större problem...

Postat
Uttrycker jag mig dimmigt nu? 😳

😉 .. en aning hörrni.

Men det Ă€r lugnt 😉

Du öppnar enbart en instans av Battery sedan routar du ut varje cell eller matris till en egen kanal i Cubase.

Du gÄr in i preferences i Battery och talar om hur mÄnga mono och stereokanaler battery ska initiera nÀr den startas, sedan stÀnger du pluggen i VSTRacket och öppnar den igen, sen Àndrar du utgÄngarna under mastervolymregeln i Battery.

Lycka till nu'rÄ

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.