Hellpig Postat 19 oktober 2005 Postat 19 oktober 2005 AlltsÄ, det hÀr Àr ett problem som jag inte har haft tidigare och det kan ju eventuellt vara kopplat till Battery (v 1). IgÄr testade jag för första gÄngen att separera trummorna, dvs virvel pÄ en kanal (gick bra), hithat pÄ nÀsta (gick bra men lÀt lite 'knastrigt' till att börja med) och sedan vidare till bastrumma pÄ en tredje kanal - vilket inte gick alls. NÀr jag lagt till den tredje kanalen sÄ gick det varken att spela eller spela in - ljudet blev helt förvrÀngt, nÀstan distat! Kollade systemresurser, omkring 500 Mb RAM ledigt och processorn aldrig mer upp Àn till 10%, sÄ det borde inte vara problemet. NÄgon som har koll pÄ detta eller nÄgot hum varför problemet uppstÄr? Kan det vara sÄ att volymen Àr för högt instÀlld i Battery? (NÄgot som en arbetskamrat mumlade lite om...)
Claes Holmerup Postat 19 oktober 2005 Postat 19 oktober 2005 Har du provat att gÄ upp pÄ lite högre latency?
Lundin Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Definiera "3 midikanaler".. det Ă€r inte sĂ„ att du har 3 separata audiokanaler du tar ut battery pĂ„ i Cubasemixern? Vad har du för ljudkort? 3 kanaler + knaster lĂ„ter lite som ett Soundblaster đČ Enbart mididata ger inget knaster.
Claes Holmerup Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 ...men med VSTi, sĂ„ rör det sig ju inte om enbart midi... đ
Rapid Wanker Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Jag antar att du naturligtvis bara anvÀnder dig av en Battery till alla trummor. Om volymen Àr för högt stÀlld bör du ju se det pÄ mÀtarna i battery, som ju inte ska gÄ upp i det röda omrÄdet. Varken kanalens, eller mastervolymen.
Hellpig Postat 20 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 20 oktober 2005 LĂ€gre latency nej, jag har provat det... fĂ„r kanske prova Ă€ven om jag tycker att det borde skötas automagiskt. đ Ljudkort = M-audio FW Jag skapade sammanlagt tre midikanaler, inte audio. Spelade inte olika delar av kompet med Battery dĂ€r... eller försökte, det gick ju inte. Och ja, jag anvĂ€nde mig enbart av battery för varje kanal.
Lundin Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Firewire? Har du uppdaterat moderkortets drivrutiner för firewirechipset'et? Har för mig att jag lĂ€st om problem med vissa firewirechipset tidigare.. Tre kanaler midi och enbart en instans med battery pĂ„ en stereoaudiokanal Ă€r nĂ€stan löjligt.. det ska inte bli knaster för sĂ„ lite.. Vad har du för processor? och Ă€r det en laptop med klent nĂ€tagg? đ
Eternal Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 (redigerat) Ni skall inte "bad moutha" Soundblaster đđ Redigerat 20 oktober 2005 av Eternal
Hellpig Postat 21 oktober 2005 TrĂ„dstartare Postat 21 oktober 2005 Ja, har de senaste drivisarna frĂ„n M-audio... men jaha, du skrev moderkortet, nej, det fĂ„r jag kanske testa dĂ„. Slog mig just att jag kanske gjort fel Ă€ndĂ„! AlltsĂ„ - för varje midikanal har jag tryckt F11 och lagt till Battery och sedan kört Battery1 pĂ„ midi1, battery2 pĂ„ midi2 etc. Man kanske bara skall lĂ€gga till Battery en gĂ„ng och sedan köra olika kanaler pĂ„ samma instrument? Uttrycker jag mig dimmigt nu? đł
Rapid Wanker Postat 22 oktober 2005 Postat 22 oktober 2005 Slog mig just att jag kanske gjort fel ÀndÄ! AlltsÄ - för varje midikanal har jag tryckt F11 och lagt till Battery och sedan kört Battery1 pÄ midi1, battery2 pÄ midi2 etc. Man kanske bara skall lÀgga till Battery en gÄng och sedan köra olika kanaler pÄ samma instrument? Ja.
Claes Holmerup Postat 22 oktober 2005 Postat 22 oktober 2005 Du drar ju ingĂ„ng ett VSTi för varje spĂ„r dĂ„ - sĂ„ det blir högre belastning Ă€n om du kör alla kanalerna frĂ„n samma. Har du inte en kvick dator, sĂ„ slĂ„r du i taket ganska snabbt... Jag sade förresten att du skulle prova HĂGRE latency (alltsĂ„ lĂ€ngre tid) - inte lĂ€gre. đ Med lĂ€gre latency fĂ„r du sannolikt Ă€nnu större problem...
Lundin Postat 24 oktober 2005 Postat 24 oktober 2005 Uttrycker jag mig dimmigt nu? đł đ .. en aning hörrni. Men det Ă€r lugnt đ Du öppnar enbart en instans av Battery sedan routar du ut varje cell eller matris till en egen kanal i Cubase. Du gĂ„r in i preferences i Battery och talar om hur mĂ„nga mono och stereokanaler battery ska initiera nĂ€r den startas, sedan stĂ€nger du pluggen i VSTRacket och öppnar den igen, sen Ă€ndrar du utgĂ„ngarna under mastervolymregeln i Battery. Lycka till nu'rĂ„
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.