Jump to content
Annons

Föra över filer från Mac till PC? Hur?


flintan

Recommended Posts

Har ca 80G ljudfiler på en extern hårddisk som ska överföras till en PC laptop alt. en annan extern hårddisk formaterad för PC.

Finns det något smidigt tillvägagångssätt?

Vad först inne på att bränna över på DVD skivor men det tar sin tid plus att det blir minst femton skivor... (plus att jag inte har DVD brännare utan måste låna på morsans jobb 25 mil härifrån och att hon måste sitta med och vänta medans jag bränner...)

Hjälp!

😆

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu, drag and drop är ju ett beprövat system 😆

Problemet uppstår ju endast om du ska föra över filer från NTFS till en Mac. Då kan det krångla en del.

Eller är jag ute och snurrar nu? Har nämligen gjort precis såhär med min gamla PC och min nya Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du på nåt sätta kopplar ihop dom i nätverk (via router eller liknande) så spelar inte hårddiskformatet nån roll.. Ett sätt kan ju vara om båda talar med TCP att installera en liten FTP server på nån av maskinerna och föra över filer så.. Via nätverkskabeln alltså..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag kan inte ett shit om sånt här..

Hur installerar man en ftp server?

Macintosh pratar väl mest apple talk via nätverkskabeln?

Jag har förresten inte ens en nätverkskabel.. kör internet via ett gratis air-port nätverk. (förresten har en kabel till fotpedalen till min Pod, det är en vanlig cat5 nätverkskabel, fungerar det?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså jag kan inte ett shit om sånt här..

Jag har förresten inte ens en nätverkskabel.. kör internet via ett gratis air-port nätverk. (förresten har en kabel till fotpedalen till min Pod, det är en vanlig cat5 nätverkskabel, fungerar det?).

Ja den kabeln borde fungera att överföra filer med nätverkskabel är simpelt bara att koppla ihop datorerna och ställa in systeminställningarna för filöverföring svårare är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC behöver korsade kablar när man inte använder en hubb mellan burkarna, men Mac är så smart att den "vänder själv".

Så kopplar du mellan PC och Mac brukar det funka med "vanlig" nätverkskabel 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är din externa hårddisk Mac-formaterad? Då skulle jag rekommendera något ännu enklare!!

Ladda hem trialversionen av MacDrive 6 och installera på PC:n, så kan du koppla hårddisken till PC och kopiera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC behöver korsade kablar när man inte använder en hubb mellan burkarna, men Mac är så smart att den "vänder själv".

Så kopplar du mellan PC och Mac brukar det funka med "vanlig" nätverkskabel 🙁

Aha.. Det var smart.. Fast iof. det finns ju nyare PC(i) nätverkskort som fixar det också... Men som sagt en smart standardfunktion på Macen.. Hmm..

Att jag missade tipsa om MacDrive tipset är oförlåtligt.. Snyggt Linus 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så nu har vi försökt och misslyckats.

Pc datorn (en Dell laotop) hade en jättepluttig liten firewirekontakt så min sladd passade inte..

Försökte med nätverkskabel men fattde inte hur man gör.

Försökte med trådlöst nätverk och det gick bättre men.. Datorerna hittade varann men jag visste inte hur man "kommer in" i den andra datorns hårddisk..

Som sagt jag kan inte ett shit om sånt här. J*vla sa**ns datorer....

Han fick låna hårddisken istället och en skiva med MacDrive6 demon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac OS X? Gå in i Systeminställningar, Fildelning och slå på Windowsdelning. Under rutan där du kryssade i Windowsdelning får du lite information om hur du ska ansluta till din Mac från PC:n via nätverket.

Hur man startar en anslutning till Macen från Windows XP är jag dock inte helt säker på, men det bör vara ganska enkelt att hitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pc datorn (en Dell laotop) hade en jättepluttig liten firewirekontakt så min sladd passade inte..

Polare med PC lånade disken? Då kan han väl köpa en firewirekabel med en liten "minidv-kontakt" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pc datorn (en Dell laotop) hade en jättepluttig liten firewirekontakt så min sladd passade inte..

Polare med PC lånade disken? Då kan han väl köpa en firewirekabel med en liten "minidv-kontakt" 😉

Precis det som var tanken. Enklast möjliga lösning. Klara inte av att strula med datorer när det inte fungerar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man startar en anslutning till Macen från Windows XP är jag dock inte helt säker på, men det bör vara ganska enkelt att hitta.

Tror du ja... 😉

Jag har gjort det flera gånger, utan att ha någon som helst koll på Windows XP. Jag minns bara aldrig hur det är man går till väga. Det är dock bara att leta runt lite i systemet. Det finns väl ändå nån ikon någonstans som heter Nätverket eller liknande? Sök i Windows-hjälpen. Det bör inte vara så knepigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man startar en anslutning till Macen från Windows XP är jag dock inte helt säker på, men det bör vara ganska enkelt att hitta.

Tror du ja... 😉

Det blir inte enklare av att det är två dummskallar som inte kan nåt om dator nätverk. Att den dummskallen som kan lite om mac nätverk ska konfigurera ett pc nätverk gör inte saken enklare.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Mac:

Windowsdelning påslagen

Kolla upp ip-nummer

PC:

Start/Kör

Om ip-nummer är t.ex. 192.168.0.1 så skriver man bara \\192.168.0.1 och klickar OK

Nu frågar Windows efter namn/lösen

Skriv in namn/lösen på ditt Mac-konto

Nu dyker det upp ett fönster som visar Mac-användarens mapp (innehållandes Skrivbord, Dokument, Musik osv.)

Markera mapp, kopiera & sedan klistra in på PC-disken

Link to comment
Dela på andra sajter

öh jag kommer ihåg en gång.. 😄 skulle koppla ihop min PC med en MAC.. på mac tryckte man in informationen och inom 30 sek var nätverket aktiverat.. Medans jag på PC'n var tvungen att starta om och fippla till förbannelse, tog oss kanske en timme att få igång tills det funkade och då var min polare ändå ganska duktig på det där. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...