Jump to content
Annons

Sid och Tv-spel på subtractorn eller malström?


Finn

Recommended Posts

Annons
  • 3 veckor senare...

Ett tips är att "fejka" digitalt brus (användbart för trumljud framförallt) på detta vis:

Skapa en "subba" (subtractor, alltså), och ställs osc 1 till fyrkantsvåg. Ändra fasmoduleringsläge till "X", stäm ned oscillatorn en oktav och stäng av "kbd trk". Ställ lfo 1 på s&h (näst nedersta vågformen och destination "phase", och dra upp både rate och amount till full muff. Sedan är det bara fixa med filter och så vidare. Aktiverar du osc 2 och ställer in den på samma sätt som ettan fast med annorlunda stämning (+/- sex halvtoner brukar funka bra) får du brusigare brus... Eller vad man ska säga.

Hsh, genom att stämma upp oscillatorerna (ca 6-8 oktaver) får du högre frekvent brus som lämpar sig för hihats, tamburiner osv. Genom att skapa två subbor till har man nästan grunderna för en typisk tr-808-hihat, t ex...

Damn, jag borde sluta nörda ned mig i ljud och göra musik istället... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Shine (oregistrerad)

Hej!

Har sett refill som heter nintendo nanoo loops(tror det va nått sånt det hette) och Games, vet ej om dom innehåller det du söker men du kan ju söka på namnen.rfl

(kolla på limewire)

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
nattvaktaren (oregistrerad)
skriver här för att komma ihåg att leta efter jobbet

Gör inte det är du bussig. Finns liksom inget större värde för mig att läsa dina komihåglappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

skriver här för att komma ihåg att leta efter jobbet

Finns ett anteckningsblock på dina personliga inställnigar, det funkar mycket bra. Om inte annat, så kan man maila länken till tråden till sig själv. Funkar finfint det med. Provat båda, så jag vet vad jag talar om 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Hmm, det finns nåt basljud i Malström som låter grymt mycke nintendo 8-bitars när man spelar på de högre tonerna. Sitter på jobbet nu, men skicka ett pm så kan jag kolla upp vilken det är.

Så här låter det iallafall:

http://2re.ikontor.net/mp3/amazon.mp3

(för er som undrar så är det en låt från ducktales 8-bit som jag gjort om i reason)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

NES:en är enkelt uppbyggd och Subtractor är ditt verktyg. Du kommer nära men inte fram.

Använd dig av squarevågor med cutoff på max och resonace i botten för melodiljud, effekter och ställ sedan in en Sample & Hold alt. squarevåg till LFO 1 som sedan styr med mod-hjulet. Det kan bli rätt roliga effekter på så vis.

Så här låter min Super Mario Bros... tyvärr får jag inte till trummorna så jag utelämnar dem. 🙂

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/up..._Mario_Bros.zip

...allt gjort i Reason 2,5 med 2 Subtractors...

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

NES:en är enkelt uppbyggd och Subtractor är ditt verktyg. Du kommer nära men inte fram.

Använd dig av squarevågor med cutoff på max och resonace i botten för melodiljud, effekter och ställ sedan in en Sample & Hold alt. squarevåg till LFO 1 som sedan styr med mod-hjulet. Det kan bli rätt roliga effekter på så vis.

Så här låter min Super Mario Bros... tyvärr får jag inte till trummorna så jag utelämnar dem. :rolleyes:

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/up..._Mario_Bros.zip

...allt gjort i Reason 2,5 med 2 Subtractors...

varför zippar du en mp3 fil?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

1. Jag har ingen egen sida att lägga upp den på

2. Jag vet ingen annan sida att lägga upp mp3 filer på. Särskilt inte större sådana...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en C64 mix av jarre's oxygene8 till ett kompo på www.remix64.com

och den är bara gjord på Subtractors. Alla trodde jag hade gjort den på riktiga c64'an 😉 hehe

oxygene8 mix

Håll till godo och ta gärna ljuden om det passar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en C64 mix av jarre's oxygene8 till ett kompo på www.remix64.com

och den är bara gjord på Subtractors. Alla trodde jag hade gjort den på riktiga c64'an 🙂 hehe

Mycket bra jobbat!

Tackar 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...