Jump to content
Annons

Hur ser upphovsrätter ut för keyboardkomp?

tbruce

Recommended Posts

Jag har en gammal Casiokeyboard som har massa sånna där förprogrammerade komp som man kan styra lite med några knappar. Jag funderar på att sampla ett av dom i en låt, och undrar mest av nyfikenhet hur det ser ut med upphovsrättsfrågan på sånna komp? Man kan ju tycka att eftersom tanken är att man ska kunna använda dom när man spelar så borde Casio ha släppt alla rättigheter till dom, så man skulle kunna använda dom hur som helst? Dessutom är ju flera av dom redan snodda från kända låtar, vet iaf att riffet i Deep Purples "Burn" finns som ett bluesrockkomp.

Och låtidén som jag har skulle i princip använda kompet rakt av som det är, utan några större förändringar. Skulle jag åka på juridiskt däng från Casio om nåt sånt släpptes?

😉

Annons

Har mycket svårt att tänka mig att du skulle åka på däng av Casio för att ha snott en kompmodell. Fabrikspresets är till för att användas.

Däremot kanske Deep Purple har ett och annat att säga till om. Om det låter för likt en av deras låtar, vill säga. Men det kanske de redan har gjort mot Casio i det här fallet? 😉

Hej!

Casio har genom att sälja sin keyboard överlåtit alla tänkbara rättigheter att använda keyboarden i kommersiella sammanhang!

Däremot kan Casio åka dit om du får en hit med det Deep Purple-inspirerade kompet, sålänge du inte ändrar i orginalkompet!

Har svårt att tänka mig att man kan få en hit med en Casiosynth.....nä nu va jag taskig, Fredagsbiran börja verka.... 😠

Haha... vet inte om synth är precis rätt ord heller... 🙂

Men vad bra, om det är fritt fram så att säga. 🙁 Tack för svaren!