Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag var tvungen att ominstallera Windows 98 för en tid sedan. Det hela gick bra förutom att systemet var något långsammare än förut. Jag tog bort några helt onödiga program (ej relaterade till Cubase på något sätt) och defragmenterade hårddisken. Systemet blev lite, lite snabbare men verkar instabilt. Vissa program är ibland svåra att öppna, framför allt Cubase VST/32. Ibland går det och då rullar allt på problemfritt, men oftast inte. Ibland, men inte varje gång jag försöker, kommer ett felmeddelande om problem i VxD. Jag som inte ens vet vad det är för något. Dessa gånger kan Windows inte heller stängas.

Finns det någon därute som inte är kaputtdatorhalvanalfabet som jag, som har några råd?

Annons
Posted

Formatera om hårddisken och installera om allt från början

det enda som hjälper när det börjar krångla, och så får du en fräsch burk

Posted

Hej. I min dator har jag vxd filer i samband med grafik-drivarna ock i samband med Symantec Norton Internet security-programmet.

Forsøk att innstallera Direct X , eller grafik-kort drivarna o se om det hjalper.

Sen kolla din Antivirus/brandvagg program.

Posted
Jag tog bort några helt onödiga program (ej relaterade till Cubase på något sätt)

Programmen du avinstallerade använde några VXD-drivrutiner som togs bort vid avinstallationen - men vxd-filer används av hela Windows och det är därför ditt system nu har blivit instabilt.

Det spelar ingen roll om programmen var relaterade till Cubase eller inte. Problemet ligger varken i Cubase, eller din defragmentering. Problemet är att avinstallationen "trasslade sönder" ditt Windows.

Cubase och många andra program kan vara beroende av funktioner i dessa vxd-filer - antingen direkt eller indirekt - precis som program kan vara beroende av vissa dll-filer.

Lösning?

Installera om Cubase så får du se om det räcker för att lägga in de vxd-filer som saknas.

Om det inte räcker, kan det tråkigt nog vara på sin plats med en ominstallation av Windows.

Posted
Installera om Cubase...

Tack för tipsen!

Jag har under en längre tid funderat på att skaffa mig en nyare version av Cubase. Nu kanske är ett bra läge för det. Kan exempelvis Cubase SX fungera ihop med Windows 98 och är det möjligt att spela upp mina enormt gamla Cubase VST/32-projekt i de nyare versionerna?

Huruvida min hårvaruprestanda räcker till eller inte tar jag reda på själv.

Posted
Ett hett tips: Installera win XP istället för 98:an! Så blir burken stabilare om du nu har prestanda för det?!

Exakt, win98 är hemskt. Om burken inte pallar Xp, testa win2000 istället.

/peAk

Posted
Kan exempelvis Cubase SX fungera ihop med Windows 98

Nej. Windows 2000/XP är ett måste, och vilket av dem du väljer får bero på hur snabb din dator är. XP har många fördelar.

och är det möjligt att spela upp mina enormt gamla Cubase VST/32-projekt i de nyare versionerna?

Ja, du kan importera in gamla filer till "nya" Cubase.

Posted

Ett tips. Jag har själv w2000. Du måste ladda hem service pack 4 och installera detta annars blir det problem. Mycket ostabilt utan detta sp. Nu är mitt system hur stabilt som helst. Jag kör sx-2.

• 2 weeks later...
Posted

Tänkte här bara runda av tråden ifall någon annan stöter på liknande vxd.problem. Uppenbarligen försvann någon/några vxd-drivrutiner för mycket när jag rensade bort program. Ominstallation av Windows löste det hela.

Tack Linus för ledtråd! Blir hur som helst en ny burk efter nyår... :rolleyes:

Posted
Ominstallation av Windows löste det hela.

Tack Linus för ledtråd! Blir hur som helst en ny burk efter nyår... :rolleyes:

Fint att det funkar igen!

Ominstallation av Windows är inte roligt. Jag har nyligen råkat ut för ett ominstallationsbehov av Windows jag också 🥰

• 2 weeks later...