Jump to content
Annons

Florian le Sage

Recommended Posts

Hej på er,har just skaffat digi 002r som ett komplement till min studio

(kör analogt+cubase sx) och undrar över alla dessa pluggar som finns och vilka som är mest användbara/valuta för pengarna.

Tex så finns ju waves i en hel del varianter:gold/platinum/masters etc bundle och jag blir inte klok på infot som är rörigt i mina ögon på deras hemsidor...

Alltså,är det någon som har koll på bästa reverb/kompressor-limiter och phase/flange-pluggarna för RTAS så får ni gärna berätta!

Onödigt att skaffa öveflödiga saker tänker jag...

FLS

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja.. du nämnde redan Waves ju. Deras native platinum bundle har jag använt mycket och den är verkligen skitbra. Den inkluderar i stort sett allt jag vill ha i kompressorer, limiters, eq, pitch, brusreducering osv. Enda problemet är att den är dyyyr!

Så mycket 'skumma' rtas-pluggar kan jag inte. Det finns inte samma mängd udda effekter som det finns i vstvärlden tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kör du PT + Cubase? För annars finns numer det mesta i VST-format! RTAS är lite mindre vanligt och det har jag ingen koll på!

Waves är nog den bästa, fick man bara välja ett tog jag givet Waves! Väldigt användbara pluggar! Gold, Platinum, o.s.v. är paket

som innehåller mer och mer antal pluggar! Gold innehåller allt man behöver enligt mig, men det är ju inte gratis! Bästa reverb/kompressor-limiter

och phase/flange-pluggarna kan jag inte svara på då jag inte kommit så långt att testa olika pluggar än! Altiverb 5 sägs vara bästa reverbet!

Sony´s kompressor lär vara grym! Phase/Flanger har jag ingen aning om men där är säkert hårdvara bäst och numera kanske även billigt !

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

En favorit när det gäller Phaser är TL Everyphase från Trillium Lane Labs. Demoversion finns för nedladdning på www.digidesign.com. Samma företag har även ett konvulverande reverb (TL Space) som inte går av för hackor.

Kan sedan instämma i att Sonys Oxfordpluggar är ruskigt bra. Har personligen haft mest nytta av kompressorn och EQ:n, men även reverbet är bra.

Digidesigns egen EQIII (medföljer i Pro Tools) är en kanonplugg, och i 7.0 är även ett nytt dynamikpaket med (Dynamics III).

Ett tips är att gå in på Digidesigns hemsida och använda deras "Plug-In finder". Där kan du på ett överskådligt sätt se vad som finns, och i de flesta fall hämta hem demoversioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bombfactory, bombfactory, bombfactory. 😉

Nädå.. de är väl inte sådär superbra egentligen... A-B test mot Uad va ganska talande...

men ändå... la-2 och fairchild låter fortfarande härligt...

Kör man mac så ska man definitivt ta sig en titt på McDsp... finns i de flesta format nu för tiden...

EQ och Comp låter oförskämt bra...

Men Sony Oxford är väl ändå i en klass för sig? I alla fall deras EQ...

EDIT: McDsp finns ju numera till XP också...

/j.

Redigerat av jayko
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för tipsen,ska ta mig en titt på Trillium phasern!

Bomb factory har jag redan(har inte testat ännu)waves platinum+oxford pluggarna får det väl bli då...

Jag kör alltså i PC p4 byggd/optimerad för musik,är mest van med Cubase men kompletterade med digi002 för att få mer jobb här då många "stora" studios kör PT HD

och då kan ju folk flytta runt sina projekt som aldrig förr,vilket jag i och för sig inte gillar-tycker som en känd Engelsman(som jag inte minns namnet på-Mojo i våras...) som mixat hur mycket asbra grejor som helst sedan 70-talet:

låt ett projekt arbetas igenom fr början till slut av en och samma snubbe i samma studio-finns massa skäl för/emot detta men det är min åsikt!

Ciao

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp!!!

Tänkte tipsa om att numera finns ett converter mellan VST och RTAS pluggar.

Den funkar utmärkt i PT. Här är en länk till tillverkaren.

http://www.fxpansion.com/product-rtasadapter-main.php

Bifogar också en länk till en sida med en massa pluggar. Det finns faktiskt en hel del pluggar som är Free eller shareware som hitttar på en massa konstiga saker.

http://www.macmusic.org/softs/softcat.php/lang/EN/id/7037/

Bara att instalera och leka!!!

// Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bifogar också en länk till en sida med en massa pluggar. Det finns faktiskt en hel del pluggar som är Free eller shareware som hitttar på en massa konstiga saker.

http://www.macmusic.org/softs/softcat.php/lang/EN/id/7037/

Bara att instalera och leka!!!

// Olle

Funkar dessa även för PC? trodde nämligen RTAS var för både mac och PC.. alltså.. att det var samma filer.. är det inte? på "OS", står det endast Mac OS 9 och 10 (tror jag det står för,, är ju XP, så jag vet inte så noga)

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Neee... RTAS Pluggarna fungerar inte på båda plattformarna i en och samma version men flera av tillverkarna tillverkar både PC och Mac versioner av sina pluggar. Host sidan dit länken går är macmusic.org och ganska naturligt visar de då inte PC versioner, men klicka dig fram till tillverkarens hemsida så kan du ju kolla om det finns nån PC version där.

Googlade lite på PC pluggar och hittade den här :

RTAS : http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_OTHER/

VST : http://www.hitsquad.com/smm/win95/PLUGINS_VST/

Kanske inte så mycket Freeware på RTAS sidan, dock hade VST sidan hade desto fler, men man kan ju alltid demo köra ett tag.

Go Nuts!!! // Olle

Redigerat av ••• OLLE •••
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...