Jump to content
Annons

Melodyne 3


Hazard

Recommended Posts

Annons
Vad innebÀr det nÀr en ljudtextur Àr homofonisk?

/Daniel

Homo=Lika/Samma

Fon=Ljud

AlltsÄ likljudig. Vad det innebÀr kan jag dock inte förklara.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jappe (oregistrerad)
"Whether the material contains block chords (homophony) or parts that are melodically and rhythmically independent (polyphony), Melodyne3 is able to apply pitch shifting, time stretching and quantization to it in real time"

Ja, vad skall man sÀga? Kolla lÀnken

Celemony.com

Vad ska man sÀga? Man ska JUBLA!

Polyfonic pitch detection har varit en tekniskt svÄr nöt som mÄnga velat knÀcka. Och nu menar Celemony att de lyckats.

Om programmet klarar vad som utlovas, sÄ ska den kunna plocka ut de enskilda stÀmmorna ur en lÄt och presentera dem som noter. Och med noterna kan man göra om lÄten efter eget tycke.

Sampla en snutt av en lÄt, och tryck in i Melodyne 3. Ut kommer alltsÄ en separat sampling för varje ingÄende instrument/stÀmma. Som man dessutom kan tweaka om som man vill.

Ge mig Melodyne 3...NU!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sampla en snutt av en lÄt, och tryck in i Melodyne 3. Ut kommer alltsÄ en separat sampling för varje ingÄende instrument/stÀmma. Som man dessutom kan tweaka om som man vill.

Tror inte att den lyckas med sÄ svÄra saker som en mix med tvÄ olika instrument.

DÀremot ett ensamt instrument kan den sÀkert kÀnna igen, t.ex. rena ackord pÄ en orgel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jappe (oregistrerad)
Sampla en snutt av en lÄt, och tryck in i Melodyne 3. Ut kommer alltsÄ en separat sampling för varje ingÄende instrument/stÀmma. Som man dessutom kan tweaka om som man vill.

Tror inte att den lyckas med sÄ svÄra saker som en mix med tvÄ olika instrument.

DÀremot ett ensamt instrument kan den sÀkert kÀnna igen, t.ex. rena ackord pÄ en orgel.

En fet mix vore nÀstan magi om den klarade av. Men om den inte fixar att separera ett stycke musik med piano och sÄng t.ex. sÄ blir jag lite besviken.

Celemony 2 har funkat sÄ bra att förvÀntningarna Àr högt uppskruvade...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Very high quality time stretching and pitch shifting — even for polyphonic and complex audio material (Melodyne studio only)

Jag tolkar det mer som att man kan hantera polyfoniska ljudspÄr - men bara med timestretch och pitchÀndring för rubbet - alltsÄ inte sÄ att man kan ta ut enskilda toner frÄn ett ackord, utan mer som att hela ackordet hanteras som en enhet...

Det gÀller dessutom bara Studio - alltsÄ den dyraste versionen, verkar det som.

NĂ„ja - jag kommer förstĂ„s att uppgradera min Studio-version sĂ„ fort som möjligt, sĂ„ fĂ„r man vĂ€l se vad som egentligen menas... 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jappe (oregistrerad)
Very high quality time stretching and pitch shifting — even for polyphonic and complex audio material (Melodyne studio only)

Jag tolkar det mer som att man kan hantera polyfoniska ljudspÄr - men bara med timestretch och pitchÀndring för rubbet - alltsÄ inte sÄ att man kan ta ut enskilda toner frÄn ett ackord, utan mer som att hela ackordet hanteras som en enhet...

Det gÀller dessutom bara Studio - alltsÄ den dyraste versionen, verkar det som.

NÄja - jag kommer förstÄs att uppgradera min Studio-version sÄ fort som möjligt, sÄ fÄr man vÀl se vad som egentligen menas... :rolleyes:

Informationen Àr helt klart luddig!

I sidan som jÀmför de olika melodyneversionerna skrivs om Cre 8 ver 3: "refashioning of monophonic signals".

Om Studioversionen ver 3 skrivs "refashioning of any type of signal;"

Refashion = "göra om"...i vÀrsta fall betyder det bara att man kan fixa pitchen pÄ t.ex ett sÄngspÄr inne i en mix utan att övriga mixen pÄverkas. Man kan isÄfall tycka att det borde ha stÄtt "refashioning of a monophonic signal in a polyphonic mix".

Fast om de lyckats identifiera t.ex. sÄngspÄret inne i en mix kan man tycka att de borde klara av andra stÀmmor ocksÄ.

En del intressant kan man hitta genom följande goggling:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22pol...ection%22&meta=

Jag kommer ihÄg förvirringen nÀr jag ville förstÄ skillnaden mellan Melodyne 2 Cre8 och Studioversionen...mailade Celemony och bad dem tydliggöra...inte ens det hjÀlpte...Hursomhelst, Melodyne 3 uppgraderar jag till utan att testa demo'n.

Hoppas...hoppas...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

SjÀlvklart kan man inte öppna en mix och ta ut ett spÄr och fippla med.

Det finns inget program eller kommer som klarar av en sÄn task. Det förstÄr ni vÀl sjÀlva.

Max att man kan ta ett ackord med nÄt instrument och man kan Àndra nÄn av tonerna.

Ha inte för höga förvÀntningar bara, dom tidiga versionerna av Melodyne 1 resp 2 hade sina brister helt klart. Det Àr först nu med Melodyne Uno 1.2 som jag kan börja anvÀnda det som jag ville för nÄt Är sen nÀr jag tjackade första versionen ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

jappe (oregistrerad)
"SjÀlvklart kan man inte öppna en mix och ta ut ett spÄr och fippla med. 

Det finns inget program eller kommer som klarar av en sÄn task. Det förstÄr ni vÀl sjÀlva.

Max att man kan ta ett ackord med nÄt instrument och man kan Àndra nÄn av tonerna."

:rolleyes:

Snick-snack! Om inte Melodyne klarar det, sÄ kommer det iallafall förr eller senare program som klarar det. Inte med perfekt kvalitet kanske, och sÀkert med en massa begrÀnsningar. Men ett program som klarar av att separera t.ex. en vÀlmixad lÄt med gitarr och sÄng kommer förr eller senare.

Som ett tankeexperiment: TÀnk dig att du lyssnat pÄ just en sÄdan lÄt, med en sÄngare okÀnd för dig. Din hjÀrna har registrerat sÄngarens röstprofil, och om du Àr en fena pÄ att hÀrma klarar du av att sjunga melodin i sÄngen med en röst mycket lik den ursprunglige sÄngarens. DÄ Àr det ocksÄ teoretiskt möjligt för ett datorprogram att göra det. Kan du se nÄgon orsak till att det inte ocksÄ skulle vara praktiskt möjligt?

SvÄrare blir det om det Àr en grötig mix med ljud som maskerar sÄngarens röst, det Àr ju svÄrt att Äterskapa det som inte hörs.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Japp, Àr bara en tids och intresse-frÄga! Om jordens överlevnad (eller $100,000,000,000-bonus!) hÀngde pÄ att instrument-separerings-

-programvara konstruerades sÄ skulle det nog inte dröja alltför lÀnge innan det fanns ett sÄdant musikprogram!

Nu lÀr det dröja aningen lÀngre men förr eller senare dyker det nog upp!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...