Jump to content
Annons

VARFÖR ?


EkenMusiX

Recommended Posts

Tja... Att det råder svågerpolitik (kompis tyckande) här är ju allmänt känt 😆  😄

Men det beror nog på att de flesta gillar i Mitt tycke fel musik.. 😱

Det är för lite skitig rock´n´roll här.. 😉  😄

Albert.D

Nog är vi många som gillar sånt...

Men de flesta som uppskattar sådan musik här verkar föredra metal, vilket märks när de egna kompositionerna dyker upp på forumen.

Jovisst är det så.. 😄

Jag har personligen inte riktigt anpassat mig till "Metal" ännu, även fast mina yngre bröder plågar mig med diverse låtar.. 😄😄

Albert.D

Snart är du en av oss...

"Feel the power of the dark side" 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Tja... Att det råder svågerpolitik (kompis tyckande) här är ju allmänt känt 😎  😄

Men det beror nog på att de flesta gillar i Mitt tycke fel musik.. 🙂

Det är för lite skitig rock´n´roll här.. 😎  😄

Albert.D

Nog är vi många som gillar sånt...

Men de flesta som uppskattar sådan musik här verkar föredra metal, vilket märks när de egna kompositionerna dyker upp på forumen.

Jovisst är det så.. 😛

Jag har personligen inte riktigt anpassat mig till "Metal" ännu, även fast mina yngre bröder plågar mig med diverse låtar.. 😄😛

Albert.D

Snart är du en av oss...

"Feel the power of the dark side" 😎

😄😄

Albert.D

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner mig iofs fortfarande som en nykomling iofs, men jag kollar aldrig på nicket när jag klickar in i någons topic.

Om jag ska vara ärlig så blir det oftast slumpen som avgör vad för låtar jag lyssnar på.

Sen så händer det, om jag ska vara ärlig, att jag inte alltid skriver något även om jag lyssnat på låten.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så händer det, om jag ska vara ärlig, att jag inte alltid skriver något även om jag lyssnat på låten.

Jag lyssnar absolut på fler låtar än jag kommenterar, och det har sällan med vem som har gjort låten att göra. Kommenterar göra jag bara låtar där jag spontant känner att jag har något att säga eller tillföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen så händer det, om jag ska vara ärlig, att jag inte alltid skriver något även om jag lyssnat på låten.

Jag lyssnar absolut på fler låtar än jag kommenterar, och det har sällan med vem som har gjort låten att göra. Kommenterar göra jag bara låtar där jag spontant känner att jag har något att säga eller tillföra.

Precis. Det är ju liksom ingen större vits att säga: "Ja, det här var väl ok..."

Och det är inte heller så kul att skriva: "Jisses, det här var nog bland det sämsta jag har hört." Då är man ju hellre tyst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går mer o mer på en intressant titel än kompisskap med veteranpolare...

Faktum är att forumet blivit så stort och att det rasar in demo's i större utsträckning nu än förr att man inte orkar gå igenom allt... och sen vill man ju hinna producera den egna musiken, inte bara svara EQ-8, kompressor-99 på alla andra's demo's 😆 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte gör annat än att hålla med ägghuvud.

iofs är jag sällan inne i demoforumet och lyssnar på låtar pga tidsbrist men kanske borde kolla in det mer. Även posta några verk som jag tycker börja likna något... om dom överlever min delete knapp så länge vill säga.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det fel att skriva att man tycker att låten är OK värkligen? Det är väl bra att få veta för demopostaren att det låter just OK!? Ellet att det inte gör det förståss.

Jo, fast jag menade "Ok" som i "säger mig inget särskilt, men det låter ju inte illa iallafall"....

Hör jag nåt som låter bra, skriver jag oftast det.

Om jag ska "klaga" på nån låt vill jag ha nåt mer konstruktivt att komma med och inte bara säga att jag subjektivt inte tycker att det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Var aktiv, posta lite svar på andras demos, bli med i gemenskapen så kommer dina demos också att bli mer frekvent bedömda.

Jaha, det är därför vi modemåkare aldrig har en chans att bli med i gemenskapen, då det är svårt för oss att tanka hem demolåtar i större storlekar.

Link to comment
Dela på andra sajter

101-Louis (oregistrerad)
Alla här verkar vara rädda för att lyssna på nykomlingarnas låtar, bara för att de tror att de förmodligen kommer höra något riktigt dåligt.

Eller så kan man se det tvärtom, veteranerna är rädda för att lyssna på nykomlingarna för att det kan hända att det verkligen är en bra låt. Bättre än det gamla kanske?

Fast allt är relativt.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, det är därför vi modemåkare aldrig har en chans att bli med i gemenskapen, då det är svårt för oss att tanka hem demolåtar i större storlekar.

Gemenskapen är väl lite större än just demopostningarna. Finns ju fler forum-kategorier (eller vad det heter).

Jag lyssnar mest på "veteranerna" därför att det hela tiden verkar dyka upp skisser, förslag, vilket-ackord-ska-jag-ha-här, "Jag-är-fet-och-sne" och andra tokigheter.

"Veteranerna" vet jag att dom oftast har fått till bra produktioner och bra låtar. "Nybörjarna" slänger mest ihop nåt som egentligen först borde ha testats på kompisarna hemma istället.

Hårda ord, men det är så jag tycker. Och nej, jag har själv aldrig postat nån demo. Skickar hellre runt dom till diverse bolag utifall man har fått ihop nån hit. 😳

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ägghuvud menade "Var aktiv, posta lite svar på andras demos, bli med i gemenskapen så kommer dina demos också att bli mer frekvent bedömda. "

Som nykomling måste man vara aktiv och bygga upp sin karriär steg för steg... För det är precis det alla veteraner har gjort, det är därför dom kallas veteraner. Det här gäller inte bara på ett forum utan även i verkligheten. Det funkar även så i djurvärlden.. den gamlaste, starkaste och mest vise tuppen är högst upp på rangordningslistan ( i det här fallet ägghuvud tex 😳 )

Så länge man som nybörjare tänker positivt så brukar det mesta komma automatiskt med tidens gång, men man kan inte tex posta en låt här och förvänta sig att alla svarar utan det är mer än bara musik det handlar om dvs respekt gentemot andra osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
"Veteranerna" vet jag att dom oftast har fått till bra produktioner och bra låtar. "Nybörjarna" slänger mest ihop nåt som egentligen först borde ha testats på kompisarna hemma istället.

Jag förmodar att du härrör benämningen "veteraner" efter vilken nivå de har kommit upp till som medlemmar? Lite konstig inställning att dra likhetstecken mellan antalet postningar i forumet och den musikaliska skickligheten. Vill du kanske utveckla den teori lite till, jag hänger inte riktigt med känner jag.

Vem vet, kanske en medlem med bara 5 postningar i själva verket hållit på med musik i 20 år? Är han/hon då automatiskt en nybörjare som borde testa sina alster på sina kompisar först?

Bara för att man är nybörjare=få postningar på forumet behöver det väl inte vara liktydigt med att man skapar musik med låg kvalitet?

Är det så, ja då har isåfall även detta forum skapat sig en grupp medlemmar som driver "klubben för inbördes beundran".

Jag kanske skall satsa på att komma över 2000 postningar först, innan jag sätter mig ner och skapar musik. Allting måste ju låta mycket bättre då, eller ? 🙂

Att bara lyssna på det som man har förväntningar på skall låta bra ger ju inte de nyanlända medlemmarna någon egentlig chans. Finns det egentligen så mycket mer att ge till en s.k "veteran" som bara skapar bra produktioner än dunkar i ryggen?

Vad är poängen med att ge respons om det inte behövs? Då är det väl bättre att vidga sina vyer och kanske ge konstruktiv kritik till de produktioner som behöver tips för att finslipas. Kanske de en dag med allas hjälp själva kan bli s.k "veteraner" som bara skapar bra produktioner.

Det har klagats på att "nybörjare" bara postar en låt och sedan försvinner. Det är kanske inte så konstigt om de första svaren börjar med att de "inte skall tro att någon svarar på deras demopostningar om de inte själva bidragit med demolyssningar och gett kritik". Tycker inte det är riktigt schysst resonemang. Det ger en ganska skev bild om stämmningen på forumet. Eller är den kanske den rätta bilden?

Vi är väl här för att hjälpas åt, inte att räkna varandras antal postningar och utifrån dem bedöma individens musikaliska talang?

Det är kanske dags att ta bort den informationen under medlemmarnas avatar, antalet postningar alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske dags att ta bort den informationen under medlemmarnas avatar, antalet postningar alltså?

Skitbra idé, och sedan tar vi bort namnen för att slippa "kompisröstande" också, så forumet blir helt anonymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Det är kanske dags att ta bort den informationen under medlemmarnas avatar, antalet postningar alltså?

Skitbra idé, och sedan tar vi bort namnen för att slippa "kompisröstande" också, så forumet blir helt anonymt.

Nu förstår jag inte riktigt, vad har antalet postningar med forumets anonymitet att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske dags att ta bort den informationen under medlemmarnas avatar, antalet postningar alltså?

Skitbra idé, och sedan tar vi bort namnen för att slippa "kompisröstande" också, så forumet blir helt anonymt.

Nu förstår jag inte riktigt, vad har antalet postningar med forumets anonymitet att göra?

Inget alls.

Du ville ta bort räknaren för antalet inlägg för att göra demoforumet mer "rättvist" mot nykomlingar.

Då bör alltså även namnen tas bort för att undvika att folk bara lyssnar på sina kompisars alster.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Veteranerna" vet jag att dom oftast har fått till bra produktioner och bra låtar. "Nybörjarna" slänger mest ihop nåt som egentligen först borde ha testats på kompisarna hemma istället.

Jag förmodar att du härrör benämningen "veteraner" efter vilken nivå de har kommit upp till som medlemmar? Lite konstig inställning att dra likhetstecken mellan antalet postningar i forumet och den musikaliska skickligheten etc blablabla blabla etc mm osv blabla....

Om du hade kikat lite nogrannare så hade du nog sett citationstecknen...

Jag räknar inte postningar utan jag känner väl igen namnen på dom som har varit med ett tag.

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske dags att ta bort den informationen under medlemmarnas avatar, antalet postningar alltså?

Det kan faktiskt vara en bra idé. Jag vet andra forum där man har gjort så och det har faktiskt tagit bort en hel del av "elit"-stämningen. Där kan man bara se antalet posts om man kollar på medlemens profil. Än sålänge har jag dock inte riktigt lyckats pejla av stämningen här tillräckligt för att märka om det finns några elit-tankegångar här eller inte.

Samtidigt så tycker jag nog du överdriver lite med resten av ditt inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag räknar inte postningar utan jag känner väl igen namnen på dom som har varit med ett tag.

/H

@tbruce: Exactomundo!

@trådstartaren och er som håller med honom/henne: Vissa vill ta bort "inläggsmätaren", men fattar inte att namnen drar fler "lyssningar" till sig än mätaren.... den syns ju inte när du klickar på tråden!

Idiotisk diskussion att påstå att veteraner skulle ha någon fördel över nykomlingar vad gäller antalet som lyssnar på en demoinspelning.

Jag tycker mätaren, namnen, ja hela forumet är bra.... förutom de här djävla småaktiga "gnälltrådarna" som dyker upp bara för att någon fått för få "åsikter" om sin usla demopostning.

Jag har skickat upp låtar här som knappt fått någon uppmärksamhet alls trots att jag varit medlem ett bra tag och varit aktiv under hela tiden.

Det har tidigare i tråden dykt upp massa vettiga förklaringar till varför saker och ting är som de är, varför inte bara godta dem och sluta gnälla?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
@trådstartaren och er som håller med honom/henne: Vissa vill ta bort "inläggsmätaren", men fattar inte att namnen drar fler "lyssningar" till sig än mätaren.... den syns ju inte när du klickar på tråden!

Nä, det är sant. Men anledningen till att jag tog upp ämnet posträknare var helt enkelt en reflektion över kommentarerna om att nybörjare inte får någon respons förrän de själva uppfyllt vissa kriterier. Det är över 5000 medlemmar på forumet idag. Det enda sättet att se vilka som är "nybörjare" (om man inte har ett superminne) som inte enligt vissa skall få så många svar på sin demopostning är ju att se hur många postningar vederbörande gjort.

Jag tycker mätaren, namnen, ja hela forumet är bra.... förutom de här djävla småaktiga "gnälltrådarna" som dyker upp bara för att någon fått för få "åsikter" om sin usla demopostning.

Ojdå, vi "nybörjare" kanske skall hålla tyst nu...

Har jag trampat dig på tårna ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Trodde inte det här ämnet skulle röra upp sådana känslostormar. Jag tycker bara att ämnet är intressant, det är därför jag fortsätter diskutera det.

Skall jag vara ärlig gillar jag inte din ton i inlägget. Låt mig inte få rätt om vissa forummedlemmars åsikter om "nybörjares" musikaliska alsters kvalitet.

Redigerat av Dreamland Project
Link to comment
Dela på andra sajter

@trådstartaren och er som håller med honom/henne: Vissa vill ta bort "inläggsmätaren", men fattar inte att namnen drar fler "lyssningar" till sig än mätaren.... den syns ju inte när du klickar på tråden!

Nä, det är sant. Men anledningen till att jag tog upp ämnet posträknare var helt enkelt en reflektion över kommentarerna om att nybörjare inte får någon respons förrän de själva uppfyllt vissa kriterier. Det är över 5000 medlemmar på forumet idag. Det enda sättet att se vilka som är "nybörjare" (om man inte har ett superminne) som inte enligt vissa skall få så många svar på sin demopostning är ju att se hur många postningar vederbörande gjort.

Jag tycker mätaren, namnen, ja hela forumet är bra.... förutom de här djävla småaktiga "gnälltrådarna" som dyker upp bara för att någon fått för få "åsikter" om sin usla demopostning.

Ojdå, vi "nybörjare" kanske skall hålla tyst nu...

Har jag trampat dig på tårna ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Trodde inte det här ämnet skulle röra upp sådana känslostormar. Jag tycker bara att ämnet är intressant, det är därför jag fortsätter diskutera det.

Skall jag vara ärlig gillar jag inte din ton i inlägget. Låt mig inte få rätt om vissa forummedlemmars åsikter om "nybörjares" musikaliska alsters kvalitet.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, alla gör väl en usel/dålig demopostning, eller en låt som ingen bryr sig om. Veteran som Nybörjare.

Om du letar efter en anledning att dra det hela ett steg längre genom att antyda att jag var nedlåtande mot nybörjare så läs igen.... jag skrev i mitt förra inlägg: "förutom de här djävla småaktiga "gnälltrådarna" som dyker upp bara för att någon fått för få "åsikter" om sin usla demopostning."

Det finns flera alldeles vettiga förklaringar som lagts fram tidigare i tråden på varför vissa "lyssnas på" mer än andra, och de flesta har inte alls med "Nybörjar-eller Veteranstatus" att göra.

En sak till som definitivt påverkar hur många som kommer lyssna på ens alster är din "tajming".

Postar du ditt inlägg jättesent på natten, samtidigt som det pågår en diskussion i några andra trådar som majoriteten av forummedlemmarna finner intressanta blir det nog svårt att få någon uppmärksamhet eftersom alla följer de "heta trådarna" med stort intresse, även om de deltar aktivt eller inte.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, om vi skiter i benämningarna Veteraner och Nykomlingar och går vidare....

En tes som jag har om detta är att, om jag ställer en fråga om tex EQ, vilka frekvenser man ska skära osv. Och så får jag världens bästa superdupersvar tillbaka av tex brojd som skrev ovanför (ursäkta att jag lånar dig ett tag). 🙂

Då är det ju rätt klart att när det dyker upp en demo av brojd på forumet, så måste jag såklart lyssa på den för att killen vet ju helt klart vad han sysslar med. Och sedan så lägger jag hans namn på minnet och nästa gång det kommer en demo då är jag där.

Nerladdningstid är en annan viktig sak för mig. Tar det för lång tid att få hem demon så skiter jag i det.

Fast nu lägger jag ner!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, om vi skiter i benämningarna Veteraner och Nykomlingar och går vidare....

En tes som jag har om detta är att, om jag ställer en fråga om tex EQ, vilka frekvenser man ska skära osv. Och så får jag världens bästa superdupersvar tillbaka av tex brojd som skrev ovanför (ursäkta att jag lånar dig ett tag). 😆

Då är det ju rätt klart att när det dyker upp en demo av brojd på forumet, så måste jag såklart lyssa på den för att killen vet ju helt klart vad han sysslar med. Och sedan så lägger jag hans namn på minnet och nästa gång det kommer en demo då är jag där.

Nerladdningstid är en annan viktig sak för mig. Tar det för lång tid att få hem demon så skiter jag i det.

Fast nu lägger jag ner!

Ännu en vettig förklaring på varför vissa "lyssnas på" mer än andra.

(även om det inte är helt troligt att jag skulle kunna komma med bra svar på frekvensbehandling....) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Flikar in:

Skriv gärna ett vettigt förslag på genre i ämnesbeskrivningen av demoposten. Själv tycker jag det slår högre än "min nyaste låt, en riktig hit!"

Om någon vill få iallafall mig att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, detta börjar balla ur. Man lyssnar på vad man vill, punkt slut. Att de som hängt här längre väljer att lyssna på sina kompisars alster framför en nybörjares är väl inte så konstigt?

Det är ju ingen här på forumet som har betalt för att rättvist kommentera andras demopostningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
:rolleyes: Jaha?!

Ja.

Själv tycker jag inte att det är ovidkommande. Någon tyckte att för få kommenterade deras låtar.

Dessutom kan det inte sägas nog antal gånger. Eller hur Neko?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...