Jump to content
Annons

SX 3.1 + midikeyboard CME UF8

Akerstorp

Recommended Posts

Jag lyckas inte få split-funktionen på tangentbordet att fungera. Vet inte om jag gör fel vid kanalinställningen på keyboarden eller om problemet är en inställning i Cubase.

Det verkar som om klaviaturen sänder på alla kanaler samtidigt eller som om Cubase tar emot på alla kanaler på en gång.

Kan någon hjälpa mig?

Annons

Problemet är löst, hittade lösningen på ett tyskt forum:

1) Kanalen som keyboarden sänder på ställs in på keyboarden med CHANNELknappen, tex channel 1. Default är channel 1. Ställ in kanal 1!

2) Markera ett mottagande track i Cubase, tex nr1. I mottagande track i Cubase måste man filtera bort alla andra kanaler än den sam keyboarden sänder på med INPUT TRANSFORMER, som öppnas med en särskild knapp (ormformad pil) i Inspector. Välj LOCAL. Välj läge FILTER. Det finns en färdig PRESET för att filtera fram channel 1. Välj en modul. Aktivera samma modul. Stäng fönstret.

3) Kontrollera att keybordljudet hörs via det track du filterar. Det måste vara markerat och den röda knappen måste lysa.

4) ställ om keyboarden så att den sänder på channel 2.

5) Markera ett nytt mottagande track i Cubase, tex nr2. Ställ in INPUT TRANSFORMER på motsvarande sätt. Filtrera fram channel 2. Kolla att keyborden hörs via ditt nya track.

6)Ställ tillbaka keyboarden så att den sänder på kanal 1 igen. Tryck på SPLIT-knappen. Nu skickas den vänstra klaviaturhalvans midisignaler via channel 1, och den högra delens signaler via channel 2.

7) Markera dina båda filterande tracks i Cubase. Båda röda knapparna måste lysa.

8) Spela! Nu bör splitfunktionen fungera.