Jump to content
Annons

Insert & Sendeffekter

Guest Sunseeker

Recommended Posts

Guest Sunseeker

Hej,

Jag försöker få till "rätt" kedjor med effekter i cubase, som EQ, kompressor osv.

Om jag lägger EQ som inserteffekt på ett spår och sedan delay som sendeffekt via ett FX-spår, vilken effekt kommer då först i kedjan?

Går först alla inserteffekter igenom och sedan sendeffekterna i den ordning de ligger på spåret?

Annons

sitter inte med cubase framför mej men är ganska säker på att send-delen kommer efter insertsen på original-effekten. sen får du ju däremot möjligheten att koppla in inserts på send-kanalen.

du kan även välja om send-effekterna ska vara pre- eller post-fader, alltså före eller efter volymkontrollen på kanalen. det kan vara intressant om du vill att volymen på kanalen ska påverka signalen som skickas. ligger t.ex. en send pre-fader med ett delay som send effekt så kommer du fortsätta höra delayen även om du sänker volymen på original ljudet. ligger det däremot efter fadern så slutar även delayen låta om du drar ner ljudet på originalkanalen. hoppas du inte blir för konfunderad 😠

hittade den här när jag letade på internet för hjälp: http://www.soundonsound.com/sos/mar04/arti...cubasenotes.htm

om du vill leta mer så försök hitta ett Cubase signalflow-diagram, som visar vägen signalen går och de olika alternativen som finns. då kan du avgöra vad som kommer först och vad som kommer sen.

smiles,

~ f

edit: kollade på bilderna (cubase sx? - har bara se) och det ser ut som att inserts 1-6 är innan pre-send och post-send, men insert points 7 och 8 är efter pre-send, efter volymfadern men innan post-fader sends..

Edited by force_fEd