Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar kring ljudkort.

Hittade inget Àmne om vad som Àr fördelar och nackdelar nÀr det kommer till pci kontra firewire/USB.

NÄgon som kan tipsa?

Annons
Postat

Har man firewire och behöver ett externt ljudkort, finns det mÄnga fördelar att vÀlja fw framför usb. LÀgre processorbelastning, till exempel. Pci har ocksÄ lÀgre processorbelastning Àn usb.

Flyttar trÄden frÄn AllmÀnt.

Postat

OK.

Men om man funderar mellan PCI och FIREWIRE?

De mobila fördelarna med FIREWIRE vet jag ju, men rent prestandamÀssigt?

Postat

Vad ska du anvÀnda kortet till? Hur kommer du anvÀnda kortet och var? Hur mÄnga kanaler kommer du behöva spela in/upp?

Vid in- och uppspelning av uppskattningsvis 8-16 kanaler sÄ ligger flaskhalsen inte i kortet (eller anslutningstypen) utan snarare pÄ hÄrddisken och kraften i datorn.

Postat

Det Àr ju frÀmst audioinspelning, ofta med ca 10 kanaler nÀr jag spelar in trummor eller livesituationer. Sedan kommer jag att spela upp nÄgonstans mellan 20-60 kanaler.

Har ett Echo LAYLA 20-bitars ljudkort (PCI) nu, som jag Àr nöjd med, men tÀnkte gradera upp mig till en nyare modell. Mitt Àr ju 6 Är nu, men det har tickat som en klocka och det vill jag jua tt det skall fortsÀtta med:-)

Kommer Àven att uppgradera all annan hÄrdvara ocksÄ.

Postat

Men hur mĂ„nga separata kanaler kommer du att behöva spela upp ut? 20-60 kanaler förutsĂ€tter jag handlar om projektet i datorn 😕

Jag kan naturligtvis inte sĂ€ga hur du ska göra, men personligen skulle jag inte byta ett och bra ljudkort om det fungerar stabilt. Kanske fundera pĂ„ det om den övriga datormiljön ska bytas ut - eller om ditt nuvarande kort helt enkelt inte rĂ€cker till. Min filosofi Ă€r "rör inte den uppsĂ€ttning som fungerar tillfredsstĂ€llande". 😉

Har du bra Firewire-kretsar som Texas Instruments, ser jag inte att prestanda Àr ett problem jÀmfört med pci.

Postat

"Men hur mÄnga separata kanaler kommer du att behöva spela upp ut? 20-60 kanaler förutsÀtter jag handlar om projektet i datorn"

Helt korrekt:-) Mixar helt i datorn och kör ut för mastring i analogt sedan.

"Har du bra Firewire-kretsar som Texas Instruments, ser jag inte att prestanda Àr ett problem jÀmfört med pci. "

Kan man tolka att PCI Àr att föredra dÄ rent prestandamÀssigt? Det Àr vÀl det det lutar Ät, men sÄ blir man lite fundersam nÀr det finns sÄ mycket firewireenheter ute nu.

Tack för hjÀlpen! :-)

Postat (redigerat)

Hej!

Vet inte sÀrskilt mycket men... det finns USB som Àr att föredra framför PCI m.a.o. det Àr ljudkortet som Àr det enda viktiga!

Som fram/bak/fyr-hjulsdrift ungefÀr :rolleyes:! "Bak"hjulsdriven pansarvagn Àr kanske att fördedra framför samtliga fyrhjulsdrivna bilar?

Redigerat av Hans
Postat
Vet inte sÀrskilt mycket men... det finns USB som Àr att föredra framför PCI m.a.o. det Àr ljudkortet som Àr det enda viktiga!

Det Ă€r sant. Man mĂ„ste ju som sagt frĂ„ga sig vilka behov man har. Är ljudkvalitet det enda viktiga och man inte behöver mĂ„nga samtidiga in- och utkanaler, bör man kanske titta pĂ„ ett Apogee Mini Me, en usb-enhet för (vill jag minnas) runt 13 000 kronor.

Postat

Hej!

Precis 🙂!

Det jag menade var just att det nog Àr vÀldigt svÄrt att besvara frÄgan om man inte vet vilken prisklass och lite annat, som det gÀller!

(Jag kan inte besvara frÄgan i.v.f.s.h, men i sÄdant fall kanske andra kan det !)

Postat

OK.

Det jag vill ha Àr ca 8 inkanaler + digitala ingÄngar. Utkanaler behövs max 8, minst 4. Jag vill ha hög ljudkvalle och Àven MIDI in- och utgÄngar...

PCI, USB eller FW? :-D

Postat (redigerat)

Hej!

Det bĂ€sta som finns lĂ€r vara RME Fireface 800 (FW) Ă  11895:- ! EMU 1820 (PCI) Ă  3495:- Ă€r nog fenomenalt fynd! Men som sagt mest gissningar 😆!

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

RME korten finns ju Àven som PCI och Àr bland det bÀsta man kan köpa.

Dock ligger dom ju i en lite högre prisklass med Ä andra sidan hÄller dom

betydligt högre kvalitet.

Vi har bÄde Fireface och Pci kort av RME och har hittintills inte haft nÄgra som helst problem med nÄgot av dom.

Visserligen spelar vi sÀllan in mer Àn 4 kanaler Ät gÄngen men som det har sagts

har det mer med datorn att göra Àn med ljudkortet.

Men för bÀsta möjliga kvalitet ligger valet mellan RME och Apogee.

Och om man ska vara riktigt petig sÄ Àr AD/DA omvandlarna bÀttre i Apogee men

Hantering av Audio stabilare i RME.

SÄ en kombination av bÄda Àr ju givetvis att föredra.

Eller Universal Audio 2192 AD/DA som Àr snÀppet bÀttre Àn Apogee.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)
OK.

Det jag vill ha Àr ca 8 inkanaler + digitala ingÄngar. Utkanaler behövs max 8, minst 4. Jag vill ha hög ljudkvalle och Àven MIDI in- och utgÄngar...

PCI, USB eller FW? :-D

Ja med dom kraven sÄ kan du ju stryka USB pÄ en gÄng.

Kolla in den hÀr: Motu 896 eller den hÀr som Àr lite billigare: Presonus Firepod

Redigerat av Phobos
Postat

Jag skulle nog satsa pĂ„ nĂ„n kombination frĂ„n RME Audio deras produkter Ă€r erkĂ€nt stabila och lĂ„ter bra och ocksĂ„ kan expanderas med t.ex extra in/ut gĂ„ngar. Är det en stationĂ€r dator det handlar om sĂ„ skulle jag ocksĂ„ vĂ€lja ett PCI-kort. FW-portarna skulle jag nog hellre ha exeterna hĂ„rddiskar pĂ„... DĂ„ blir det enklare att ta med sig sina projekt till annan studio/hem etc.

AnvÀnder sjÀlv ett RME Hammerfallkort med ADAT kopplat mot en DDX3216 digitalmixer... 16 kanaler Àr inga problem och det blev en prisvÀrd löning för oss..

Postat

För att anvÀnda Fireface till sin fulla potential MÄste du dock ha FW 800 portar.

FW 400 Àr ju teoretiskt sett slöare Àn USB 2 fast i praktiken Vete f.n.

Nu börjar ju FW 800 dyka upp allt mer i olika produkter sÄ om du avaktar till jul eller sÄ

kommer sÀkert fler tillverkare ha lanserat Ljudkort med FW 800 portar.

Postat

Hej!

Om jag kör min externa hd med FW 400 gÄr det mÀrkbart snabbare att ladda Àn via USB 2 sÄ det dÀr med enbart i teorin, kan nog stÀmma ganska bra!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.