Jump to content
Annons

Windows Media Player vägrar starta ...


AndyPandy

Recommended Posts

Jag la just upp en ny användare i Win XP Pro. Allt fungerar fint utom en sak: Windows Media Player vägrar starta. Det händer absolut ingenting när jag dubbelklickar på t ex en mp3-fil. Likadant är det när jag letar upp exe-filen och dubbelklickar; ingenting alls händer, inte ens en litet fönster som informerar om att något är fel dyker upp. Vad beror detta på?

Den nya användaren har Admin-status.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har haft samma problem när jag hade flera konton på datorn. Jag tog bort dem och numera bara 1 st konto. Tror dock att man ska kunna välja vilka funktioner och mappar i kontrollpanelen som varje användare ska kunna använda.

Har du samma problem med mediaspelaren i ditt andra konto? Om du har det så rekommenderar jag dig att uppgradera eller installera om windows media player.

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har du samma problem med mediaspelaren i ditt andra konto? Om du har det så rekommenderar jag dig att uppgradera eller installera om windows media player.

Mvh / djonas

Nix, på det andra kontot funkar det perfekt. Och jag installerade om och uppgraderade Windows Media Player, men det funkar ändå inte. Och inte vill jag installera WinAmp heller. Jag är trött på att installera en massa saker helt enkelt.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt irriterande med sånna ologiska fel.. Men en standardlösning som brukar lösa de flesta problem är ju att installera om Windows Media Player

När det gäller lyssning av MP3 så finns iof. bättre players.. Själv föredrar jag Foobar2000.

Egentligen det enda jag använder Windows Media Player till är att se strömmande WMV filmer med... Har inte hitta nåt alternativ där.

EDIT: Hoppsan! Såg inte att du svarat redan 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Nix, jag tänker inte installera något alls. Jag vill ha en lösning på mitt problem! Som sagt, jag hatar att installera saker.

Folk älskar att svara på fel saker... säkert välment men ack så irriterande emellanåt. 😛

Q: "program xxx funkar inte, vad kan det vara för fel?"

A: "använd program yyy istället, det är mkt bättre!"

Q: "Jag tänkte köpa en begagnad xyz, hur mycket är lämpligt att betala?"

A: "lägg på några tusen och köp en åäö istället."

etc etc etc etc

Nu kanske jag trampar på någons tår, men det är inte det jag är ute efter så ta inte åt er ni som rekommenderade andra program. Tycker fenomenet är ganska intressant faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan som uppstår i detta fallet är då givetvis varför man inte orkar installera något som:

* Är gratis

* Fungerar bättre

* Tar väldigt kort tid att installera

Handlar det om pengar är det ju en annan sak. Dessutom är ju winamp ett "erkänt" program därute. Så varför inte?

Visst, jag kan hålla med om att det kan vara skönt att fixa ett fel, snarare än att installera ett nytt program och lära sig det istället. Samtidigt så upplever jag så mycket meck och krångel med vissa program att jag faktiskt kör alternativen istället, även om jag måste installera ett extra program för det. I slutändan handlar det ju faktiskt bara om någon minuts installation, samt peka på vilka filer som skall användas av vilket program.

Nu är ju väl detta ingen direkt hjälp på vägen och inte heller något angrepp på någon. Snarare en fundering jag får när folk gärna håller sig kvar vid krånglande program, när det faktiskt finns andra alternativ (säger jag som kör windows... 😆 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Frågan som uppstår i detta fallet är då givetvis varför man inte orkar installera något som:

* Är gratis

* Fungerar bättre

* Tar väldigt kort tid att installera

Frågan är befogad, jag håller med. Jag har tyckt precis som du att det är ju bara installera ett program som fungerar bättre. Problemet är dock att tillslut blir det en massa program som ska installeras hit och dit som löser olika problem. Personligen har jag mer och mer gått mot att tycka att saker ska fungera från början utan en massa ominstallationer och meck.

Men det finns ännu ett skäl till att jag inte installerar WinAmp. Jag installerade nämligen WinAmp en gång i tiden. Jag tog recommended-installationen och gissa vad som hände - varje gång jag klickade på en mp3:a tog det 20 sekunder innan den spelades. Jag installerade om allt och tog minimum-installationen varpå allt fungerade perfekt. Sådana erfarenheter får man gång på gång när man ska installera ett program - oftast funkar det, men ibland funkar det inte och ingen vet varför. Det är just sådant jag är trött på.

Och vem har förresten inte varit med om att få ett mejl med en skojig film som man bara måste se. Vad händer? Jo, naturligtvis saknas en obskyr codec som bara Geek Media Player har. Sådant börjar jag också tröttna på.

Det är inte bara jag som tycker så här har jag märkt. Det är ganska vanligt att man bara resonerar att funkar det inte så skiter jag i det.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Och sen Winamp - tjaa, maken till stabilare produkt tycker jag man får leta efter. I alla fall så länge man kör classic-skinsen (vet inte hur de är med de mer processorkrävande grafiska skinsen, har bara testat flyktigt). Jag har vart med om att själva windows-användargränssnittet, explorer, har kraschat så jag inte kunde göra nånting innan omstart - men winamp spelade vidare som om inget hade hänt.

Det var faktiskt 5.x som tog 20 sek på sig att få igång en mp3:a. Varför? Fan vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Hmm. Frågan gäller väl enbart hur man får Windows Media Player att fungera. Jag tror väl knappast att så mycket pengar hade investerats i tid och arbetskraft på att uppfinna Windows Media Player om det bara var skit med det programmet. Har inte de en support förresten?

Själv har jag upptäckt att vissa problem, t.ex. att kunna se en rörlig video överhuvudtaget i Windows Media Player underlättades enormt då jag uppgraderade till version 10 från version 9. Det trodde jag ärligt talat inte! Nu har jag "bara" problemet att lilla b ser ut som en halvnot hela tiden...

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...