Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Gomidda'

Tänkte vi kunde ha en liten tråd som man kunde diskutera olika reason-pluggar och effekter i. För alla vet väl inte hur alla saker i reason funkar, eller?... 😉

Ja tänkte börja med att fråga om nån har lust o förklara hur filtret funkar.

Dom enda rattarna jag använder där är Frekvens och resonans. Det finns ju 6 st rattar till som jag inte använder, och det är väl lite synd.

Nån som vill hjälpa? :rolleyes:

\\Dana

Edited by Danabacken
Annons
Posted

Resten av rattarna är envelope-relaterade. Om du vänder på racket ser du att du kan koppla in cv-signaler på filtret. Skapa en matrix och koppla in gate cv out i filtret och programmera ett enkelt pattern i matrixen. Då kommer du att få ett gate:at filter som du kan kontrollera med resten av rattarna.

Ursäkta om det blev lite luddigt förklarat.

Exempelfil

Posted (edited)
Resten av rattarna är envelope-relaterade. Om du vänder på racket ser du att du kan koppla in cv-signaler på filtret. Skapa en matrix och koppla in gate cv out i filtret och programmera ett enkelt pattern i matrixen. Då kommer du att få ett gate:at filter som du kan kontrollera med resten av rattarna.

Ursäkta om det blev lite luddigt förklarat.

Exempelfil

Nej då! det var inte luddigt! tack för en exempelfil också! 🙂

Edited by Danabacken
Posted

Ja jäflar... matrixen kan man ju använda till det, här har man ju suttit med bara ReDrum o prövat.

Posted

Har testat någon version av reason definitivt inte nyaste och har en fråga:

Reverbet som följer med faller mig inte alls i smaken, går det att få tag på någon ny reverbapparat och stoppa in den i reason… eller får man nöja sig med det som sitter ifrån början?

Posted

Reverbet som följer med faller mig inte alls i smaken, går det att få tag på någon ny reverbapparat och stoppa in den i reason… eller får man nöja sig med det som sitter ifrån början?

Jag antar att du testade en äldre version av Reason än 2.5 som inte innehåller RV-7000?

Posted

Som mornel skrev finns det sedan några versioner två reverb, det enklare RV-7 och det hyfsat komplicerade RV-7000. Den senare menar många är i nivå med dyrare hårdvarureverb och kanske faller dig bättre i smaken.

Något stöd för pluggar finns inte i Reason, däremot kan du använda Rewire för att använda Reason som syntrack till andra sequencers typ Cubase eller Logic.

Posted
tack för snabba svar!

Jag får nog testa mig ett nyare reason då.

Det tycker jag. Demoversionen av 3.0 som finns för nedladdning på propellerheads.se tillåter dig förstås att pröva det nya reverbet.

Posted (edited)
tack för snabba svar!

Jag får nog testa mig ett nyare reason då.

Det tycker jag. Demoversionen av 3.0 som finns för nedladdning på propellerheads.se tillåter dig förstås att pröva det nya reverbet.

🙂 Tycker jag du ska göra. 😄

Edited by Danabacken