Jump to content
Annons

Digital punkpop


tbruce

Recommended Posts

LÅTNAMN: Popstar

ARTIST/GRUPP: vTvovrv vBvrvuvcvev

GENRE: Electropop

LÅTLÄNGD: 2.53

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Jag

INSPELNINGSÅR: Idag, mest

FORMAT: .mp3

STORLEK: 2,7 mb

STATUS: Inte riktigt färdig demo, men nästan

Ja, detta är typ första gången jag försöker "på riktigt" med vocoder. Hade svårt att få till ett ljud som både var tydligt och snyggt och kunde hävda sig i mixen, men jag tror jag lyckades... öht hade jag väldigt svårt att få till en bra mix, att få till en bra balans mellan den distade punkiga och lite medvetet o-mixade känslan och att ändå hålla det tydligt och o-grötigt. Synpunkter mycket välkomna, speciellt om nån har nåt vettigt att säga om mixen.

Låten är så gott som klar, men jag ska förmodligen lägga till lite bäbiskörer på slutet så småningom (i det långa partiet där det inte händer så mycket). 😕

EDIT: Borttaget (06/04/04)

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
PetePizza (oregistrerad)

OJsan här var det riktigt dator-80-tals-tevespels-ledmotivsmusik. Riktigt koolt. Sånt man blir glad av och som det sprätter i benen när man lyssnar på! 😳😱

Skulle lugnt kunna vara ledmotivet till nåt häftigt datorspel, typ Sims fast där man gör sig till en "popstar" under spelets gång.

Ok, lite konstruktiv kritik:

Nånstans skulle jag vilja ha en liten snare eller rättare sagt ett brett reverb med långt predelay som sticker ut och blir typerbrett typ left--------------------------right.

Sen skulle du nog kunna lägga på ytterligare nån flytande synth under refrängerna eller kanske några snygande toner med lång atack och superkort release på några ställen under verserna där det passar sig. Eller en synt som lattjar lite med cutoff eller pitchbend för att kontra mot känslor/stämning i det han sjunger...

Detta är redan supercoolt men kan bli ännu coolare tror jag! So keep it up tbruce! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket! 😮 Det är lustigt, jag får alltid höra att det jag gör låter tevespel... haha. 😎 Kanske ligger nåt i det isåfall... 🙂

Jag förstod inte riktigt vad du menade med den där pano-grejen, men jag funderar lite på om jag ska lägga på nån mer synthgrej nånstans... sista refrängen sådär... men samtidigt så får det inte bli för mycket för det kan röra till det lite väl. Jag vill inte heller lägga till nåt mer, för jag är nöjd med att jag lyckades hålla den under tre minuter... haha. Jag gillar korta låtar. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

Nä du ska inte lägga till för mycket..kanske bara några simpla ljud här och där 😎

Det kanske lät lite konstigt det där med pano-grejen men jag tänkte alltså nåt som typ sticker ut och lägger sig jääääättebrett i stereobilden då och då för att skapa en lite bredare dimension ibland. Tänk dig ett kort reverb eller kanske snarare ett eko som du fasvänder ena sidan på så och sen panorerar ut max så att det bli ett ljud som blir superbrett...som sticker ut ur allting på nåt sätt.

Bara en idé liksom, men annars så är den grym som den är! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är super - intressant, välskriven och fräsch!

Arret är också bra, übercoola ljud rätt igenom.

Mixen däremot, den suger; ingen bas, för mkt 2 khz-ont-i-örat.

Slutligen skulle jag dumpa vocodern och ge allt för att fixa en bra leadsång - då har du nåt Germund Stenhag skulle sätta på c-listan!

Dagens bästa lyssning, nu pausar jag till imorgon. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! Cool låt! Platt ljud dock. Vocodern tycker jag kan vara med i en introslinga sedan ska det vara en "clean" sång på. Jobba på! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är super - intressant, välskriven och fräsch!

Arret är också bra, übercoola ljud rätt igenom.

Mixen däremot, den suger; ingen bas, för mkt 2 khz-ont-i-örat.

Slutligen skulle jag dumpa vocodern och ge allt för att fixa en bra leadsång - då har du nåt Germund Stenhag skulle sätta på c-listan!

Dagens bästa lyssning, nu pausar jag till imorgon. 🙂

Demomannen: Tackar tackar! 😄 Sitter inte precis med världens bästa lyssning här, men jag märkte också att det var väldigt tunt i basen när jag lyssnade i hörlurar... tror ni att det räcker att höja längst ner på mastern eller borde jag pilla mer med själva baskanalen istället? Eller dubba bastrumman kanske?

Från början hade jag tänkt mej nån sorts lite rå, svagt distad, rockig killröst, men nu blev det en helmesig vocoder istället... som sagt lite för att jag vill experimentera med vocodern. Jag känner flera fruktansvärt duktiga sångerskor men väldigt få sångare... så tills vidare får det nog vara såhär.

Thimmie: Tack. 🙂

Mornel: Har funderat på det jag också, den är liksom lite för bred för resten av ljudbilden, som ju är ganska platt... ska testa. 🙂

Olsberg: Tack. 😄 Skönt att höra den sticker ut... vill liksom ha en kombination av nåt som är lite udda men som ändå inte är alltför smalt.

AndyPandy: Hehe, om du menar samma sak med tunnheten nu som med plattheten häromsistens så hänvisar jag till mitt svar då... om du menar att den saknar bas så ska jag som sagt försöka göra nåt åt det. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

AndyPandy: Hehe, om du menar samma sak med tunnheten nu som med plattheten häromsistens så hänvisar jag till mitt svar då... om du menar att den saknar bas så ska jag som sagt försöka göra nåt åt det. 😉

Då måste jag helt enkelt fråga: vad vill du med din musik? Att folk ska lyssna på den och tycka den är bra, eller att folk ska tycka att det låter billig demo om den?

Helt ärligt, jag förstår fortfarande inte varför man vill att musiken ska låta burkig, odynamiskt och tunn. Det finns ju visserligen gott om så kallade low fi-band, men deras musik låter ju ändå dynamisk.

Hade jag jobbat på ett skivbolag hade jag direkt tyckt att ok, det har var en rätt frän låt, men grabben tycks inte ens veta vad en mixer är. Förresten skriver du ju själv så här:

Demomannen: Tackar tackar! Sitter inte precis med världens bästa lyssning här, men jag märkte också att det var väldigt tunt i basen när jag lyssnade i hörlurar... tror ni att det räcker att höja längst ner på mastern eller borde jag pilla mer med själva baskanalen istället? Eller dubba bastrumman kanske?

Vadå tunt i basen? Du vill ju att det ska låta platt?

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det jag menar med platt är inte det samma som att det inte ska finnas nån bas t ex... plattheten är mer en känsla som är lite svår att definiera... att det liksom inte ska kännas så tjockt och smetigt, man ska inte drunkna i musiken.

Sen är jag inte precis världens mest rutinerade mixare, så det är inte alls omöjligt att det finns saker i detta som jag helt enkelt inte lägger märke till... det är liksom lite svårt för mej att veta på nåt sätt. Men jag är inte heller helt ovan, och jag är vet vad jag vill ha, och det är en lite lagom omixad, skränig känsla. Men... uhm. Äsch. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det ju ganska tydligt och klart varför du inte jobbar på skivbolag.

Eller så konstaterar man att 99 av 100 skivsläpp har mer bredd, djup och dynamik än så här. Jag har i alla fall konstaterat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är jag inte precis världens mest rutinerade mixare, så det är inte alls omöjligt att det finns saker i detta som jag helt enkelt inte lägger märke till... det är liksom lite svårt för mej att veta på nåt sätt. Men jag är inte heller helt ovan, och jag är vet vad jag vill ha, och det är en lite lagom omixad, skränig känsla. Men... uhm. Äsch. 😉

Jag tror att jag har sagt det förut: du vill göra minimalistisk musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

tbruce är på helt rätt spår!

Smådutt som balans i mixen etc sätter du snart.

Att inte fläska med Tritonsyntar och Genesisdynamik, utan medvetet jobba mot ett eget slarvigt punksound - som här - är en svår sak. tbruce visar att han fixar det.

Om man har missat företeelser som Lo-Fi Funk, Kompakt och bitpop må man vara förlåten - men man bör kanske undvika att sätta sig på hästar höga som Kate Moss? (hej andypany)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var riktigt bra faktiskt... Och för dem som inte fattar, det skall faktiskt låta såhär.. Känns som du har lite av NOFX anda utan att vara vulgär. Med tanke på texten så är soundet klockrent. Klockren låt helt enkelt, dont change a thing.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har missat företeelser som Lo-Fi Funk, Kompakt och bitpop må man vara förlåten - men man bör kanske undvika att sätta sig på hästar höga som Kate Moss? (hej andypany)

Morsning. Jag har inte missat dessa företeelser, var så säker, men det är ändock obegripligt varför man vill att det ska låta som att man har pluggat in sin Commodore 64 i sin diktafon när man spelar in.

Det tycks råda en del missförstånd om vad jag vill säga. Jag säger inte att TBruce ska sluta med ditt sound, däremot säger jag att det kan låta precis likadant fast med mer dynamik, krispighet, tryck och kraft. Men om jag har förstått herrskapet rätt så vill ni alltså att det ska låta illa.

Förövrigt har jag aldrig sagt att motsatsen till platthet är Genesis-svulstighet. Men om ni vill att det ska låta kasst så gärna för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Andy... nu börjar du bli lite tröttsam. Det handlar inte om att det bara "ska låta fel", och det vet du... Det ska låta fel på rätt sätt. 🙂

Här är en ny, lite mer mono-fierad vocoder och mer botten. Frågan är om det inte mest blev ihåligt och otydligt med den extra basen... humm. Har lite svårt att höra det här, så jag famlar liksom i mörkret. 😉

Tack igen Demomannen och Henkera förresten. 🙁

EDIT: Borttaget (06/04/04)

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Andy... nu börjar du bli lite tröttsam. Det handlar inte om att det bara "ska låta fel", och det vet du... Det ska låta fel på rätt sätt. 🙂

Här är en ny, lite mer mono-fierad vocoder och mer botten. Frågan är om det inte mest blev ihåligt och otydligt med den extra basen... humm. Har lite svårt att höra det här, så jag famlar liksom i mörkret. 😉

Tack igen Demomannen och Henkera förresten. 🙁

Jo, jag vet att jag börjar bli tröttsam. Men jag kan säga att jag har fattat att det ska låta fel på rätt sätt. Men nu låtere det fel på fel sätt. Tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att jävlas med er alla har jag gjort en remix av den här låten. Den är felmixad med för mycket bas och konstiga trummor och en sataniskt fet bas. Det gillar ni!

Enjoy!

Anyone can be a phatter rockstar.mp3

Notera förresten att på slutet ligger det ett litet tjack som kom dit av misstag! Så jäkla fett, eller hur!

Edit: Låten är nu borttagen.

Redigerat av AndyPandy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det gillar ni!

Ja faktiskt, den var ganska mysig. 😄 Förutom att den var helt otajt. Men nästa gång skulle jag uppskatta om du typ frågade innan du la upp en remix... vet inte riktigt vad ni har för slags policy när det gäller sånt på det här forumet, men öhm, ja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ooops, sorry, såg inte det. :rolleyes: Nej men det är okej, du kan ha den kvar... 😮

EDIT: Jaha, du skickade det nu, var därför jag inte hade sett det innan... 😄

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

hmmm.... 😕

Verkar lite oschysst att lägga upp en remix på tbuce:s låt som medvetet låter skit. Skulle den vara rolig eller jag kanske inte fattat humorn hos vissa. 😉 .Nåja.

Version 1, alltså originalet tycker jag fortfarande är grym!

Hoppas du gör flera såna här låtar tbruce...Tycker absolut det är skitkul att höra på för du kan ju. Och det är bra att det inte låter som allt annat heller så det e ju kanoners! 🙂

Meramera!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...