Jump to content
Annons

Inspelad letency... JAG BLIR GALEN!


flintan

Recommended Posts

Jag skrev om det här problemet för ca ett halvår sen och det har blivit bättre, men inte helt bra.

Förut var det helt galet. Inspelat ljud kom "snett", alltså att det hamnade med en försening på ljudspåre. Och detta helt sporadiskt och oregelbundet. Jag har fått kassera hela projekt och börja om från början pga att allt plötsligt blir mer och mer otajt och det finns ingen referenspunkt eller bot på det eftersom ibland blir rätt, ibland lite snett och ibland helt galet snett så det märks på en gång.

Först trodde jag det berodde på att jag hade pluggar aktiva under inspelning (dock inte på masterregeln). Testade ett tag helt utan pluggar under inspelning men icke...

Sen provade jag att kassera alla pluggar av sämre kvalisort (bla en jädra massa pluggos) och div demos och krackade varianter och hade bara kvar det nödvändigaste. Hjälpte inte heller..

Då promenerade jag till musikaffären och köpte PT 6.7 och hoppades att problemet skulle vara löst i den versionen. Icke icke denna gången heller...

Va fan kan detta bero på?? Kan det vara nåt med att mitt system inte är konfigurerat för PT?

Och Är det verkligen ingen annan som stött på detta?

När PT LE 7 kommer ut kan dom ge sig fan på att jag tankar hem gratis och inte en sekin till borde dom få av LE användarna. 🙂

Snart dammar jag av min gamla Powermac G3 anno 1998 med DIGI 001. Där var det minsann aldrig tal om nåt strul. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att det inte är nån mer som har det här problemet! Helsjukt, det är vad det är!

Annars är det så här, vilket jag nästan börjar tro:

Man köper fin dator och fin Mbox med det fina medföljande ProTools. Så går man hem till sin fina kammare och installerar och allt är frid och fröjd. Inget som verkar fel. Så tar man sin fina gitarr och spelar in lite. Allt väl. Sen tar man ton med sin fina stämma och spelar in en fin melodi på sin fina dator. Sen lyssnar man och det låter helt åt helvete och tänker, ojdå! Sen gör man om och om och om och om och om igen... Men det går inte. Såklart så tror man inte att den fina datorn och det fina ProTools och den fina Mbox gör fel nää, man var helt enkelt inte så bra som man trodde förut. Så blir man lite ledsen ett tag, säljer dator, mbox, gitarr osv, säger upp sig på studio forum, blir deprimerad, bråkar med flickvännen (eller pojkvän..), får sömnproblem, förlorar jobbet, inga pengar, hamnar hos kronofogden, förlorar lägenheten, hamnar på bänken och det är klart att dessa människor inte får sin röst hörd. Och vem tar ansvar för det här? Digidesign var är dom när dom som mest behövs?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Va fan kan detta bero på?? Kan det vara nåt med att mitt system inte är konfigurerat för PT?

Och Är det verkligen ingen annan som stött på detta?

Kan du förklara hur du gör, inställningar (playback engine), typ av dator, OS version, RAM.

Uppför den sig likadant om du bara spelar gitarr till ett klick? Hur ställer du in monitor vid inspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibook G4 1.2GHz, 768Mb ram, OS X 10.3.6, ProTools LE 7, MBox.

Inst. i playback engine ser oftast ut som:

H/W Buffer size: 1024 eller 512 (ibland 256 om man ska lyssna genom tex amplitube)

CPU Usage Limit: 85%

DAE Playback Buffer: Level 2 (Default)

Det knepiga är att den uppför sig sådär konstigt bara ibland... Och det har inte att göra med om en session är stor eller inte. Jag har spelat in 20+ spår utan problem och för nån vecka sen blev en körstämma inspelad med latency på en bakgrund med trummor (virvel hihat ett spår), kontrabas och en kompgitarr... Jag har inga effekter på under inspelning.

Monitor har jag via Mboxen input/playback ratten och mute på inspelningsspåret.

Jag tror att det blir mindra inspelad latency desto lägre H/W BUffer Size man har MEN när det väl spelas in latency vill jag vara medveten om det på en gång så kan man försöka göra något åt saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibook G4 1.2GHz, 768Mb ram, OS X 10.3.6, ProTools LE 7, MBox.

Inst. i playback engine ser oftast ut som:

H/W Buffer size: 1024 eller 512 (ibland 256 om man ska lyssna genom tex amplitube)

CPU Usage Limit: 85%

DAE Playback Buffer: Level 2 (Default)

Det knepiga är att den uppför sig sådär konstigt bara ibland... Och det har inte att göra med om en session är stor eller inte. Jag har spelat in 20+ spår utan problem och för nån vecka sen blev en körstämma inspelad med latency på en bakgrund med trummor (virvel hihat ett spår), kontrabas och en kompgitarr... Jag har inga effekter på under inspelning.

Monitor har jag via Mboxen input/playback ratten och mute på inspelningsspåret.

Jag tror att det blir mindra inspelad latency desto lägre H/W BUffer Size man har MEN när det väl spelas in latency vill jag vara medveten om det på en gång så kan man försöka göra något åt saken.

Då du spelar in i 44.1 kHz med 1024 samples på h/w buffersize, får du automatiskt 23 millisekunders latency...

Med 512 har du 11 ms latency... ju lägre värde desto mindre latency...

finns dock ett system i senare PT som skall kompensera detta.. men jag vet inte exakt hur det fungerar.. kanske någon annan som vet?

Annars kan ju ditt problem delvis bottna i detta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vet inte om det har någon betydelse men enligt dina uppgifter så använder du Mac OSX 10.3.6, det är en version som inte är rekommenderad att köra till någon version av Protools tyvärr. Sen förmodar jag att du använder ProTools LE 6.7 och inte ProToolsLE 7 som du skrivit ovan 🙂

Det jag skulle rekommendera dig till att göra är följande:

* Installera Mac OSX 10.3.8 (det är den version av Panther som funkar bäst och rekommenderas)

* Ladda ner ProTools LE 6.9 från Digidesign.com (den är gratis om du redan har 6.7) Uppdatera sedan med den senaste cs-update som heter PT 6.9cs4 för LE-system.

Gå även in på Plugins cs-updates och kolla om du har några Digiplugins som du behöver uppdatera, t.ex EQ3, Smack, Mod Delay2 m.fl.

Mycket kan även bero på det Pusa skriver.

I övrigt så gäller att optimera Mac OSX, men det har du kanske redan gjort. Om inte så rekommenderas det att gå in i Power Managment och stänga av all möjlig "vilolägeshantering" av hårddisk och monitor. Du ska även ta bort alla "sleep" funktioner och ändra performanceinställningen till "Highest".

Prova detta så får vi hoppas att saker och ting löser sig för dig.

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

I övrigt så gäller att optimera Mac OSX, men det har du kanske redan gjort. Om inte så rekommenderas det att gå in i Power Managment och stänga av all möjlig "vilolägeshantering" av hårddisk och monitor. Du ska även ta bort alla "sleep" funktioner och ändra performanceinställningen till "Highest".

Har alltid hört att man inte behöver optimera mac osx... utan att det bara är att tuta och köra...

men de optimeringar som har med sleephantering och vilolägen av hd och monitorer etc, kan ju bara eliminera problem som kan uppstå när datorn har stått oanvänd en längre tid...?

under det aktiva användandet gör det väl ingen skillnad?

finns det andra tweak-tips i osx som man bör köra?... som förbättrar prestandan aktivt?

som i winxp finns det ju hur mycket som helst att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Njae, det är inte bara att tuta o köra i Mac OSX, men nästan 😉

Nu pratar jag som sagt optimeringar, sånt som eliminerar ev problem med OS't man jobbar i och då är alla bäckar små avgörande i olika avseenden.

Sleephantering etc beror ju på hur lång tid du har ställt in m.m, ställer man in den på 1min så kan det så klart uppstå problem, men det bästa är alltså att stänga av den helt och hållet för att slippa problemen.

Förut fanns det många olika sätt att optimera Mac OS9 men nu när OSX är här så har det underlättats en hel del på den fronten, så på det sättet kan man tycka att det bara är att tuta och köra på. Det är dock några få punkter som man bör åtgärda i OSX för att optimera och slippa problem med Protools, bl.a det som jag skrev innan men även att du helst ska stänga av alla "automatic updates" etc...det är väldigt många som av misstag bl.a uppdaterar sina OS utan att veta om det och sen efter det så får dom problem med både det ena o det andra.

Sen så är de senaste cs-updates'n rekommenderade att installera.

Det man bör ha koll på är vilken OS-version som är testad och rekommenderad till den Protoolsversion man tänkt köra, det kan lösa många problem.

Men annars är det bara att tuta o köra på... 🙂

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Då du spelar in i 44.1 kHz med 1024 samples på h/w buffersize, får du automatiskt 23 millisekunders latency...

Med 512 har du 11 ms latency... ju lägre värde desto mindre latency...

finns dock ett system i senare PT som skall kompensera detta.. men jag vet inte exakt hur det fungerar.. kanske någon annan som vet?

Annars kan ju ditt problem delvis bottna i detta..

Jo jag vet att det blir olika latency beroende på bufferstorlek. Men det ska ju inte bli inspelat på spåren... Som du säger så finns det en funktion som ska kompensera för detta och det måste ju vara den som inte fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vet inte om det har någon betydelse men enligt dina uppgifter så använder du Mac OSX 10.3.6, det är en version som inte är rekommenderad att köra till någon version av Protools tyvärr. Sen förmodar jag att du använder ProTools LE 6.7 och inte ProToolsLE 7 som du skrivit ovan 😄

Ojdå. Kanske där problemet ligger.. Jag har haft samma version av OS sen jag köpte datorn har jag för mig. Ska testa att uppdatera allt som du säger.

Sleepfunktioner och vilolägen har jag tagit bort sen förut.

Menar såklart ProTools LE 6.7 (sjuan har väl inte kommit än...) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Mac OS uppdateringar gratis? Det borde dom väl vara?

det ska vara gratis inom samma del-version..

dvs... 10.3.x... dock inte från 10.3 till 10.4...

frågan är dock om det är möjligt att uppdatera till 10.3.8 som är rekommenderat från digidesign....

om man kör programuppdateraren kommer förmodligen 10.3.9 upp.... vilken är känd för att strula med PT....

/j.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Yes, som sagt, updateversionerna är gratis inom den huvudversion man använder, i ditt fall Panther. För att vara helt safe så kan du ladda ner comboversionen av Apple Panther OSX 10.3.8 och göra en helt ny installation av din dator, du hittar den här:

http://www.apple.com/support/downloads/mac...e1038combo.html

En liten förklaring av DAE-buffern:

DAE-playbackbuffern är den del som kontrollerar det som hämtas från din hårddisk, alltså alla kanaler du spelar upp. Har man många kanaler (eller en slö hårddisk) så bör man då öka sin buffersize. Det som händer om du har en högre buffersize är att när du trycker på play så börjar protools läsa in kanalerna och det kan ta lite längre tid innan programmet börjar spela.

Får du ett felmeddelande som -9073 så bör du öka din DAE-buffersize.

Det stämmer, 7:an har inte kommit än...men IDAG är det premiär i New York på AES-mässan så inom kort kan vi börja känna på den nya versionen 😛

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Yes, som sagt, updateversionerna är gratis inom den huvudversion man använder, i ditt fall Panther. För att vara helt safe så kan du ladda ner comboversionen av Apple Panther OSX 10.3.8 och göra en helt ny installation av din dator, du hittar den här:

http://www.apple.com/support/downloads/mac...e1038combo.html

En liten förklaring av DAE-buffern:

DAE-playbackbuffern är den del som kontrollerar det som hämtas från din hårddisk, alltså alla kanaler du spelar upp. Har man många kanaler (eller en slö hårddisk) så bör man då öka sin buffersize. Det som händer om du har en högre buffersize är att när du trycker på play så börjar protools läsa in kanalerna och det kan ta lite längre tid innan programmet börjar spela.

Får du ett felmeddelande som -9073 så bör du öka din DAE-buffersize.

Det stämmer, 7:an har inte kommit än...men IDAG är det premiär i New York på AES-mässan så inom kort kan vi börja känna på den nya versionen 🙂

Mvh / Micke

Yes. Tankade ner Panter 10.3.8 plus PT LE 6.9 plus cs update och plugins update samma kväll...

Än så länge har det funkat klockrent sånär... PT har hängt sig och avslutat sig själv en gång men det tror jag berodde på en "dålig" reverbplugin.

Det där med DAE buffern har jag förstått ung hur det fungerar. Men jag menar vad är det för skillnad på H/W buffersize och DAE playback buffer?

Upplever inte att det blir nån skillnad när jag ändrar i playback buffer men däremot som du säger i H/W buffersize.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp!

Vad bra att det funkar bättre för dig...att använda "dåliga" reverb är ju aldrig riktigt bra, "the real thing" är ju alltid bäst 😉

H/W buffersizen (hardware buffersize) är ett "cacheminne" som kontrollerar hostbaserade applikationer så som RTAS pluggar etc. Tänk enligt följande så kanske du förstår på ett enkelt sätt hur det funkar:

* Lågt värde, (ex. H/W buffersize 128) är lämpat att använda vid inspelning då det ger lägre latency (gäller även Midi).

* Högt värde (ex. H/W buffersize 1024) är lämpat att använda vid mixning då du behöver mer minne till plugins etc vid uppspelning. (Är INTE att rekommendera vid inspelning då du kommer att få längre latency)

Hoppas det hjälpte dig att förstå lite hur det funkar.

Självklart hittar du även det mesta i 'Protools Reference Guide' som du kan tanka ner på Digidesigns hemsida, om du inte redan har den vill säga.

Mvh / Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...