Jump to content
Annons

Svart Stiger Solen - Vallhagen


Vallhagen

Recommended Posts

Korrekt är dock "with" istället för "on". Sen tror jag inte att tonkontroll heter "tonkontroll" på engelska ...

Aj rackarns då!

***

Men lyssna gärna Wonderboy! Och skrik sedan ut ditt gillande/ogillande 😱 ... Det är ju för bövelen inlirat med förstärkarsimulator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
***

Men lyssna gärna Wonderboy! Och skrik sedan ut ditt gillande/ogillande 😛 ... Det är ju för bövelen inlirat med förstärkarsimulator!

Gott, Vallhagen! Har Du tagit steget över till den "rätta" sidan?! Välkommen! Med tanke på ett tidigare klipp Du lagt upp så är jag inte det minsta orolig, jag kommer säkert att gilla det! Jag är nyfiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

😲

nu ligger sången bättre i mixen 😮

slutet är nog veckans klipp :rolleyes:

VikingMetall 😮

Hallon Roquefart! Tack för kommentaren! Ja, slutet saknar bara den gamla äggklyvaren (som jag måste stämma ner ett halvt tonsteg), sen är det perfekt 😉

***

Wonderboy! Rätt sida? Jag har slut på de hippa kommentarerna, så mitt svar blir: Javisst!

Om man simulerar högtalare, slipper man lyssna då? Äh...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vad fräck, egen låt! Gott när man inte sitter och letar efter vad det låter likt! Kanske något att bygga vidare på? Tycker jag i alla fall! Kanonlåt!

Vad gäller mixningen håller jag med Joachime vad gäller trummorna. Inte så mycket vad gäller sången, faktiskt.

Nu lite, förhoppningsvis, konstruktiv kritik. Bra gitarrljud men de låter väldigt separerade. Har Du med en centerpannad gitarr? Kanske skulle den höjas då. Nu känns det som om en gitarr håller sig på sin kant och en annan på sin.

Sen har Du många fräcka gitarrfigurer på gång, för många samtidigt? På ett par ställen blev jag nästan lite stressad av så många olika, i och för sig jättefräcka, olika gitarrkomp. Man kan inte låta dem få var sin plats i låten istället?

Mot sista tredjedelen av låten blir gitarrspelet mer unisont och gitarrljudbilden håller också ihop mycket bättre där.

Sångljudet upplever jag dock som konstigt. Den ligger ganska högt över det andra volymmässigt, trots det uppfattar man nästan inget av texten. Dels saknas en briljans i sången nånstans 6 000 - 9 000 Hz och sen tycker jag att reverbet förvärrar denna dovhet. Jag skulle byta ut detta mot nån kortare delay eller liknande.

Helheten låter juste, förutom sångnivån. Dock tror jag att man skulle göra ett lyft av allt ovanför 5000 - 6 000 Hz, kanske med hjälp av ett shelving-filter.

Grym låt, grymt gitarrlir, skön sångare, go´kille!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grym låt, grymt gitarrlir, skön sångare, go´kille!

Tack tack...tack tack 😱😆

Tack också för all synnerligen konstruktiv kritik. Jodå, det ligger vänster-mitten-höger-gura från och till genom låten. Dock har jag i denna låt gjort så att de lirar olika grejjer, för att sas smälta samman i en gosig gegg i refrängerna. Jag tror inte jag ids arra om; jag får väl hoppas att du blir mindre stressad av alltförmångaguror om du lyssnar in dig ett par gånger. 🙂 Och så mycket är det inte? Live fixar man nog alltihop på två gitarrer (även om mixmuppen får stresspanna lite då 😱 ).

Visst är det märkligt att sången är så hög och ändå ingen hör vad som sjungs. Jag kanske hade en pingisboll under tungan när jag sjöng in? Försöker minnas... Allvarligt; jag ska kika på det där, inkl ditt shelvingtips över 5k. Åsså ska jag jefvlar ta bort ALL reverb... NU!

Jag har tyvärr nån bugg i min projektfil, så när jag försöker göra en ändring och spara så hänger sig Sonar. Liiiite svårjobbat, men det går kanske att fixa. Jag tror jag bussar all elände kors o tvärs ett par ggr för mycket. Eller så är det min MJUKVARUSIMULATOR (!!!!) på sampelbasen som fördärvar allt. Bounca kanske? jaja...

Jag har också en egen idé om det "platta" ljudet, det kan vara så att jag överanstränger limitern (skjut mig inte nu) som hänger på masterbussen, genom att ALLT är lite för starkt i nivå in dit. Kan det vara så? När jag solar trummorna tycker jag nämligen inte det låter SÅ papprigt/dött.

Tack igen.

Beng1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...