Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag håller på och gör ljudeffekter till spel som skall levereras i ogg vorbis 128kbit/s.

Jag har konverterat ljuden i Wavelab.

När jag sen öppnar upp ljuden i Sound Forge på en annan dator så kan en bit av början eller slutet vara bortklippt. Ibland syns det grafiskt och ibland inte.

Det verkar inte vara helt konsekvent heller utan varierar från gång till gång när jag öppnar upp ljuden.

Uppspelningen verkar fungera som den ska i spelmotorn. (men jag är inte helt säker)

Min kund har haft samma problem (tror dom använt Premiere).

Tar jag tillbaka ljuden till Wavelab så funkar dom som dom ska.

Känns mystiskt, jag brukar inte jobba i Sound Forge och har ingen annan spelare som klarar ogg-filer.

Någon som har en aning eller varit med om liknande.

Vore Tacksam för lite hjälp.

Annons
Posted

Hmmm, ingen som har en aning?

Börjar närma sig deadline och jag känner mig lite osäker. Vill ju inte lämna ifrån mig ljud som inte funkar som de ska.

Alla tips är välkomna !

Vad finns det mer för spelare som kan spela upp ogg-filer?

• 1 month later...
Posted
Vad finns det mer för spelare som kan spela upp ogg-filer?

Winamp och Deliplayer 2 är två spelare som klarar OGG.

Tyvärr har jag ingen lösning på ditt problem med klippta ljud.

Posted (edited)

Jobbar själv med OGG men har inte haft det problemet med Wavelab.. Men jag skulle rekomendera att du prövar Foobar2000 för konvertering till OGG i stället.. Där kan du lägga upp en massa ljud för konvertering i batch... Har aldrig haft problem med det..

Edit: Kom på att det superenkla verktyget OggDrop finns ju också.. Bara att dra och släppa sina filer på fisken så konverteras dina filer till OGG.

Sitter du på MAC så är det Den här adressen som gäller.

Edited by hegobald
  • 2 weeks later...
Posted

Hegobald och PsyMonk,

Tack för era tips om players/encoders.Ska genast kolla upp.

En annan "defekt" jag råkat ut för är att extremt korta ljud, typ 50ms, försvinner vid konvertering till 128mbps men funkar vid 192 ! ! !