Jump to content
Annons

Terratec eller EMU?


HolMatS

Recommended Posts

Ska alldeles strax köpa ljudkort, och har varit insnöad på terratec ews88d med adat, men nu när jag kollat på emu´s 1212M verkar det som jag kommer att ta den pga de lite fler in/utgångar + känns lite fräschare på nåtsätt ? :S . Försökte söka lite här på forumet om emu och läste nån tråd om ev problem me wordclock, nån som kan beskriva det lite närmare?

Det jag kommer att göra med kortet är följande:

#spela in gitarr, bas, o ev andra instrument

#köpa ett midi-klaviatur och spela in med det via midi, Synkning med EMU? Vad behövs? Hur funkar det? (är inte så hajj på sånt)

#köpa en 8-kanals preamp för att spela in trummor analogt via adat, hur är det med synkning där med EMU-kortet?

#samt ev i framtiden koppla in ett digitaltrumset.. hur gör jag det, via midi va? Kan jag spela in spår-för spår med ett digital-trumset (t.ex roland td-6v) via midi och battery (samplar egna akustiska trummorna). Alltså kagge på ett spår, virvel på ett annat etc etc..

Tacksam för alla svar/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!!!

Jag skulle nog satsa på ett 1212m om jag var du.

Detta kort ger dig grymt bra ljudkvalitet för pengarna p.g.a

dess AD/DA omvandlare. Och ett riktigt + ger jag

patchmixern eftersom den är underbar att jobba med...

Det tar ett litet tag innnan man lär sig den. 🥰

MEN det är bara nyttigt eftersom den fungerar

ungefär som ett riktigt mixerbord.... 😛

mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett EMU 1820, och en 8-kanals Behringerpreamp. Preampen slavar under ljudkortet och jag har hittills inte märkt några problem med synkning.

det låter helt perfekt! Det får blir de kortet. Tackar för svaren, sonefors också.

Link to comment
Dela på andra sajter

E-MU 1616m fick 10/10 i senaste numret av Computer Music som jag tjuvläste på pressbyrån i morse (kostar 135 jävla spänn! för fyra år sen gick den för 115 vilket var ruskigt mycket redan då). Killen som recenserade sa även att de hade köpt en PCI till PCMCIA-konverter så de kunde köra den på en vanlig dator för att de gillade den så starkt och det fungerade utmärkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

fORCE Fed: Jag fick in en massa radiokanaler i mitt ljudkort E-mu 1616 när jag satt i vardagsrummet, men så flyttade jag in i ett annat rum och då lät det bättre. F.ö. precis som min digital tv-box, den får ju också ofrivilligt in radiokanaler, liksom min gitarrförstärkare fick på en gammal adress jag haft...

Jag förstår att du tjuvläste tidningen! Enda testet av E-mu 1616(m) ännu va?

10/10 - då blev man lite lättad att man inte rekommenderat skit.

Jag har dock fortfarande ett problem med E-mu 1616 - jag får nämligen inte in något ljud i inputspar 2 baktill och dessa ingångar syns inte i Patchmix heller.

Mest beror det nog på att jag inte använt kortet sedan sist, varit en del annan elektronik som dragit uppmärksamheten istället... Men det blir tester i veckan och nästa!

TRÅDEN: Jag har bara hört bra om både Terratec och E-mu, så valet är inte helt lätt! Jag kan bara säga vad jag tycker om E-mu 1616 (4200;-).

Söka på forum kanske?

😏

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av E-mu 1820m kan någon som har det skriva hur låg latency det går att köra med softsynthar utan knaster eller andra problem?

Idag använder jag det inbyggda ljudkortet på min eMac G4 med en latency på ca 8ms utan problem.

Är alergisk mot latency över 10ms, på min gamla dator G5:a 2x2Ghz som jag nu har sålt kunde jag köra ca 5ms utan några som helst problem, så man är kanske bortskämd?

Vore mycket tacksam för svar om latencyn!

Tack på förhand! 😉

Redigerat av leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte faktiskt köpa mig en PC nu men vet ej riktigt vad man skall köpa?

Funderar på en Dell eller Frost musikdator, skiljer ju lite i pris men jag tror att Frostdatorerna kommer att fungera stabilt och utan problem.

Vet ej om Dell är bra för musik men prisvärda är de ju! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av E-mu 1820m kan någon som har det skriva hur låg latency det går att köra med softsynthar utan knaster eller andra problem?

Svårt att svar på. Det beror mycket på hur resurskrävande VSTi man använder. Jobbade idag med ett projekt i Cubase SX2. Körde tre stycken SFZ i högsta kvalitet, ett Emagic elpiano plus en Monolouge. Ovanpå det en hel del VST-pluggar.

Av någon anledning (som jag inte hittat förklaringen till, än) kunde jag inte köra i multithreading.mode.

Hursomhelst, det knastrade på de maxade partierna så jag höjde från 7 ms till 10 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det blev ett emu 1212m emulator x, fick det i lördags. 🙂 Saknar dock vissa kablar som ingen musikaffär hade här i stan så jag får vänta ännu ett tag innan jag ger mig på inspelningar av div slag.. Verkar vara ett riktigt bra kort. Skriver mer när jag testat det lite mer 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...