Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur ska man fÄ till en lÄt sÄ att den lÄter nÄgorlunda psykedelisk? Jag skulle gÀrna vilja ha lite tips dels pÄ lite tekniker för ett bra improviserat solo och dels lÄten i allmÀnhet, bra skalor och ackord och sÄ.

Mycket tacksam! 😛

Annons
Postat

Ett trĂ„kigt tips som tyvĂ€rr Ă€r det bĂ€sta Ă€r att lyssna pĂ„ psykedelisk musik. Man kommer vĂ€ldigt lĂ„ngt pĂ„ att imitera och försöka efterlikna sina favoriter. Till slut utvecklar man sin egen stil med hjĂ€lp av sina influenser. Men personligen skulle jag tro att det handlar mest om ljud och atmosfĂ€rer. Exprimentera! 🙂

Inte svaret du sökte efter men det Ă€r det bĂ€sta jag kan ge 🙁

Stinkey (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Testa Laphophora Williamsii.

Redigerat av Stinkey
Postat
Ett trĂ„kigt tips som tyvĂ€rr Ă€r det bĂ€sta Ă€r att lyssna pĂ„ psykedelisk musik. Man kommer vĂ€ldigt lĂ„ngt pĂ„ att imitera och försöka efterlikna sina favoriter. Till slut utvecklar man sin egen stil med hjĂ€lp av sina influenser. Men personligen skulle jag tro att det handlar mest om ljud och atmosfĂ€rer. Exprimentera! 🙂

Jo det Àr förstÄs sant. Det Àr nog ocksÄ det bÀsta sÀttet... Men jag tÀnkte om nÄn visste nÄt som fÄr det lite mer psykedeliskt pÄ nÄt enkelt sÀtt, som man kan anvÀnda sig av utöver att lyssna massor?

Postat
Börja med att utforska det mixolydiska moduset.

Tack sĂ„ mycket! 😉 Det Ă€r durskalan fast med en sĂ€nkt 7:a va?

Postat
Börja med att utforska det mixolydiska moduset.

Tack sĂ„ mycket! 😉 Det Ă€r durskalan fast med en sĂ€nkt 7:a va?

Precis! 😉

LSI (oregistrerad)
Postat

Mycket av den trance musiken som görs anvĂ€nder "Bleep" ljud med eko i trioler, bara ett tips 😛

Postat
Mycket av den trance musiken som görs anvĂ€nder "Bleep" ljud med eko i trioler, bara ett tips 🙂

Fast trance Àr vÀl inte per definition psykedeliskt?

Postat

Hmm, OK. Men hur lĂ„ter det dĂ€r bleep-ljudet dĂ„? Fast jag tror i och för sig inte att det Ă€r sĂ„ anvĂ€ndbart för mig eftersom jag inte sysslar med trance, men Ă€ndĂ„. 🙂

Postat

en mer? hur fan skriver jag.

HÄller pÄ att bli sjuk i ko0mbination med att jag Àr sjukt trött. Det fÄr vara min ursÀkt.

Postat

Àr inte sÄ inne pÄ psykedelisk musik men en del eko,sitar, wah wah mm.

tÀnker pÄ en reklam snutt (tror den Àr med pÄ pebbles vol.2) dÀr electric prunes gör reklam för Vox wah wah pedal och fÄr den att lÄta som en sitar.

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Hett tips Àr Beatles - t ex Tomorrow never comes, Within you without you eller Being for the benefit of Mr. Kite..

Sitar, SkrÀnande fÄglar?! och naturligtvis baklÀngesgitarrslingor. Lite Acidflöjt Àr aldrig fel.

Bo Hansson har ett antal skivor med halvpsykedelisk musik: Attic Thoughts, Lord of the Rings.

Merit Hemmingsson - svensk folkmusik pÄ Hammondorgel. Kanske inte psykedeliskt, men inspirerande.

Sedan tycker jag att Madonnas Beautiful Stranger har en del balla ingredienser.

Linn County heter ett amerikanskt band som gjodre en skiva som heter Proud Flesh Soothser - ganska flippat!

//Det var vad jag kunde komma pÄ nu.

//Nemo

Postat
Hett tips Àr Beatles - t ex Tomorrow never comes, Within you without you eller Being for the benefit of Mr. Kite..

Sitar, SkrÀnande fÄglar?! och naturligtvis baklÀngesgitarrslingor. Lite Acidflöjt Àr aldrig fel.

Bo Hansson har ett antal skivor med halvpsykedelisk musik: Attic Thoughts, Lord of the Rings.

Merit Hemmingsson - svensk folkmusik pÄ Hammondorgel. Kanske inte psykedeliskt, men inspirerande.

Sedan tycker jag att Madonnas Beautiful Stranger har en del balla ingredienser.

Linn County heter ett amerikanskt band som gjodre en skiva som heter Proud Flesh Soothser - ganska flippat!

//Det var vad jag kunde komma pÄ nu.

//Nemo

Tackar, ska försöka fĂ„ tag och lyssna pĂ„ de dĂ€r! 🙂

LSD ska tydligen fungera har jag hört... 🙂

Nja... jag tror inte det va? 😎

BaklÀngesgitarr tÀnker jag abslout anvÀnda mig av, tackar ni som sa det! Men finns det nÄgra andra praktiska grejer man kan göra med gitarren (bortsett frÄn effekter), typ olika tekniker osv.?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.