Jump to content
Annons

Jag hatar NORD MODULAR


Carl Löfgren

Recommended Posts

Ett uselt knep för att få lite uppmärksamhet - jag vet :-)

Men om det finns någon Nord-användare i forumet vore jag en av dom gladare. Så här ligger det till: för en massa år sedan köpte jag en Micro Modular. Avskydde den till 99%. För trång. För oinspirerande. Sålde den. Sen köpte jag en Modular Klav. Avskydde den till 97%. Rörig. Något med ljudet var så där fasansfullt oinspirerande.

Problemet är att de där sista procenten var helt makalösa. Ungefär som med min gamla MicroQ. Det finns nog ingen synt jag hatat mer än MicroQ:n (möjligen Emu X-treme Lead då) - men den hade ett par ljud som var helt gudabenådade.

Vocodern vill jag minnas var helt galen. Man kunde få till de mest skruvade röstmanipulationer jag någonsin hört.

Även en blind höna hittar rätt emellan åt kanske, men nu funderar jag på en Modular G2. Någon som har en sådan? Nu har den ju funnits ute ett tag, och de initiala Halleluja-körerna har dämpats och nu vore det intressant att höra hur den är - egentligen. Hur står den sig mot gamla Modularen? Hök eller höna, således.

Carl Löfgren

Skribent på Studio och i övrigt En Snäll Kille.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller med dig om det där med att mycket är skit, men att det som är bra är jättebra! Jag har haft en Nord Modular Key i ett par år, och det var en grym synt att lära sig massor med. Men i slutändan så är det samma 5-6 patchar som jag använder om och om igen och resten känns lite gammalt och avslaget.

Är också intresserad av att veta hur G2 är: Bra eller dålig? Läge att uppdatera till något fräscht, eller tacka Clavia för den tid som varit och dra vidare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... verkar inte vara så många Modular-ägare som är inne i det här forumet. Känns iaf skönt att höra att det inte bara är jag som har problem med Modular-ljudet.

Kom igen nu! Ge mig lite feedback! Någon måste väl ha någon åsikt. Även Modular-talibaner är välkomna :-)

Kalle

Fortfarande Snäll Kille och just nu Väldigt Mätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså...Modular går väl inte att jämföra med de andra rakt av...den är ju en mer flexibel lösning där du själv "modularerar" de ljudbankar du vill ha och så. Du fyller den ju själv i större grad med innehåll än vad du gjort med dina tidigare Nord, eller hur? Du borde kunna hata den till max 72%

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså...Modular går väl inte att jämföra med de andra rakt av...den är ju en mer flexibel lösning där du själv "modularerar" de ljudbankar du vill ha och så. Du fyller den ju själv i större grad med innehåll än vad du gjort med dina tidigare Nord, eller hur? Du borde kunna hata den till max 72%

Är inte riktigt med på vad du menar. Jag syftade mer på ljudbilden - är den samma som gamla Nord eller har den utvecklats? Om du har en G2:a/Engine vore det intressant att höra lite mer detaljerat över hur de faktiska skillnaderna är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Fem-sex patcar är inte så illa. På en Les Paul har du tre ljud,grovt sett, man kan ju leka med ton kontrollerna. Men min lite nyktrare point (fast det är fredag,) är att en annan användare kanske har fem ANDRA favoriter, på samma ljudbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fem-sex patcar är inte så illa. På en Les Paul har du tre ljud,grovt sett, man kan ju leka med ton kontrollerna. Men min lite nyktrare point (fast det är fredag,) är att en annan användare kanske har fem ANDRA favoriter, på samma ljudbank.

Du har en klockren poäng. Ur den synvinkeln är fem-sex ljud fantastiskt bra. Men relaterat till min Virus (som man bara behöver andas på för att få nya häftiga ljud ur den) känns Modularen som en sällsynt dålig affär.

Men trots det är det ingen som vågat sig på en jämförelse mellan Modular och G2. Synd. Och jag vill helst inte ställa frågor på G2 Forum eller mailinglistor... tror inte jag skulle få några objektiva jämförelser där.

Jaja... det var ju värt ett försök i alla fall.

Kalle.

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Dom där syntharna är ju fan dom bästa som nånsin satt sin fot på jorden.

Det är inga "presets" synthar dock, du får inga magiska ljud utan att ratta en hel hel del, vilket jag tycker är bra. Får man jobba lite för soundet, men när man väl hittat det så låter det fetare än allt ... Vi har det på några produktioner där ute, inga synthar har kunnat ens komma i närheten av dom .. Ofta orglar ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...