Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har nyss inhandlat ett par AKG K141 Monitor-lurar, som tydligen skulle vara finfina grejer! Jag tänkte använda dom till min musikproduktion som är 100% datorbaserad och mitt system ser i nuläget ut som så att jag har ett SB Live! 5.1-kort till vilket jag anslutit min Technics hifi-reciever. I denna har jag sedan kopplat in mina AKG-lurar. Nu är det så att jag tycker att ljudet i lurarna saknar både djupa frekvenser och fina höga frekvenser. Om jag exempelvis ökar basen till max på min reciever (endast i testsyfte) så ändras inte ljudet sådär jättedrastiskt och blir mer basigt, utan istället distar det bara en massa om jag spelar med hög volym i lurarna.

Jag antar att detta knappast beror på lurarna då jag vill tro att dom är jävligt bra.

Då undrar jag vad min flaskhals kan vara? Är det förstärkaren som är för klen för dessa 600 ohms-lurar, eller är det kanske mitt ljudkort som spökar, eller både och? Någon med erfarenhet inom området är mer än välkommen att yttra sig 🙂

Kan tillägga att ljudet i mina föregångare AKG K55 var väldigt bra och då såg min setup precis likadan ut.

/Macke

Annons
Posted (edited)

Koppla in hörlurarna direkt på Ljudkortet istället.

Då får du en mer korrekt bild av hur din musik låter.

Att gå via en HIFI produkt som inte är framtagen för

musikproduktion utan för Musikavlyssning och som även färgar ljudet till en viss del har

inget annat än negativa effekter.

Edited by Piccazzo