Jump to content
Annons

Bandmikrofoner bland budgetklasserna

Recommended Posts

PetePizza (oregistrerad)
Postat

Har sen en tid tillbaka funderat på att komplettera min lilla mikrofonarsenal med en eller ett par billiga bandmikrofoner.

De jag kollat på är:

Project G ( ADK ) GR8

Golden Age R-1

Golden Age R-2

Är det någon som har några praktiska erfarenheter av dessa mikrofoner förutom att de är lite mjukare och inte bör ha +48V som en vanlig kondensatormic? Eller finns det kanske nån annan budgetbandmik som jag borde kolla in? :rolleyes:

Det jag hade tänkt att använda dem till är väl det vanliga... Sång, akustiska instrument och kanske nån kör.

Är mycket tacksam för vad som kan tänkas sägas om nån vet nåt! 😆😆🙂

/Peter

Annons
Postat

ADK har hittills aldrig gjort någon bandmic (frågan har dykt upp i ADK's eget forum...) - så GR8 är det förmodligen något skumt med... :rolleyes:

Golden Age R1 finns med i sista omgången på min testsite, så att du kan lyssna på smakprov.

R2 har jag däremot inte hunnit prova ännu.

Andra bandmicar som finns på testsiten är följande:

Oktava ML52

AEA R-84

Royer Labs R-121

Min egen favorit bland dessa är AEA R-84. 🙂

PetePizza (oregistrerad)
Postat (redigerat)

😆 Tack för ditt svar Claes!

Jag har faktiskt själv undrat över den micen (GR8) eftersom jag inte heller kunnat finna den på ADK:s hemsida. Så det är skumt att musikbörsen har den i sitt sortiment: http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...tno=155313&fm=1

Project G syftar väl på Generis som är deras "lågprisigaste" serie men skumt som sagt att den egentligen inte "finns"... :rolleyes:

Jag ska kolla in testen på sin site så får jag lyssna och känna efter. Självklart så skulle ju AEA R-48:an inte sitta fel alls men det blir ju något större hål i plånbokslädret då men det kanske är värt att vänta och spara in guldet...

Efter snabb lyssning så kan man ju säga att R-48:an 🙂 låter klart bättre än R1:an. Sådär lagom mjukt och fint utan att bli sådär lite trång som R1an känns.

Jag kanske får fundera om och spara slantarna som sagt.

Förresten Claes, du har en otroligt bra sida där! Ska lyssna runt mera med pigga öron! Tack för den med!

Redigerat av PetePizza
PetePizza (oregistrerad)
Postat

Ingen annan som har några praktiska erfarenheter av budget-bandmikrofoner? 😛

Postat

Golden Age R-2 är samma mik som Generis GR8.

Jag har två GR8 som låter fantastiskt bra på trumoverhead. Har testat dom på gitarrkabinett med framgång men som sångmik är dom lite för bleka i dom höga registren. R-1 ska enligt Golden Age vara mer öppna i diskanten och tåla mer spl, alltså lite som R-121. Efter att ha lyssnat på mickarna på Claes sida håller jag fullständigt med om att R-84 låter rätt mycket bättre än R-1.

Sen har jag hört bra saker om Beyer-mickarna M-260, M-130 och M-160. Inte speciellt dyra men används i många stora studios, tydligen. Har inte hört dom själv.

Bäst av alla bandmickar jag har använt är Coles 4038. Grym på allt jag provat. Har dock inte testat på sång eller ak.

/giggsy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.