Jump to content
Annons

Line-Out till telefon?


Hemluth

Recommended Posts

Jag funderar på att koppla ut micen i telefonen och koppla in en signal från en line-out från datorn? Är detta teoretiskt möjligt att göra felfritt? Att telefonen skulle brinna upp bryr jag mig inte så mycket om, men ifall datorn skulle få spel pga av "felkoppling i lineout" och brinna upp vore det sämre. Är det teoretiskt möjligt att sabba någonting genom fe´lkoppling via line out? Det går väll ingen signal IN i line outen igen som kan resultera i att sabba datorn?

Själva tanken med detta är att det skall gå att prata i telefon i realtid med effekter på. Ett alternativ till dessa omkopplingar skulle kunna vara ifall det finns något program där man kan slå ett nummer och ringa (via exempelvis Skype går det ju bara att ringa internt tilll Skypeanvändare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men vad är det du vill göra, spela in rösten från telefonen med effekter på? Ringa med den som vanligt fast via skype? Eller busringa? (tänkte eftersom du ska ha effekter 😮 )

Om du bara ska använda skype och ringa till andra skypeanvändare så finns det ju billiga IP-telefoner på Clas Ohlson.

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag minns rätt så har du nånstans mellan 50 och 70 volt på telelinjen, Så att bara löda dit en tamp är förmodligen inte en metod att föredra. Du bör ha nå´t emellan. Om inte annat en kondensator som spärr för likspänningen på linjen. En linjetransformator, kanske från nåt gammalt kasserat modem kan också vara en idé att plocka dit.

Trial and error...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall bara se så att jag förstår dig rätt: Menar du att strömen från en line out skulle var för hög? Är itne den i proportion med ljudvolymen, så att man "bara" kan sänka om den är för hög (förslagsvis innan telefonen brunnit upp)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är spänningen i telefonjacket ( = telelinjen) som är hög, som sagt nånstans mellan 50 och 70 volt om jag minns rätt. Sen beror det på vad du har emellan telelinjen och datorn. Men 70 volt är alltså förmodligen ingen bra spänning för datorn. Detta är en likspänning, som du alltså bör "spärra" på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det är telefonstationen som skickar ut en hög signal. I vanliga fall ligger det en likspänning på 24 volt eller så som driver telefonen. När det ringer skickar stationen ut nära 100V växelspänning så klockan pinglar ordentligt. Kopplar du datorn direkt in i telefonledningen går det nog sönder i datorn.

Möjligen fanns det en artikel i tidningen "Allt om elektronik" för några år sedan om en sådan här krets. Kolla om de har något.

Kanske att du kan hitta telefoner som har direkt anslutning för in- och upp-spelning, vad vet jag.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså en relativt hög spänning i telejacket. Om du ansluter den till datorn så ger den upphov till en ström genom datorns kretsar. Du måste alltså ha något emellan som begränsar eller stoppar denna. Det kanske enklaste sättet att stoppa en likspänning är en kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså en relativt hög spänning i telejacket. Om du ansluter den till datorn så ger den upphov till en ström genom datorns kretsar. Du måste alltså ha något emellan som begränsar eller stoppar denna. Det kanske enklaste sättet att stoppa en likspänning är en kondensator.

Borde det inte gå lättare med en diod eller en resistor? Elelr varför en kondensator?

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser väll mig själv i alla fall ha någotlunda koll på komponenternas egenskaper, likaså efter att ha kollat sidan, men jag begriper ändå inte varför man skulle använda en kondensator för att stoppa likström.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter.

Jag ville också prata med effekter i realtid en gång tiden.

(Inte exakt så som du har tänkt dig men ändå..)

Eftersom jag inte använde datorer vid tillfället så ville jag koppla in telefonen i stereon.

Så jag gjorde så här:

Jag plockade bort högtalaren i telefonen och kopplade på en stereosladd (RCA) på högtalarsladden.

Sen använde jag en ledig ingång på stereon typ Radion och vips hade jag högtalartelefon.

Nu fanns en funktion på stereon som gjorde att man kunde köra 2 saker samtidigt så jag körde Radio (Min telefon) och kopplade in min GT3 (Effektsprocessor för gitarr)

Sen pratade jag i en mikrofon inkopplad i GT3:an och lade telefonluren bredvid stereohögtalaren.

Som sagt, inte precis som du ville ha det men det borde ju gå att göra samma princip med en mixer och sen in i datorn.

Blev det begripligt ?

Nåväl, ville bara säga det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till dessa omkopplingar skulle kunna vara ifall det finns något program där man kan slå ett nummer och ringa (via exempelvis Skype går det ju bara att ringa internt tilll Skypeanvändare).

Skype går fint att ringa med till vanliga telefoner. Man måste dock betala in själva ringkostnaden i förväg, typ som med kontantkort. Inget abbonemang eller så behövs för att ringa ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basil (oregistrerad)

Om jag förstår dig rätt så vill du ringa från din dator till de fasta telefonnätet?

för att du ska kunna göra de så behöver du ett headset, alternativt en mikrofon och ett par hörlurar. Och ett k56 modem

Antar att du har Win XP som OS.

1. Starat outlook och skapa en kontakt i adressboken

2. Under fliken Hem så fyller du i de telenummer som du vill ringa klickar sedan på Ok

3. Markera den kontakt som du vill ringa och klicka på ikonen åtgärd, i menyn som kommer fram klickar du på "Ring upp"

om du får problem så fin en FAQ

här

Mvh Basil

Redigerat av Basil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter konstigt att mikrofonen i en telefon skulle drivas av 70V DC..?

Är det någon som vet säkert eller sitter alla och spekulerar?

Jag kan iaf spekulera lite.

Har pillat sönder en gammal telefon nån gång och jag vill minnas att det sitter en liten dynamisk mick av billig kvalisort i luren. Den drivs troligtvis inte av ström alls. Men plocka isär luren (när den är inkopplad) och mät med en vanlig volymeter. Mät mellan datorn (jord) och luren också, så det inte finns nån läskig jordslinga. Man kan ju som sagt sätta en liten kondensator i serie för att spärra ev DC spänning.

Bara spekulationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

AC = växelström (220 volt i väggen t ex, men också t ex audio)

DC = likström

Och det gäller inte bara i det här sammanhanget utan i alla sammanhang.

Om du inte hänger med nu så klarar i alla fall inte jag att förklara.

Ingår inte detta i högstadiets kurs förresten?

Tack för den förklaringen. I min värld är det där antinge luftkonditionering eller rockband, men där ser man vad man inte vet.

För er som är nyfikna på vad som är högstadiets kurs i elektronik så kan jag meddela att det är en tre års utbildning om Ohms lag.

Att det gick att ringa via Outlook hade jag ingen aning om, främst därför att jag aldrig använt det programmet. Dock står det enbart "Ljud- och videoterminaler initieras" när man försöker ringa. Ska titta närmare på det senare.

Jag är även också lite tveksam till att det ska gå 70V i en telefonmic när jag tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här sortens AC och DC var väldigt långt före rockbandet... 🙁

Man skulle nog kunna gissa att rockbandet har tagit sitt namn efter dom här AC/DC...

Och nog tycker jag att jag minns nån kondensator från grundskolan. Men det var ju ett tag sen. Och jag höll redan då på med att koppla med dem på egen hand, så jag kan ha fel. 😄

Om du sen tvivlar på att det kommer 70 volt, eller nåt sånt, genom telefonledningen i jacket när det ringer så kan du ju låna ett mätinstrument och mäta.

Vad som sedan finns inne i apparaten varierar nog högst betydligt från telefon till telefon och beroende på var i apparaten du mäter.

Hur som helst, lycka till med dina experiment. Men ta det försiktigt med inkopplingen till datorn. Kul tillämpning verkar det bll i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får rätta mig om jag har fel, men så vitt jag har koll, så är ordet "line" eller "linje" i audiosammanhang, hämtat från telefonivärlden. Telefonlinje liksom. Men telefonmiken är ju en mik och inte en line...

Hur som helst är det nog ingen risk att de nämnda 70V (som går ut i telefonen just när det ringer, typ i en sekund (? passar på att skicka med ett frågetecken)) passerar telefonens mikrofon. Eller?

... sa jag nåt vettigt nu ? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är även också lite tveksam till att det ska gå 70V i en telefonmic när jag tänker efter.

Nej, jag gissar inte.

Minnet är möjligen lite glest eftersom det var på 70-talet jag sist kopplade i en telestation. Jag tog behörighet för det i lumpen och åkte runt i en massa stationer och kopplade under utbildningen. Om jag minns rätt så är det så här:

- luren på, cirka 40 på volt på linjen

- luren lyft, telefonen sluter linjen med ett motstånd så det blir cirka 10 volt eller något mer kvar

- telefonen ringer, telestationen lägger ut en 25hz ringsignal, 70V. Om jag minns rätt så fick den här signalen faktiskt vara uppåt max 170V ute hos abonnenten.

- godkända telefoner på televerkstiden skulle överleva 800V om jag minns rätt, för att kunna användas bakom de då vanligaste åskskydden (ofta ett urladdningsrör som tände vid några hundra volt). Har nog ändrat sig en del sen televerket slutade ha monopol. Det är inte så vanligt med luftledning heller, så antalet åsknedslag i teleledningar är nog mindre.

Nuförtiden har nästan alla telefoner elektronik i sig. De har då kretsar som tål de höga spänningarna närmast linjen, och sedan omvandlar dem till lämpliga spänningar för resten av kretsarna. Dagens telefoner tror jag i stort sett alltid har elektretkondensator-mickar, och de drivs ju med några volt. (För att vara exakt så är det FET-transistorn i mikrofonen som matas med några volt, men låt oss inte vara petiga här).

Men låt inte detta avskräcka mer än nödvändigt.

Friskt kopplat, hälften brunnet !

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstår dig rätt så vill du ringa från din dator till de fasta telefonnätet?

för att du ska kunna göra de så behöver du ett headset, alternativt en mikrofon och ett par hörlurar. Och ett k56 modem

Antar att du har Win XP som OS.

1. Starat outlook och skapa en kontakt i adressboken

2. Under fliken Hem så fyller du i de telenummer som du vill ringa klickar sedan på Ok

3. Markera den kontakt som du vill ringa och klicka på ikonen åtgärd, i menyn som kommer fram klickar du på "Ring upp"

om du får problem så fin en FAQ

här

Mvh Basil

Jag blev välldigt nyfiken på hur enkelt problemet tycktes kunna lösas genom att bara använda Outlook. Jag har dock kollat faen, och tror mig gjort allt rätt, men det står ändå bara: "Ljud- och videoterminaler initieras.." in i det oändliga. Du verkade kunnig inom detta område, så jag tänkte tt du kanske har någon idé om orsaken till problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...