Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Efter att ha velat aldeles förlänge nu så känner jag att det är dags att bestämma sig.

Jag ber om ursäkt för alla konstiga inlägg som jag har lyckats sprida ut över forumet under några dagar nu 😕

Jag är på jakt efter ett ljudkort som är så pass bra att jag slipper behöva uppgradera om ett halvår igen,

nått som kan hålla länge och ge mig den prestandan jag behöver då jag förmodligen kommer att skaffa flera prylar i framtiden.

just nu så har jag inte så mycket men skriver en liten lista på minna prylar (då många brukar fråga efter det)

Dator: P4 2.4 GHz, 1.5 GHz RAM, 2st Raidade 80 GB 7200 RPM hårdiskar

Mjukvara: Cubase SX2, Waves pluggar, samt lite andra pluggar

Nuvarande Ljudkort: ESI Juli@

Preamp: StudioProjects VTB1

Mikrofon: ADK Hamburg Edition

Ljud Lyssnigs Pryl: Mackie Big Knob

Monitorer: TAPCO S.8

Midikeyboard: M-Audio Keystation 61 es (USB)

Inspelning: Ett litet hemmabygt mickbås

det va väl det jag har i studioväg än så länge

Det som jag huvudsakligen ska spela in är HipHop/Rap, men kommer säkert att spela in annan i framtiden.

Funderar på att kanske skaffa mig en Triple-C kompressor nån gång i framtiden, då den har lite sköna presets 😎,

Nått som jag skulle vilja ha är mer än 2 utgångar, så jag kan spela upp en mp3låt samtidigt spelar nått spel, ser på film eller så, eventuellt så man kan referenslyssna

Frågan är om man behöver så många ingånger (gärna några fler ifall man skaffar kompressorn) men man vet ju inte vad man behöver i framtiden somsagt, så kanske är bra att skaffa några fler?

efter timmar på forum/internet sökandes och frågandes efter olika ljudkort, så har jag hittat två alternativ som verkar vara bra

1. Focusrite Saffire Pris: 4000-5000 kr (beroende på vad jag får för rabbat)

Detta kort verkar vara kanon, det har både en otroligt bra Preamp, och kostar inte allt för mycket (då jag kan få den någon tusenlapp billigare)

Den har inbyggd DSP-Processor med bl.a. EQ, Kompressor osv

Helt okey design, men kör PC så skär sig lite mot mac färgen kanske 😄

Den ska vara rätt så CPU snål

Har 2 ingångar och 2 digitala och 8 analoga utgångar

ska tydligen ha en underbar kontrollpanel

men den är så pass ny att det inte är så många som har provat den, så man vet ju aldrig

2. Motu 828 mkII Pris: 7000 kr (begagnat)

Detta kort har jag haft i åtanke också, har inte hittat så jättemycket info om den men dom som äger kortet verkar tycka att det är Suveränt

Man vet ju aldrig vad framtiden har att erbjuda, detta kort verkar ju ha det mesta.

20 ingångar osv 🙂

LCD-panel, DSP-mixning

Man kan styda det mästa utan att datorn är påslägen

Grymt Snygg! 😎

som sag den verkar ha det mesta, men är det för mycket? 🙂

Hur mycket bättre kan MKII vara än Saffire, är det värt att lägga några tusen mer för den?

I framtiden så kanske jag skaffa mig en mixer, har funderat på en mjukvarumixer iställe för hårdvara, då är så jättemånga in och utgångar kanske onödigt? =)

självklart så är jag ute efter det "bästa" ljudet, men vilken av dessa två har bäst ljud(om man kan fråga så)?

Vilken har bäst preamp?

Vilket av dessa två kort, hjälper min dator bäst att avbelasta CPUn, då jag för tillfället har lite problem med att wavespluggaran snor åt sig endel CPU kraft

Ni behöver inte svara på alla frågor, men gärna på dom ni kan svara på, och även ställa fler frågor som andra kan svara på 🙂

PS: Har ni orkat läsa såhär långt, kan ni nog ge lite synpunkter också 🙁

Annons
Postat

Jag har funderat lite och kommit fram till att jag förmodligen inte behöver så många ingångar i kortet, så frågan är vilket av korten som ger mig bäst "kvalite" 😉.. inga som har några synpunkter? =)

Postat

Det enda jag kan säga i frågan är att jag har hört VÄLDIGT goda saker om Motu-kortet. Alla som äger det verkar vara osannolikt nöjda.

Är du säker på att du aldrig kommer vilja ha fler än 2 ingångar?

Postat
Det enda jag kan säga i frågan är att jag har hört VÄLDIGT goda saker om Motu-kortet. Alla som äger det verkar vara osannolikt nöjda.

Är du säker på att du aldrig kommer vilja ha fler än 2 ingångar?

Jo dom flesta som äger Motu-korten verkar tycka så ja =).. men dom som har provat Saffire verkar tycka om den ganska så mycket också

Självklart är jag inte säker på det, men jag kommer förmodligen att köra mjukvarumixningar så det enda jag skulle behöva fler ingångar till är väl fall jag skulle fixa nån kompressor eller så, men då har jag ju 2 ingångar till den lixom 😉

jag skrev på nått engelsktforum och frågade vad dom tyckte, får se vad dom säger 😉..

Motu kortet verkar väldigt "professionellt" men känns änå lite som "overkill", men å andra sidan så vill jag ju ha nått som jag slipper byta på ett par år.

tankarna snurrar som bara den 😉

Postat

Frågade på ett engelskt forum om någon hade spelat in nått med Saffire, här blev svaret

I have a little song that I completely recorded with my new Saffire.

I got my Saffire last week, and a collegue of mine couldnt possibly understand how someone could spend so much cash on a soundcard. I explained him that I needed goog quality to record music. He then challenged me to write him a song.

So I recorded the following song (in French), with lyrics about our ISIT tech job.

Here are the track lists:

1) Rhyhtm guitar (The guitar is a Seagull acoustic, mic is a AKG C2000B)

2) Vocals (SM7b)

3) "lead" guitar overdub (AKG C2000B)

4) bass overdub (This is possibly the worst bass on Earth, but it came out OK using the Saffire's onboard Compressor and EQ)

All done in 3 hours.. I hope it gives you an idea

Postat

Japp. Så är det. Inte vilja uppgradera i framtiden?

Tyvärr fungerar det väl inte så. Alltid kommer det något som är bättre som lockar mer.

Problemet är att bägge är "kompromisser". För en massa år sen berättade en klok person för mig att om man skall bli nöjd så skall man köpa

- antingen billigt skräp som man inte fäster sig vid som man är beredd att kasta ut när som helst

- eller det som man verkligen, verkligen vill ha, oavsett vad det kostar.

De där grejorna mitt emellan brukar vara de man blir missnöjd med.

Och bägge två är liksom såna mittemellan grejer, hela din tvekan tyder på att du uppfattar bägge två så. Det finns bevisligen billigare saker. Det finns bevisligen dyrare (bättre?) och kommer nya pryttlar varje år. Kanske kommer du snart vilja byta. Kanske kommer du vara nöjd.

Känns det illa? Gör det ont att inte kunna välja?

Lugn, vi har alla samma problem.

Nå, mellan de två hötapparna så valde jag själv en Motu 828mkII för ett bra tag sen. Passade mig då och gör bra arbete fortfarande. Kvaliteten är klart över vad jag som inspelare lyckas få till.

Fast jag tänker nog uppgradera till bättre AD rätt snart. Antagligen. Kanske. Och så lite bättre DA för lyssningen. Och så en mik pre, fast det har jag förresten redan köpt en. Behöver lite fler mickar också, även om jag nyss köpt några. Och så nya monitorer också för dem jag har börjar kännas gamla. Skall nog behandla ljudet i mitt rum också när jag ändå håller på.

Gunnar

Postat (redigerat)

Om du nu är i prisklassen 4000 och uppåt så tycker

jag att du ska kolla in RME-korten oxå.

Vet Ingen som är missnöjd med sitt kort.

Dom finns i alla möjliga konfigureringar men

4 in / 4 ut med 8 via ADAT opt går väl på ca 10 000 kr nytt.

Fast om du tycker MOTU är overkill vet jag inte riktigt vad man ska säga om RME.

Overdrivekill kanske ?

Men helt klart det bästa ljudkortet jag någonsin ägt.

Och jag har haft alltifrån Soundblaster till Tascam och massor däremellan.

Och apropå DSP så tror jag inte MOTU kommer att avbelasta datorn lika mycket som

Focusrite i och med att MOTUs DSP är nog själva uppspelningen.

Och inget av korten kommer att få ditt Waves att rulla bättre.

Dom avbelastar inte datorn om du inte använder deras egna effekter.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Japp. Så är det. Inte vilja uppgradera i framtiden?

Tyvärr fungerar det väl inte så. Alltid kommer det något som är bättre som lockar mer.

Okey det är kanske fel att säga så, om jag håller på med musiken om några år så kommer jag självklart att ha nya mål att sätta, nya prylar att skaffa mig osv, och då kanske det kommer ett änu bättre kort =)

Problemet är att bägge är "kompromisser". För en massa år sen berättade en klok person för mig att om man skall bli nöjd så skall man köpa

- antingen billigt skräp som man inte fäster sig vid som man är beredd att kasta ut när som helst

- eller det som man verkligen, verkligen vill ha, oavsett vad det kostar.

De där grejorna mitt emellan brukar vara de man blir missnöjd med.

jo precis, men det finns ju så mycket att välja mellan, det billigaste har jag ju nu, men är inte helt nöjd, och dom dyraste korten lär ju kosta bra mycket mer än vad jag någonsin kan spara ihopp till 🙂

Och bägge två är liksom såna mittemellan grejer, hela din tvekan tyder på att du uppfattar bägge två så. Det finns bevisligen billigare saker. Det finns bevisligen dyrare (bättre?) och kommer nya pryttlar varje år. Kanske kommer du snart vilja byta. Kanske kommer du vara nöjd.

Nja inte riktigt, det är mer så att jag inte vet vad som gör ett kort bra, där av alla frågor, vill lixom veta vilket av korten som passar mig bäst.

Känns det illa? Gör det ont att inte kunna välja?

Lugn, vi har alla samma problem.

hehe det känns humm.... förvirrande!, för många alternativ, för få jämförelser

Nå, mellan de två hötapparna så valde jag själv en Motu 828mkII för ett bra tag sen. Passade mig då och gör bra arbete fortfarande. Kvaliteten är klart över vad jag som inspelare lyckas få till.

låter bra det 😆.. problemet med Motun är att preampen inte fungerar så bra (av vad jag nyligen har hört) 😛

Fast jag tänker nog uppgradera till bättre AD rätt snart. Antagligen. Kanske.  Och så lite bättre DA för lyssningen. Och så en mik pre, fast det har jag förresten redan köpt en. Behöver lite fler mickar också, även om jag nyss köpt några. Och så nya monitorer också för dem jag har börjar kännas gamla. Skall nog behandla ljudet i mitt rum också när jag ändå håller på.

Hehe det är som du säger, man blir aldrig nöjd, det finns altid nått man vill ha, nått man kan uppgradera osv 😄

Gunnar

tack så mycket för ett bra välgivande inlägg 😄

jag har nästan bestämt mig att införskaffa ett Focusrite Saffire, då jag förmodligen kan få det billigare via en lokalmusikaffär, och kan förmodligen sälja den för samma pris jag får den om jag inte är nöjd (då jag förmodligen får den endel billigare än listpris)

Preampen verkar toppen och så får man ju lite pluggar och annat soft som verkar kunna stärka min utrustning för tillfället..

Om några år är det kanske dags för att fixa en studiolokal, och då kan jag införskaffa mig i dyrare prylar om det behövs 😎

tack än en gång för ett gibande inlägg =)

//WNR

Postat
Om du kan vänta en dag eller två så kan jag nog skvallra lite om hur in- och utgångarna på Saffire är.

/Majken

Jag får veta i morgon vad priset kommer att bli på kortet.

men vet inte om jag får kortet direct eller om dom måste beställa den, så får se hur det blir, men det är mycket möjligt att det kan ta tid

är mycket nyfiken på ditt skvaller :rolleyes:, har ska skaffat dig kortet själv, eller ska du göra en recension? =)

//WNR

Postat (redigerat)

Jag testar det till nästa nummer av tidningen tillsammans med 14 andra ljudkort :rolleyes:

Alltså numret som kommer ut i Oktober/November nån gång, inte det som kommer om några dagar.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

ooo, låter härligt, om jag kan ska jag försöka vänta med ljudkortet tills tidningen kommer ut 🙂.. men kanske inte gå efter som jag går via en annan person när jag köper kortet (som jag inte känner jättebra. men han är skyldig mig en tjänst)

men jag kanske får kortet så billigt att om det finns mycket bättre alternativ så säljer jag den för priset jag köpte den 😆

Jag hoppas att du testar dom olika preampsen på dom olika korten också :rolleyes:

vilken prisklass kommer det röra sig om föresten?

Postat

jag har lyssnat på saffire-kortet... det lät shiiiiite.

och dsp-effekterna funkar bara på ingångarna och går inte att mixa i efterhand med. låter också shiiiiiite.

satsa på Motu. det kommer du kunna köra på ett bra tag.

Postat (redigerat)

Nu har jag hunnit testa Saffire kortet så låt mig skvallra lite. Jag blev glatt överraskad av kvaliteten på själva lådan, inte alls så plastig som demoexet de visade upp på NAMM. Bra rattar och riktiga chassimonterade kontakter, känns rätt robust överlag. Ingångarna är helt ok, jag mätte upp dem med Rightmark och även om de var snäppet sämre än Mbox2 tycktes Mikpreampen vara snäppet vassare.

Nåja, mer än så får jag nog inte säga dessutom har jag ännu inte gått igenom alla resultat och ljudfiler. Läs numret om en månad för böveln! 😆

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Om du behöver alla utgångarna och inte är beroende av fler ingångar och helst har ett Firewire kort så är det ett bra köp. Men givetvis finns det även andra kort att titta på, som Terratec Phase X24 FW, M-Audio Firewire 1814, Presonus Firebox, Edirol FA-66 och ESI Quatafire som alla är Firewire ljudkort 😄

Köp en Saffire och be att få ha den på öppet köp en vecka så kan du ju själv testa hur du trivs med den. Två trevliga bonusdetajer är att man får med Cubase LE och 4 stycken Focusrite pluggar i VST format.

/Majken

Postat

jadu, alla utgångar behöver jag väl inte kanske, men endel behös 😉.. och så många ingångar behövs inte heller =), jag lyckades få ner kortet till 5000, (hade hoppats på mer), men dom andra korten ligger ju endel lägre i pris, är det värt dom extra kronorna? =)

Postat

hehe jo sant, men om jag ska vara helt ärligt, så vet jag inte riktigt varför ett ljudkort är bättre än ett annat 😉.. valde Saffire mycket för den omtaladnde preampen. men har beställt den nu, så får se hur nöjd jag blir 🙂..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.