Jump to content
Annons

Reklammusik


silkwood

Recommended Posts

Annons
Volymen sätter inte du, det gör ju dom som gör filmen, och när det går genom tv sen så komprimeras det väldigt mycket. Tänk att det ska låta bra och var lite försiktig med komprimeringen när du mastrar.

Aha, jag har varit orolig för att jag inte ska kunna få upp ljudet i "reklamljudnivå" själv... Men det låter ju hemskt bra om man inte behöver det, utan att man snarare kan lämna utrymme för mer komprimering i efterhand... =) Tack! fler tips mottages med glädje och höga hopp!

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina tips:

Gör inte för tjocka produktioner. Speakerröstens frekvensområde ska kunna nå fram även när musiken ligger högt i volym.

TV:ns bashögtalare är basfattig. Håll tillbaka subbasen, håll ett jämnt frekvensspektrum så att låten funkar såväl i ett HiFi-system som i Konsums kundradio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reklam / TV Vinjetter är precis samma sak som

att producera/mixa "riktig" musik.

Mixen måste fungera i Stora som små högtalare.

Och volym kan jag inte håller med om för

Vi mastrar Alltid våra alster till TV / data / reklam.

"till nära Maxgränsen kanske skall tilläggas"

Djupa subbar tex fungerar sällan då dessa inte

återspeglas i majoriteten av TV:n.

Men sedan finns det ju vissa som har sin TV inkopplad i

sitt Surroundsystem.

Oftast dock har Kunden en relativt klar bild av hur dom

vill att det ska låta.

Lyssna på kommande programmet Floorfiller.

Den vinjetten låter Mäktig i vår studio men

kommer troligtvis att kanske kännas lite klen i en vanlig TV.

VI får se .. 😉

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

För radiojingles bör man passa sig för att inte kladda ihop en massa musik med rösten, dom brukar komprimera ganska hårt på radios (att premastra hårt kommer att låta plattare än en pannkaka).

Låt allt komma fram enkelt och med ett starkt och tydligt igenkänbart budskap. Om du ska ha musik i bakrunden så tänk på att ha den väldigt väldigt lågt!

Kör gärna mycket stereo effekter men inte för mycket, här gäller det enbart att få målgruppslyssnaren interesserad och inget annat. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...