Cloudsurfer Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Nu är det såhär att jag fått ett spyware/adware som horar sig med min dator, öppnar ie.exe etc etc. Har testat Ad-Aware SE personal 1.06 Har testat Spybot - Search & Destroy Har även kört ett Norton svep på burken utan någon effekt. Har nån något värdefullt tips på hur man blir av med detta monster? Vill hellst inte blåsa datorn, så jävla jobbigt att flytta saker mellan diskarna Link to comment Share on other sites More sharing options...
matspe Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Hade själv problem med liknande tidigare. Köpte Panda antivirus för 200-300 spänn. Har fixat alla problem hittills. Värt att kolla! /Mats Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antevante Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 (edited) Finns det något mer irriterande.... 😳 Jag körde både Ad-Aware och Pestpatrol när jag hade problem och då blev det soprent. Samtidigt alltså.. Edited September 9, 2005 by Antevante Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloudsurfer Posted September 9, 2005 Author Share Posted September 9, 2005 Finns det något mer irriterande.... 😄Jag körde både Ad-Aware och Pestpatrol när jag hade problem och då blev det soprent. Samtidigt alltså.. Tackar för tipset, ska leta upp pestpartrol! Link to comment Share on other sites More sharing options...
matspe Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 (edited) Tror inte att pestpatrol fixar dessa. Läs mer här om den trojan/spyware prog du fått. /Mats Edit: Lagt till länk Edited September 9, 2005 by matspe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredster Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Tror inte att pestpatrol fixar dessa.Läs mer här om den trojan/spyware prog du fått. /Mats Edit: Lagt till länk Jo! Etrust Pestpatrol Anit-Spyware fixar det! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloudsurfer Posted September 9, 2005 Author Share Posted September 9, 2005 Spyware Doctor löste mitt problem men tackar så mycket för hjälpen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hefu Posted September 9, 2005 Share Posted September 9, 2005 Inte för att blåsa liv i nån debatt om vilken plattform man ska välja, men: jag har baske mig aldrig fått något virus eller liknande med OSX på Mac. Självklart har jag kollat med virusprogram och dylikt. Jag tycker att det är lite märkligt hur som helst... Och jag har två PC oxå, där jag vid ett flertal tillfällen har fått skit i burken. Jag skulle inte vilja ha in det i Macken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloudsurfer Posted September 10, 2005 Author Share Posted September 10, 2005 Inte för att blåsa liv i nån debatt om vilken plattform man ska välja, men:jag har baske mig aldrig fått något virus eller liknande med OSX på Mac. Självklart har jag kollat med virusprogram och dylikt. Jag tycker att det är lite märkligt hur som helst... Och jag har två PC oxå, där jag vid ett flertal tillfällen har fått skit i burken. Jag skulle inte vilja ha in det i Macken... Skulle inte förvåna mig om Mac är ett säkrare alternativ, jag menar...Windows är ju best-in-crash så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coffeemidget Posted September 10, 2005 Share Posted September 10, 2005 Kommer ihåg en vacker dag då jag kopplade upp mot telia's startsida utan brandvägg eller antivirus... ungefär var trettionde sekund pluppade det fram massa nya olika exefiler å skit i c: Jag blev så förbluffad att jag bara satt å tittade på alla skitgrejer som vällde in utan att ens ha börjat surfa. Det var bara dom grejorna jag såg dessutom, hugaligen fanns de väl säkert lika mycket i andra kataloger med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloudsurfer Posted September 12, 2005 Author Share Posted September 12, 2005 Kommer ihåg en vacker dag då jag kopplade upp mot telia's startsida utan brandvägg eller antivirus... ungefär var trettionde sekund pluppade det fram massa nya olika exefiler å skit i c: Jag blev så förbluffad att jag bara satt å tittade på alla skitgrejer som vällde in utan att ens ha börjat surfa. Det var bara dom grejorna jag såg dessutom, hugaligen fanns de väl säkert lika mycket i andra kataloger med. Det här med virus/adware/spyware/trojaner/blackbook eller vad det heter, är ju skrämmande, har man otur så startar inte datorn nästa gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AssOwL™ Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Jag tycker att Microsofts egna antispyware fungerar utmärkt! Det är dessutom gratis och har även aktivt skydd om man vill ha det. Själv vill jag ha så få processer som möjligt igång så att det inte strular när man gör musik eller annat krävande på datorn. Jag har inte ens antivirus... kör med den inbyggda brandväggen och hårdvarubrandväggen i routern... har bredband och har klarat mig i över ett år... använd Firefox när du surfar så minskas risken radikalt att du får in nåt! Den börjar i o f s bli så populär så det kommer nog bara mer och mer på den oxå. Det finns tillägg till den som gör att den blir ännu säkrare. Tyvärr har det blivit så att det inte bara är att koppla upp sig och surfa, utan du måste vara kunnig vad gäller vilka activeX och java du ska tillåta på olika sidor och sånt... skicka alla hackare till Gulag! Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts