Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Började precis kolla på midiklaviaturer (aldrig använt mig av det innan) och började fundera lite på hur de ska kopplas..

De flesta klaviaturerna verkar ju drivas av usb-porten (i datorn!?)

Fast det känns ju mer logiskt att den kopplas genom ljudkortet (alltså klaviatur -> ljudkort -> dator), och detta skulle väl ske genom en midisladd (eller spdif, som jag f.ö. ej vet vad det är) och alltså inte genom nån usb.

Alltså, kopplar man in klaviaturen både i datorn (för att få ström av usb-porten) samt ljudkortet!? Jag är säker på att jag fått det hela om bakfoten, och att ni kan förklara enkelt..

Tack!

EDIT: det var väldigt krångligt formulerat (och är säkert fortfarande också...)

Edited by mtornros
Annons
Posted (edited)

det räcker med USB-kabeln in i datorn! men om du skulle få problem kan du koppla in en vanlig midikabel från synten, till ljudkortet... då behöver du inte usb-kabeln...

edit: fast om du kör med vanlig midikabel behöver du eladapter till synten...

Edited by strobanik
Posted

Antingen kopplas midiklaviaturen in via datorns USB-port som då i många (alla?) fall även strömförsörjer midiklaviaturen eller

så kopplas den in via MIDI i ljudkortet! USB må vara långsamt men jämfört med MIDI är det blixtsnabbt så teoretiskt finns inga

begränsningar med att använda USB som MIDI-gränssnitt.