Jump to content
Annons

Minnesmoduler - olika sorter?


hammagrella

Recommended Posts

En av mina datorer dog för ett tag sen. Sorgligt, men sånt är livet. Han hade varit med rätt länge, avbetalningarna var gjorda och egentligen var han lite out-of-date hela han, så att lägga pengar på en reinkarnation var lixom inte aktuellt. Nå vad gör man då med en gammal vän, förbereder en snygg begravning, säger några väl valda?

ICKE! Man slaktar skiten, som den värsta organdonator-terroristen! 😄

Nu är det bara så att mina kirurgiska kunskaper är väl också lite out-dated. Jag höll väl på att plocka lite med innankråmet på PC när jag var liten och på den tiden när en hårddisk på 120 MB var gigantiskt och man var glad om man hade 16 MB RAM.

Så - till min fråga. Ur det slaktade aset till PC har jag ryckt två minneskort, 256 MB styck.

Utan att tveka sliter jag upp bröstkorgen på en annan gammal men go PC och trycker in ena kortet i en ledig slot och slår på maskinen.

Det tickar minne i vänstra hörnet som en ursinnig - sen säger den 164 - memory size eller nåt liknande. Inte speciellt förvånande kanske, men vad gör jag? Maskinen fortsätter att försöka starta men då skriker Win2000 rakt ut att den inte kan accessa boot-disken och...sen minns jag inget mer. Allt blir svart.

Ut med minneskortet igen, ett par omstarter och sen lirar burken som vanligt igen, men nu sitter jag här med 512 MB minne som jag bara vill trycka in nånstans. Kanske ska göra det på studioburken istället om plats finnes, men vågar jag det?

Frågan är alltså - hur förhåller sig kompatebelatibiteten (slå upp!) mellan olika minneskort och maskiner? Och finns begränsingar oxå i operativsystemet?

Många frågor från en som frågat förr.

H

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

en regel brukar vara att minnena ska vara av samma fabrikat även om dom i övrigt har samma spec. Blev själv ut för samma dilema för nåra månader sedan.

I en av mina burkar hade jag 256 SDRAM PC133 men önskade mig 512.. Sagt och gjort.. Jag köpte "billigaste" 256 SDRAM PC133 jag hittade och monterade(tror det var Samsung).

Exakt samma problem som du fick..Jag flyttade runt f**nstyget mellan olika minnesplatser och testade ensamt och den nya minnet funka visst.. men inte tillsammans.. win2K blåskärmade bara..

Lösning för mig blev att dra ner farten från 133 Mhz till 100 Mhz i BIOS.. Nu funkar det fint i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lösning för mig blev att dra ner farten från 133 Mhz till 100 Mhz i BIOS.. Nu funkar det fint i alla fall.

Hmm, törs man sig på det där? Går det att ångra utan problem? Hur gör man?

Inställnigarna görs i BIOS ("press del to run setup")

Link to comment
Dela på andra sajter

Så - till min fråga. Ur det slaktade aset till PC har jag ryckt två minneskort, 256 MB styck.

Utan att tveka sliter jag upp bröstkorgen på en annan gammal men go PC och trycker in ena kortet i en ledig slot och slår på maskinen.

Det är ju vanligt att man ska sätta i minnen parvis, så om du lät de gamla minnena sitta kvar när du tryckte i en 256:a så kan det bero på det. Har du två tomma platser så testa att trycka i bägge. Om det bara sitter ett minne i så ryck ur det, eftersom det inte är säkert att det funkar med 1+2minnen. Har du manualen till moderkortet liggandes så kan du kolla i den hur minnen kan pluggas i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på moderkortet vad det heter och sök på nätet och kolla vad tillverkaren säger att man ska använda för minnen...

Även om du har rätt hastighet på dem så är det inte säkert att de fungerar... 😎

Har du ens kollat vilkan hastighet de har? Du skriver bara vilken storlek de har men det är ganska oväsentligt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I Pentium 1 (och 2) skulle väl minnena sitta parvis för att få det att fungera.

Hegobalds misstag har jag också fått lära mig den hårda vägen ganska nyligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...