Jump to content
Annons

Access Virus Synth


Strukt

Recommended Posts

Hej,

Sedan barnsben har jag vart inresserad av musik men inte gjort så mycket av det själv. Det är inte allt för länge sedan (4 - 6 år) jag började med impulse tracker och plinkade ihop några medelmåttiga pianomelodier, jag tyckte dock det var kul och fortsatte med det ett tag. När jag visste att detta var något jag ville hålla på med så gick jag över till reason, har använt Reason från version 1.0 och har alltid gillat det enkla sättet att arbeta med det.

Nu känns det som att det inte räcker till, jag har stannat upp på något sätt och inspirationen börjar tryta med månaderna... reason känns inte lika "kul" längre... visst jag kan kläcka ut något som låter rätt bra men aldrig något som blir riktigt riktigt underbart, och om den upptäckarkänslan är borta så tror jag inspirationen går ned också, eller hur?

Ok, jag ska erkänna något nu, jag har laddat ned pluggar & programvara och TESTAT, visst det finns många pluggar som låter bra, V-Station med någon fin patch-set tex, eller atmosphere men det känns ändå inte riktigt bra. Jag vill ha något att pilla med hands on, något jag verkligen vill lära mig fullt ut, så jag har funderat på att göra något drastiskt.

Helt enkelt göra mig av med ALLT som jag inte har införskaffat på ärligt sätt och börja om från början, vad tror ni om det?

Tex, köpa in en access virus synth, ableton live och möjligvis spectrasonics remix... dom trummorna är rätt bra. Och altså börja om på helt ny kula. Visst det kostar pengar men jag tror det är värt det? Nu kommer säkert någon säga att det är inte programvaran / hårdvaran som gör musiken utan det är jag. jag vill bara göra det klart för er att jag är fullt medveten om detta.

Är min tankegång helt fel eller?

Sedan har jag en till fråga, jag har googlat efter något form av access virus community eller något liknande men inte hittat något jag gillar, finns det ens där ute? Förutom forum.studio.se?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare, kände mig tvungen att svara på denna tråd eftersom jag helt 100% ser mig själv här.

Jag började med tracker musik på amigan, fortsatte på en gammal performa mac, o sedan skaffa jag reason.

Efter jag använt reason en tag så ville jag ha mer o mer ljud för inspiration och reason räckte inte till. Jag fixade cubase och några vsti pluggar, jag laddade ner piratversioner för testning. Sedan kände jag att jag ville ha mer, och samtidigt visste jag att det är musik jag vill satsa på, jag älskar det och det är den underbaraste hobby man kan ha. Så jag tog ett stort lån, läste och lyssnade på utrustning som fanns och köpte programvara, synthar och annat som behövdes för musiken. Och nu i efterhand så ångrar jag inte min investering alls. Vissa vill satsa massa pengar på en flashig bil, andra vill satsa allt på grymmaste datorerna och sånt, det finns massa saker att spendera pengar på, men om man verkligen känner att det är musik man vill satsa på så är det helt klart värt det 😄

Men en liten varning, det behövs inte bara en bra synth, det är också viktigt att du känner att du vill satsa på detta och att du har bra komponeringskänsla, och att det är musiken du vill satsa på. Det är rätt roligt med att slippa bry sig om synth-mjukvara utan verkligen lära sig den hårdvara man har och få ut så mycket som möjligt av den. (plus rattning är underskattat! 😄)

Vet dock inte om det finns någon Virus community, men det känns som det byggs en på detta forum hehe. Finns annars massa andra musik-forum att använda, men tro mig, denna är trevligast 😄

Har du några mer frågor så e det bara att fråga på 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är en Virus TI jag dreglar efter, den verkar också någorlunda lätt att integrera med sin PC eller Mac.

Mycket eller egentligen allt av det du säger drik makes sence, men du har ett poäng med att det är dumt att investera i något om man inte skal satsa 100% på det. Sedan finns det en anledning till att jag har plinkat på i 5-6 år nu. Jag är inget proffs men jag har förbättrat mig på 4 år, och då borde jag väl kunna bättra mig dom nästa 4 åren också? Så är iallafall mina tankar.

Dethär är en ganska bred fråga som kanske är rätt svår att svara på, men jag försöker iallafall. Hur är det att integrera hårdvaran med datorns sequencer, fungerar det som så att datorn skickar MIDI signaler till synthen och synthen sedan är inkopplad i ljudkortets ingångar och man på så sätt spelar in "ljudet" som kommer från synthen? Altså att det blir ett Audio track i sin sequencer? Om det är så bör man isåfall investera i ett ljudkort som ger så låg latency som möjligt right?

Eller, har man ett MIDI track i sin sequencer som styr synthen och... hmm... jag måste nog läsa på detta.

Men drik, om du orkar förklara hur din setup ser ut i lite mer detalj och hur du gör för att mixa ihop allt så skulle det göra en amatör som mig ganska glad 😉

replicant: Tack för länken! den är bookmarkad!

Link to comment
Dela på andra sajter

strunta i hårdvara... det enda som behövs är envishet... ja köpte en Virus C förra året, visst har den hjälpt mej att utvecklas, men de senaste 6 produktionerna jag har gjort har bara varit mjukvara. Mycket lättare att arbeta med och låter näst intill lika bra om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl_B, som farbror barbro säger, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet! Nåja..

Om jag skulle komma hem till dig och tja... råka "ramla" på din virus, skulle du ändå överleva utan den i dina ägor? Var ÄRLIG nu...

Jag har ingen form av hårdvara alls hemma om man bortser från datorn, ett par tannoy reveal active monitorer och mitt edirol pcr midi klaviatur. Känns som jag vill ha något mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga angående Virus.

Skulle inte den gå att använda som ljudkort? Den har ju midi-ingångar, samt tele-ingågnar. Bara att plugga in mixerbordet och köra hårt....eller?

TI modellen alltså.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Tycker inte att att soft syntarna låter som en virus.

Vad jag menar är att om du vill att det ska låta på ett visst sätt då måste du ha virus synten.

Sedan måste du lära dig att lyssna hur du ska använda den och vilka soft ljud du kan mixa med virus synthen,det blir förmodligen inte så många soft ljud.

Det var en som skrev att han har en virus men inte använt den i sina senaste låtar det är hans val till sina låtar men om du lyssnar på låtarna så hör du ingen virus synth heller.

Det här är min tro, har du fler syntar har du fler mögligheter att hitta det sound du söker i dina låtar helt klart.

1+1 = 2 så enkelt är det.

Om jag var rik skulle jag köpa en riktig analog synth typ Moog och Oberheim virusen försöker bara att härma dom ljuden och lyckas ganska bra men inte hela vägen dom låter fetare tro mig.

Och glöm inte att du måste lära dig att använda dina grejer har du många synthar tar det tid he he....

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till dock att du inte hamnar i prylträsket när man tror att om jag skaffar ditt och datt så kommer jag göra bättre musik/ få mer inspiration. Visst hjälper det till viss del men det är ändå bara tillfälligt.

Det finns många bra mjukvarusynthar, många av dem finns dessutom gratis att tanka hem helt lagligt. Det viktigaste oavsett om man kör hård eller mjukis är ju att veta hur man ska använda prylarna optimalt.

Visst låter det lite fräckare att ha hårdvara, men om man rattar till ljuden rätt i mjukvarusyntar så är det nog få som kan höra skillnaden. Med respekt för din inställning att det är schysstare att ratta på hårda saker... jag har också tänkt så, men det var lite obefogad "pryl fanatism" 😠🙁 som styrde mig i det tänket...

Jag har varit i prylträsket, speciellt när jag jobbade heltid förut och hade mer pengar än nu...

nu har jag bara ett halvtidsjobb och hyr en studio... inte mycket pengar över. Men what a fuck... jag sitter ju och gör det jag tycker är roligast och det enda som jag har talang för. Jag har kommit ifrån prylträsket lite och jag gör bättre grejjer nu än nånsinn tidigare.

Det räcker att skaffa nån ny samplingsskiva lite då och då eller nån ny mjukvarusynth för min del.

Men sen kanske jag är den enda som kan sitta och leka en hel dag med en tau pro...

Men ioförsig har jag ett annat exempel.

Jag är helt kass på gitarr... kunde nästan inte ett enda accord innan jag skaffade mig en Variax gitarr (som jag köpte för 8000kr). Jag satt och nötte på den och nu använder jag den nästan i varenda låt som jag gör. Så ibland är det bra med prylar. Det viktigaste är att man verkligen tänker igenom köpet i förväg, men det gäller ju inte bara musikprylar...

Fast det är ingen billig hobby vi utövar direkt , så det gäller att investera de surt förvärvade pengarna väl... 😠

Just nu vill jag själv köpa två till UAD- kort... Jag har ett än så länge 😠

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle komma hem till dig och tja... råka "ramla" på din virus, skulle du ändå överleva utan den i dina ägor? Var ÄRLIG nu...

Helt ärligt, ja, eftersom ja inte använder hårdvara längre. Men jag skulle blivit jävligt grinig om du inte ersatte mig.

Du är hemskt välkommen att köpa min Virus om du inte tror mej?

Och den skiten du rabbla om inga genvägar till det perfekta ljudet... lär dej mixa korrekt innan du ger dej på hårdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jävla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det låta skit ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan hålla med Carl B att man inte gör bättre musik bara för man har hårdvara.

Dock så kan jag också hålla med om att det är roligare att ha en "riktig" synth istället för en vst synth.

Man kan ratta med händerna på en hårdvaru synth, det ger mer känsla.

Ska man editera ngt på ett VST instrument, så blir det oftast med musen.

Det finns många bra mjukvaru synthar, som låter underbart! Testa Vanguard från REFX om du är intresserad av en trance synth. Den låter kanon!

MEN jag kan också hålla med om att det finns ingenting i mjukvaru väg som låter lika kraftigt, mjukt, skitigt och starkt som en Virus C.

Det är bara vad jag tycker, finns många andra som säkert inte håller med mig. Och jag förstår dom.

Allt är ju individuellt. För vissa, blir många motiverade, och inspirerande av mjukvaru grejer. Och producerar bättre därför.

Andra, blir inspirerande av hårdvaru grejer, och då kanske dom gör bättre musik?

Själv använder jag båda!

Den nya Virus TI, som skulle släppts i DECEMBER förra året, är både HÅRD och MJUK vara i ett.

Du får alltså upp den riktiga synthen, som en VST plugg i ditt host program. Väldigt smidigt och smart.

Men väldigt många tvekar på om denna synth nånsin kommer bli släppt

🤪

Men vill du köpa dig en Virus C, så tycker jag du ska göra det!

Jag ångrar inte mitt köp, och jag använder den stortsett dagligen. Min andra synthar kommer inte ens i närheten av hur virusen låter.

www.vengeance-sound.de där kan du checka in några soundset som är för virusen.

Det är i stortsett bara trance ljud, men lyssna, så kan du ju ta dig en tankeställare 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle komma hem till dig och tja... råka "ramla" på din virus, skulle du ändå överleva utan den i dina ägor? Var ÄRLIG nu...

Helt ärligt, ja, eftersom ja inte använder hårdvara längre. Men jag skulle blivit jävligt grinig om du inte ersatte mig.

Du är hemskt välkommen att köpa min Virus om du inte tror mej?

Och den skiten du rabbla om inga genvägar till det perfekta ljudet... lär dej mixa korrekt innan du ger dej på hårdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jävla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det låta skit ändå.

Nejdå jag ska inte köpa din synth, det är en TI jag är sugen på om jag skall ha en, när den kommer.

Jag var lite ironisk i mitt inlägg tidigare ang perfekta ljudet, ramla på din virus osv. Men ironi funkar tydligen inte så bra i text många gånger.

Det känns som att du har misupfattat vad jag trodde jag hade gjort 100% klart. At jag är fullt medveten om att det inte är programmet / hårdvaran som gör musiken utan det är naturligtvis personen och hur man hanterar detta oavsett om det är hårdvara / mjukvara. Som person brukar jag inte ge mig på nya saker om jag inte är 100% dedikerad till. Okej, jag kanske suger på att mixa men kan man inte lära sig att mixa? eller måste det ligga i generna?

Det skulle vara intressant om någon kunde hänvisa till en softsynth som låter lika bra och då vill jag höra ljudexpempel, inte se någon broscyr. Jag har lyssnat på dom som ligger på http://www.vengeance-sound.de/ V-Station lyckas han iallafall pressa ur ganska fina ljud ur. Jag har inga problem med att erkänna att jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skulle komma hem till dig och tja... råka "ramla" på din virus, skulle du ändå överleva utan den i dina ägor? Var ÄRLIG nu...

Helt ärligt, ja, eftersom ja inte använder hårdvara längre. Men jag skulle blivit jävligt grinig om du inte ersatte mig.

Du är hemskt välkommen att köpa min Virus om du inte tror mej?

Och den skiten du rabbla om inga genvägar till det perfekta ljudet... lär dej mixa korrekt innan du ger dej på hårdvarusynthar, det spelar ingen roll hur jävla bra synthar du har, om du inte kan mixa kommer det låta skit ändå.

Nejdå jag ska inte köpa din synth, det är en TI jag är sugen på om jag skall ha en, när den kommer.

Jag var lite ironisk i mitt inlägg tidigare ang perfekta ljudet, ramla på din virus osv. Men ironi funkar tydligen inte så bra i text många gånger.

Det känns som att du har misupfattat vad jag trodde jag hade gjort 100% klart. At jag är fullt medveten om att det inte är programmet / hårdvaran som gör musiken utan det är naturligtvis personen och hur man hanterar detta oavsett om det är hårdvara / mjukvara. Som person brukar jag inte ge mig på nya saker om jag inte är 100% dedikerad till. Okej, jag kanske suger på att mixa men kan man inte lära sig att mixa? eller måste det ligga i generna?

Det skulle vara intressant om någon kunde hänvisa till en softsynth som låter lika bra och då vill jag höra ljudexpempel, inte se någon broscyr. Jag har lyssnat på dom som ligger på http://www.vengeance-sound.de/ V-Station lyckas han iallafall pressa ur ganska fina ljud ur. Jag har inga problem med att erkänna att jag kan ha fel.

Du har helt rätt i det du säger... innan man köper en ny pryl ska man kunna sina gamla utan och innan tycker jag.

Angående mixningen ber jag om ursäkt ifall du tog det personligt. Den största skillnaden mellan hårdvaru- och mjukvarusynthar är att hårdvarusynthen har oftast interna effekter påslagna som vräker ur delay och reverb. Om du stänger av alla effekter och jämför med en VST med samma inställningar låter det näst intill likadant, förutom filtret då såklart.

Jag ska se om jag kan slänga upp ett klipp på någon produktion jag har gjort med endast mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag förstår frågan...

Är påven katolik? Är Pippi Långstrump världens stakaste tjej? Är en älg brunare på ryggen än på sommarn?

Svaret är JA!

Alla behöver en Virus TI, det är bara det att alla inte vet om det än!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Är påven katolik? Är Pippi Långstrump världens stakaste tjej? Är en älg brunare på ryggen än på sommarn?

Ja ( men jag tror bara att han är maktgalen och tror att han själv är gud ), nej ( Pippi Långstrump är en fiktiv figur ) och va? ( ofullständig mening ).

För övrigt så får ni ursäkta att jag inte är så 1337 på det här med synthar men EXAKT vad är det egentligen en hårdvarusynth kan göra som inte går att återskapa i mjukvara?

När senast hörde ni en tv-spelsutvecklare säga: "Nä, tyvärr så är det ingen Ferarri med i vårat spel eftersom den inte går att återskapa." 😛

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra exempel.. Kaveh Azizi gör allt i reason 😛

Så det går o göra bra musik med vad som helst. mjukvara/hårdvara spelar egentligen ingen roll, utan det är mer en personlig grej. Jag vill hålla på med en fysisk apparat och ratta. Men jag vet många som det gått bra som fan för som bara använder mjukvara.

Om jag ska vara ärlig så är inte originalljuden på virusen speciellt roliga. Jag har typ bytt ut alla mina 1024 ljud mot andra.

Samma gäller mjukvara, originalljuden kanske inte är så spännande, men lär man sig ljudsyntes och gör egna alternativt investerar i andra som gjort det (som t ex. vengeance-sound) så får man det att låta bra med 🙂

Jag körde ett gäng mjukvaru pluggar innan, men oturligt för mig kraschade allt rätt ofta. Nu när jag kör nästan enbart hårdvara så ska det mycket till för att det ska krascha. Innan kunda det krascha ca 8-10 gånger för en låt, nu kanske det ligger på 1 gång per tredje låt?

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Den största skillnaden mellan hårdvaru- och mjukvarusynthar är att hårdvarusynthen har oftast interna effekter påslagna som vräker ur delay och reverb. Om du stänger av alla effekter och jämför med en VST med samma inställningar låter det näst intill likadant, förutom filtret då såklart.

Njaae... Ingen av de hårdvarusynthar jag har har massa reverb och delay på ljuden... Merparten av "riktiga" "synth-synthar" har inte ens interna effekter, förutom möjligtvis lite dist och/eller chorus...

Men när det gäller ROMplers (och kanske även vissa VA-synthar) så håller jag absolut med. Man får stänga av effekterna för att kunna höra hur synthen i sig verkligen låter!

Link to comment
Dela på andra sajter

PS.

Javisst, Virusen låter förträffligt, men det har redan all världens "techno"-musiker upptäckt, så vill du låta unikt så blir det kanske lite svårt... Jag skulle hellre köpa ett par-tre olika billigare VA och analoga synthar än en Virus TI. -Större ljudpalett att välja från! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När senast hörde ni en tv-spelsutvecklare säga: "Nä, tyvärr så är det ingen Ferarri med i vårat spel eftersom den inte går att återskapa." 😉

Det är dock en viss skillnad att ratta en Ferarri på vägen än i datorn...

Däremot tror jag att det alltid kommer att finnas folk som hellre vill ha hårdvara därför att det känns mer genuint och ger inspiration, medan det alltid kommer att finnas folk som gärna bara kör mjukvara för att det ger en större flexibilitet etc. Och så finns det dem, som jag, som gärna blandar hårt och mjukt (med filosofin allt som låter bra vill jag ha). Huvudsaken är att man får göra som man själv vill (beroende på sin ekonomi förståss).

//peAk

PS. Vadå? Det är klart att en älg är brunare på ryggen än på sommarn!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är dock en viss skillnad att ratta en Ferarri på vägen än i datorn...

2. PS. Vadå? Det är klart att en älg är brunare på ryggen än på sommarn!!!

1. Ja, men det säger väl knappast någonting om möjligheten att simulera de fysiska beståndsdelarnas rörelse över vägen i en virtuell värld? Precis på samma sätt som att det naturligtvis ligger en skillnad i att ha en hårdvarusynth att ta på och att ratta en mjukvarudito inuti datorn. Detta säger dock ingenting om själva resultatet, dvs förmågan att skapa ljud.

2. Jag förstår inte. Är "sommarn" en kroppsdel hos älgen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...