Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

sitter å funderar på å bygga en studio 😆

funderar på detta mixerbord (Behringer SL2442FX-PRO) och undrar om det är nå och ha?

och vad rekommenderar ni för ljudkort?

Annons
Posted

Jag skulle inte rekomendera Behrinnger. Deras micpreampar upplevs av många (inkl. jag) som lite brusiga. Jag tycker de känns diffusa på ngt. sätt.

I Livesituationer funkar det dock alldeles utmärkt.

Behöver du 24 kanaler. Ska du spela in 24 kanaler samtidigt eölelr är du bara lat och itne orkar byta sladd i en "standalone"preamp (som jag).

Om du vill ha ha ett mixerbord rekomederar jag dig att leta på begagnatmarknaden och itne köpa nytt!

Ljudkort överlåter jag till någon annan att svara på 🙁

Posted

Ok tack för svaret.

vi kommer spela in trummor, bas, 2 gitarrer och lägga på sång efteråt.. så riktigt 24 kanaler kommer inte behövas men det är ju bra och ha lite extra kanaler. man vet ju alldrig vad som händer i framtiden.

vi ska ha det för inspelning för att lära oss hur det fungerar och leka lite så det behöver ju inte vara dom bästa grejorna.

när vi väl ska spela in nå riktigt så drar vi till ungdomsgårdens studio i närheten där vi bor.

sen kommer mixerbordet användas en del live med.

Posted
Jag skulle inte rekomendera Behrinnger. Deras micpreampar upplevs av många (inkl. jag) som lite brusiga.

Micingångarna på min Behringer UB802 har enligt specifikationen ett egenbrus på -129 dB och jag har ingen anledning att betvivla den siffran. Det brus jag får när jag spelar in kommer från husets ventilation, från datorns fläktjävel och från mitt eget flämtande.

Brus är ingen anledning att välja bort Behringer.