Jump to content
Annons

Italo Disco


Wille

Recommended Posts

Är det bara jag här, eller finns det några andra som på 80-talet eller idag 🙂 lyssnar på Instrumental Italodisco ala Laserdance, Koto, eller någon annan favorit ? 😄

Själv är jag barnsligt förtjust i just Koto / Laserdance mm... 😛

Det borde iaf vara någon här som är Italofreak.. 🙂😛

😄 / Starion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jorå, jag har de flesta LD-plattorna i hyllan.

Laser Dance, Koto, Proxyon etc. Good stuff. Lyssnar tyvärr inte så mycket den här typen av musik nuförtiden. Vet inte varför egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, jag har de flesta LD-plattorna i hyllan.

Laser Dance, Koto, Proxyon etc. Good stuff. Lyssnar tyvärr inte så mycket den här typen av musik nuförtiden. Vet inte varför egentligen.

Det finns ett nytt intresse för den här typen av musik nu 🙂

kolla sidan www.hypersound.ch (dom säljer musik på nätet, mycket är dock skräp 😉 men kul är att en av killarna "van derkuy"bakom LD har släppt nytt material, vältigt likt just LD och Koto 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, för mig är inte LD, Koto, Proxyon osv Italo. Det finns ju gemensamma nämnare helt klart, men när jag tänker Italo så tänker jag falsett-sjungande kille uppbackad av synthkomp. Typ "Back in the U.S.S.R.", "Power Spy", "Lady Fantasia" osv.

Räknas Fancy som Italo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock, för mig är inte LD, Koto, Proxyon osv Italo. Det finns ju gemensamma nämnare helt klart, men när jag tänker Italo så tänker jag falsett-sjungande kille uppbackad av synthkomp. Typ "Back in the U.S.S.R.", "Power Spy", "Lady Fantasia" osv.

Räknas Fancy som Italo?

Ok, håller med 😄 bara det att LD, Koto mf.. fanns på många av dom där Best of Italo Disco skivorna. Vi får väll kalla det Space Synth som många "nördar" gör 😉

Fancy får väl klassas som äkta Italo tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag här, eller finns det några andra som på 80-talet eller idag 😄 lyssnar på Instrumental Italodisco ala Laserdance, Koto, eller någon annan favorit ? 😎

Själv är jag barnsligt förtjust i just Koto / Laserdance mm... 😛

Det borde iaf vara någon här som är Italofreak.. 😉🙂

😎 / Starion.

yeah, yeah, yeah... Italo disco for president...Scotch, Miko Mission... en sann inspirationskälla på den tiden det begav sig och man satt med en Amiga 500, Dr T's KCS, en DX 11, Alesis HR 16 och en Roland D 110... schwiiing..

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå... man har ju exempelvis Japanese Wargames på singel... + en massa annan likvärdig musik. De flesta skivorna är ospelade 🙁

Allt som släpptes under ZYX-records tilltalar mig absolut!

Vill minnas att jag har Born To Be Alive i en specialmaxi, den gick inte av för hackor!

//MrDoonut

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade grymt mycket på Laserdance, Scotch, Den Harrow mfl på 80-talet. En del slinker faktiskt ner än idag, men Laserdance är nästan löjligt konservativa vad gäller sin "stil", och har inte utvecklats överhuvudtaget sen dess. Första skivan "Future Generations" är grym dock!

Fancy räknades till genren när det begav sig iaf, har jag för mig.

Miko Mission, Ken Laszlo mfl hade också några skojiga låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Haha, italo-disco är ju inte så mycket samma sak som nån skrev här... Space Synth ska det heta... för dessa individer sticker ju ut helt klart med helt annan stil, OOOtroligt glada låtar, man blir ju bara på så gott humör direkt, dom bara röjer! Laserdance och Koto ligger väl närmast hjärtat... Inspirationskällor. Allt var ju bara så coolt förut, nu är det så stelt och livlöst...

Den här tråden fick sej en rejäl bump, men vad gör det... nu blir ju alla "men använd SÖK"-fantaster glada antar jag... 😆

Redigerat av solid studio
Link to comment
Dela på andra sajter

'Space synth' sa man ju inte då iallafall... Koto och LD och dom var bara en del av allt det där som var Italo. Idag känns den instrumentala italodivisionen av naturliga skäl inte lika obekväm som den med text (baby, just a really disco band, I like you!), och behovet av att skilja det ena från det andra har skapat en ny genre, Space.

Jag kallar det fortfarande italo. 😆

Favoriter från då: P. Lion - 'Happy Childen' (12" instr), Miko Mission - 'How Old Are You' (12"), Fun Fun - 'Happy Station' (Bonus Beats / Mix B / Scratch Remix).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...