Jump to content
Annons

Gaylord (oregistrerad)

Recommended Posts

Gaylord (oregistrerad)

Hej.

jag var inne på musikaffären idag och bad dom rekommendera ett enkelt musikprogram där man använder sig av färdiga loopar och samplingar.

Han sa då att SONAR för 1195:- var bra och lättanvänt.

Kan ni rekommendera det ni oxå?

Så här vill jag nämligen skapa musik:

1. Jobba med färdiga loopar & sampllingar.

2. Jag vill kunna ändra tonart, pitch mm.

3. Man skall kunna köpa billiga samplingar på cd (max300-400:-/st)

4. Att enkelt kunna lägga på effekter.

Kan ni ge mig råd?

mvh

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt vilket Sonar som kostar 1195? Home Studio?

Jag har använt Cakewalk Sonar (från 1.3 till 4:an) i några år efter att ha varit totalt novis på musikprogram. Jag tyckte att det var rel enkelt att komma igång med programmet. Hjälpen i Sonar är mycket bra. Använder mig mest av analoga ljud, samplingar (Giga Studio), gitarr och sång inte så mycket loopar. På den nivån fungerar det alldeles utmärkt. I MIDI är det ju inga problem att ändra tonart men större ändringar av audiofiler låter apa men det gör det väl i alla program. Eftersom Sonar grundats i DX-formatet smyger det sig ibland in problem med VST (Steinbergs format) inte effektpluggar utan instrument, VSTi, då konverteringen till DXi inte alltid fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Sonar har väl ändå helt ok hantering av loopar...?

Jag kör in trumgrejer jag gjort i Fruityloops i Sonar (som acid-loopar) och Sonar har inga som helst problem att ändra tempo och så...

I och med att det i stort sett bara är trummor jag loopar runt med så har jag aldrig testat att ändra tonart, men det ska gå iallafall..

1195kr för Sonar låter som sagt hur tokbilligt som helst! Minsta versionen av Sonar 4 kostar 3990:- på emusic.se...

Är du säker på att det inte är nåt annat Cakewalk-program ni pratade om?

Project5 ska t.ex. va mer inriktad på loopar och sånt om jag inte har förstått fel, men det kostar iofs också mycket mer än vad du pratade om...

Det som är närmast i pris är ju som nån redan sagt Cakewalk Home Studio, och det vet jag ingenting om alls men det verkar va som en enklare version av Sonar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man enbart ska arbeta med loopar är det bättre att skaffa ett mer anpassat program för det. Live är från grunden ett program anpassat till att arbeta med loopar i. Om du nu vill lägga in midi och vst finns det också stöd för detta i programmet. Ett annat program är Project5 version två från Cakewalk. Har inte använt detta själv men enligt recentioner ska stödet för loophantering avsevärt ha förbättrats i den nya versionen. De har snott en hel del från Live i det att man har ett fönster med loopar som man arbetar med. Kolla in aktuellt studio-nummer. Där recenseras både Live och Project5

Link to comment
Dela på andra sajter

Gaylord (oregistrerad)

Har nu provat Acid Xpress 5.0 och det funkade sådär, man

kan inte läga in effekter utan då måste man köpa programmet!?

Nåt annat förslag?

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...