Jump to content
Annons

Whiskey ?


gladamatör (oregistrerad)

Recommended Posts

gladamatör (oregistrerad)

😳

fasiken...nu hände det igen att en gammal kompis utryckte sin förskräckelse när jag blandade min famous grouse med cola ...det är ju bara SÅÅÅÅÅÅÅÅ Gött !!!

Nån mer som tycker att whiskey och cola passar ??? Har typ druckit det ända sen jag själv fick lov för staten att handla på systemet !!! 😲

Visst är det gött med EN ren higland park också men efter sju så ska ingen inbilla mig att han/hon känner igen det "karaktäristiska" hos en ex whyte and mackey mot ballentines....JIM BEAM (bourbon visserligen )är också väldigt gott med cola.

Alla hårdrockares favorit ...Jack Daniels....utmärkt med cola !!!

Testa och you´ll never go back // Tack för ordet !!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😲

Hädelse på studioforum.... jag funderar allvarligt på att anmäla ditt inlägg!

Jim Beam och Jack Daniels som förmodligen är guds gåva till hårdrockaren (där hade du visserligen helt rätt.) skall ICKE blandas ut med ogudaktiga substanser som Cola eller någon andra dümheter!

Skärpning på ein gång mein herr!

(nu skall jag gå och träna ninja) 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

😉 hehehehehehehehe ...nä nä ...inga hädelser här inte. Jag förgyller dessa "gudars nektar".... 😳

Jag fattar dock inte dom som har vatten i / eller is .... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

😉 hehehehehehehehe ...nä nä ...inga hädelser här inte. Jag förgyller dessa "gudars nektar".... 😳

Jag fattar dock inte dom som har vatten i / eller is .... 😲

Hmm... det är nog snäppet värre faktiskt...

Kylda/frysta stenar är helt ok dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Whiskey skall drickas rent.

Jag har ett gäng i bekantskapskretsen som har fått för sig

att först blanda en 12-årig malt med en blended av ganska

valfritt slag som dom sedan blandar med KaffePucko och Is.

😳

Det skall vara rent, ibland med en liten IsBit i för att man

är lite för bakfull från dagen innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

blandade en gång whiskey med julmust. ingenting jag vill rekommendera.

men rödvin med cola drack jag hela tonåren, (en liten slurk cola i typ en halv vinare gjorde att man kunde svepa aset på två sekunder).

nu föredrar jag dock både whiskey och rödvin oblandat, kanske för att tungan bedövas med åren...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR skillnad på whiskey och whiskey! Jack Daniels och Jim Beam kallas för Bourbon och skall inte blandas(!) in i en diskussion om huruvida whiskey skall blandas ut eller ej.

Enligt ett antal whiskeyböcker som behandlar den skotska och irländska whiskeyn SKALL drycken spädas med vatten efter tycke och smak. Is får absolut inte förekomma då vissa aromer då försvinner. Tyckte väl själv det var lite fjantigt men efter att ha fått en snabbkurs av en riktig whiskeyälskare (främst irländsk single-malt) så måste jag erkänna att det faktiskt är jättegott och att jag nu kan njuta mer av det jag dricker. Alltså: blanda i lite, inte alltför kallt, vatten och smaka av. Är det för starkt så häll på lite vatten till. Whiskeyn smakar nu en massa goda saker som jag inte kände förut då jag "bedövade" den med is.

Vad gäller bourbon så är det helt ok att dricka den bar, med is eller uppblandad med cola t ex. Det sistnämnda är dessutom Eddie Van Halens favorit och den stora anledningen till att han fick lite problem med spriten. Det finns ett flertal grogg och drinkrecept som bygger på bourbon så bry Er inte om Brojd. Han blandar sin sprit med bl a Baileys, kärringdricka!

Det är fel att jämföra Jim Beam och Jack Daniels med de irländska och skotska whiskeysorterna och tro att man jämför whiskeysorter. Bourbon är en helt annan spritsort, ungefär som att vi skulle säga att Nyköpings lakritssmakande brännvin skulle vara samma sak som en flaska Rioja!

Jag vet många som tycker illa om bourbon för att de smakat den i tron att det skulle smaka whiskey.

Jag gillar också bourbon. Jag tar mig gärna en Jack Daniels. Bara med is eller blandad med cola och ett par skvättar citron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det verkar finnas en och annan på forumet som har en aning om hur whisky skall smaka så skall jag ge ett tips om min favorit:

Bruichladdich XVII Singe Malt.

Denna 17-åriga delikatess är min absoluta favorit i whiskysammanhang. Det finns alltid en flaska av den i barskåpet.

Beställningsvara på Systemet.

Gud nåde den som blandar den med cola...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... Ok allt amerikanskt blask som Jack Daniels, Four roses är ok att blanda med cola. Men tusan i mig aldrig Cola i en Skotsk Whiskey... 😎

Annars är väl reglen att är det gott.. Så gör som du vill 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Blended bör man inte blanda med något alls, det finns många goda blandningar man kan dricka. Har man dock en singelmalt (oavsett om det higland, lowland eller isle) bör man ha i lite vatten (kranvarmt) för att frigöra aromämnena bättre (som redan påpekats ovan).

Is är en styggelse (vilket omfattar även kalla stenar). Är den gyllengula drycken för kall dämpas smakerna, och denna gudadryck skall drickas för att man skall njuta av alla aromer!!!!

Blandar man med annat förstår jag inte varför man alls använder whisky, då kan man ju lika gärna ta något billigt som ändå smakar illa och blanda ut......

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått på den skola som säger att det är tabu att blanda ut wiskey. Hellre så ska wiskey vara ljummen och ska man absolut vilja blanda ut så är det bättre att ha ett glas bredvid med vatten till exempel.

Sedan är det ju en viss teknik att dricka wiskey. Dricker man den på rätt sätt så kan man uppnå helt andra upplevelser....

Så nu har jag svamlat färdigt.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att verka petig, så är det skillnad inte bara mellan bourbon och whiskey, utan oxå mellan whiskey och whisky (notera stavningen). Enkelt: Skotsk whisky, irländsk whiskey och amerikansk bourbon. Några av er visste det.

Jag blandar gärna en Jameson (whiskEy) med kaffe o grädde, men håller mej för god för att späda en skotsk singelmalt.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, all whisky har det gemensamt att den är destillerad på spannmål och har (åtminstone vad gäller skotsk och irländsk whisky) lagrats på fat i minst tre år, så skillnaden är mindre än mellan brännvin och vin.

Vad gäller groggande är jag av den helst subjektiva åsikten att bourbon kan blandas med vad som helst, företrädesvis cola. Dock är det godare att dricka rent, utblandning rekommenderas endast då man redan är mer än måttligt berusad.

För övriga sorter gäller dock att den skall drickas rent, rumstempererad och eventuellt med några droppar vatten i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant ämne 😄

För att reta upp folk kan jag nämna att alla former av whiskey går ner men en favorit är:

Ohygglig mängd JD

En skvätt cola

Is

Ett stycke citronskiva

Så det så 🙂

Brrrr....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju billigare bourbon desto bättre och naturligtvis 50/50 med cola. Julmust funkar också. Och ska man impa på nån brud så får det bli Jack Daniel's. 🙂

Single malt? 😄😄

Obildade barbar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju billigare bourbon desto bättre och naturligtvis 50/50 med cola. Julmust funkar också. Och ska man impa på nån brud så får det bli Jack Daniel's.   :rolleyes:

Single malt?  😆  😆

Obildade barbar....

😛

Du, strunta i flygplanet och köp ett par smaklökar istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju billigare bourbon desto bättre och naturligtvis 50/50 med cola. Julmust funkar också. Och ska man impa på nån brud så får det bli Jack Daniel's.   :rolleyes:

Single malt?  😆  😆

Obildade barbar....

😛

Du, strunta i flygplanet och köp ett par smaklökar istället...

Nej i planet kommer enbart öl vara tillåtet.

Link to comment
Dela på andra sajter

...bytas ut mot Southern Comfort. Sån gammal knarkarjuice

Knarkarjuice 😛

Bourbon och ginger ale är ju en gammal klassiker, smakar smaskens. Kan annars berätta att jag just nu sitter ocg sippar på en lagavulin 18 år double matured, lika god som dyr!

Lagavulin är fin, jag tar mig en Laphroig till matchen ja....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...