Jump to content
Annons

Bygg analogt!


rendaz (oregistrerad)

Recommended Posts

Jag och min kompis gjorde en analogsynth som Teknologiarbete i slutet av gymnasiet...nåt av det roligaste jag har gjort nu när man tänker tillbaka på det 😛

Vi började med att slakta en gammal casio-synth så vi hade några svarta och vita tangenter att trycka på. Två oktaver.

...och så byggde vi vår synthmodul då...allt med standard 74xx-kretsar... *nostalgi* Min kompis var bättre på att löda och vira, jag var mer inriktad på det teoretiska.

Tre olika wave's mixas ihop, en fyrkantvåg, en fyrkantvåg med högpassfilter, en fyrkantvåg med lågpassfilter. Alla tre kan man välja mellan fyra oktaver på, och volymratt.

Värsta nintendospelskänslan blir det, bara vibrato som saknas 😛

Den ställs fortfarande ut på min gymnasieskola en gång om året. 😄

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Annons
Jag och min kompis gjorde en analogsynth som Teknologiarbete i slutet av gymnasiet...nåt av det roligaste jag har gjort nu när man tänker tillbaka på det 😛

Vi började med att slakta en gammal casio-synth så vi hade några svarta och vita tangenter att trycka på. Två oktaver.

...och så byggde vi vår synthmodul då...allt med standard 74xx-kretsar... *nostalgi* Min kompis var bättre på att löda och vira, jag var mer inriktad på det teoretiska.

Tre olika wave's mixas ihop, en fyrkantvåg, en fyrkantvåg med högpassfilter, en fyrkantvåg med lågpassfilter. Alla tre kan man välja mellan fyra oktaver på, och volymratt.

Värsta nintendospelskänslan blir det, bara vibrato som saknas 🙂

Den ställs fortfarande ut på min gymnasieskola en gång om året. 🙂

// David

Häftigt! Har du kvar schemat? Eller kan du hitta på ett nytt, enkelt schema till mig? Snäällla.. 😆

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt en liten TV-spelssynth/sequencer med en PICprocessor och ett filter klonat från EDP Wasp.

Ljudgenereringen är väldans digital men den är skojig. Man kan göra fyra olika sekvenser på 16 steg var och även editera dessa. De sparas i eeprom så de är kvar när man stänger av burken.

Ljuden är PWM-baserade 8-bitar och det finns olika pitchat brus så att man kan göra trumtakter och annat.

Storleken är 11x5x3 cm och har fem rattar (tempo, data, cutoff, resonans och volym) och sju knappar (play, rec, stop, pattern, steg fram, steg bak och tom not (rest)). Status (rec, play, stop, extern trig mode mm) indikeras av en tvåfärgs lysdiod.

På baksidan finns jack för extern trig in, extern audio in, filtercutoff och output. Den går på ett 9V-batteri.

Jag ska försöka lägga upp nån ljudsnutt snart.

Bilder på den och några andra grejer samt lite ljud finns på:

http://syncit.homeip.net/araya/synths.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har byggt en liten TV-spelssynth/sequencer med en PICprocessor och ett filter klonat från EDP Wasp.

Ljudgenereringen är väldans digital men den är skojig. Man kan göra fyra olika sekvenser på 16 steg var och även editera dessa. De sparas i eeprom så de är kvar när man stänger av burken.

Ljuden är PWM-baserade 8-bitar och det finns olika pitchat brus så att man kan göra trumtakter och annat.

Storleken är 11x5x3 cm och har fem rattar (tempo, data, cutoff, resonans och volym) och sju knappar (play, rec, stop, pattern, steg fram, steg bak och tom not (rest)). Status (rec, play, stop, extern trig mode mm) indikeras av en tvåfärgs lysdiod.

På baksidan finns jack för extern trig in, extern audio in, filtercutoff och output. Den går på ett 9V-batteri.

Jag ska försöka lägga upp nån ljudsnutt snart.

Bilder på den och några andra grejer samt lite ljud finns på:

http://syncit.homeip.net/araya/synths.html

Sjukt tufft!! Dessutom lät den ju hur fräckt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

OJ! Visste inte alls att theremin-kitsen var så billiga!! 😮🙂

Man får alltså en Paia Theremax för under tusenlappen!!

Då är det ju inte lika illa om man inte lyckas lära sig spela på den då, som om man hade lagt ut 6000:- för en Moog Etherwave... 🙂

Gissa vad androiden ska önska sig i julklapp... 😳 Det blir som när man var liten och ville ha en flygplansbyggsats... Hoppas bara att resultatet blir mer användbart nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Har du kvar schemat? Eller kan du hitta på ett nytt, enkelt schema till mig? Snäällla.. 😆

//Nisse

Hej!

Jo, jag har kvar schemat, dvs "rapporten" som följde med vårt teknologiarbete. Jag kan skicka den per e-mail till dig om du vill.

Du ska dock ta det för vad det är - det går säkert att göra saker smartare på olika sätt, inte minst om man använder komponenter som kan göra lite mer än bara vanliga 74xx-kretsar. Det finns också en DC-offset på varje ton, vilket är en konstruktionsmiss av mig. Det gör att det låter "blopp" i högtalarna varje gång man växlar mellan "tyst" och "ton". Det är inte allting som blir rätt första (och hittills enda) gången...

Du kan förresten se en bild på synthen här till vänster eftersom den är min avatar nuförtiden. 😉

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Du borde kolla in SAS mailinglista, de är ena riktiga jävlar på sånt här. ( Svenska Analogsympatisörer )

Fina på att hjälpa, dessutom. Sök på Google. du borde få rikligt med träffar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har klaviaturen gömt sig?

Synth_klaviatur.png

Som du ser är det en gammal casiosynth som vi köpte begagnad för 200:-, och så rensade vi ur innandömet och använde bara kontakterna. Själva "logiken" sitter i den gråa burken, där man kan styra volymer och lite annat. På denna finns det även en parallellport - för uppspelning av melodier från datorn, dock måste ljudinställningarna göras manuellt på synthen.

På bild syns även ett nätaggregat, och en gammal tandbergförstärkare som vi fick leka med. (Tror vi lyckades ha sönder en av ingångarna, säg inget till Gösta. 😆 )

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...