Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Har lÀst alla trÄdar om midikoppling i FL hÀr pÄ forumet, men det kommer fortfarande inget ljud!

- Hur ska man klicka i instÀllningarna i OPTIONS/MIDI SETTINGS? För jag antar att det Àr dÀr man ska fÄ ljud frÄn keyboarden.

- MÄste jag skapa en ny kanal för att det ska bli ljud? I sÄ fall, Àr det nÄgon speciell kanal?

Tack pÄ förhand!

.:Fnykis

EDIT: Tog bort en liten förvirrande detalj...

EDIT: ...som android svarade pÄ.

Redigerat av Fnykis
Annons
Postat
PÄ min keyboard sitter en liten knapp som det stÄr "Midi/Select" pÄ. NÀr jag klickar pÄ den, lyser den, eller sÄ lyser den inte. Kan det ha nÄgon betydan?

Har ingen koll pĂ„ hur man gör för att fĂ„ FL att funka tillsammans med en keyboard, men jag tycker att jag kĂ€nner igen beskrivningen av ditt keyboard... 🙂

-Det stÄr en massa olika saker vid tangenterna ocksÄ, va? T.ex. 1, 2, 3...16 vid tangenterna lÀngst till vÀnster?

Iallafall sÄ nÄr du en massa olika funktioner genom att först trycka in knappen sÄ att den lyser och sedan trycka ner en tangent och sedan avsluta med att trycka pÄ knappen igen. T.ex. gör knapp + "2" + knapp sÄ att klaviaturet skickar MIDI-signaler pÄ kanal 2.

Det gör ju ingen större skillnad för ditt problem hursomhelst, men bara sÄ att du vet att knappen inte ska lysa nÀr du vill spela.

Postat

kanske kontrollpanelens (windows) instÀllning för ljudkÀlla

pÄ inspelning skall MiDiljud vara förbockad...

🙂

Postat (redigerat)
PÄ min keyboard sitter en liten knapp som det stÄr "Midi/Select" pÄ. NÀr jag klickar pÄ den, lyser den, eller sÄ lyser den inte. Kan det ha nÄgon betydan?

Har ingen koll pĂ„ hur man gör för att fĂ„ FL att funka tillsammans med en keyboard, men jag tycker att jag kĂ€nner igen beskrivningen av ditt keyboard... 😄

-Det stÄr en massa olika saker vid tangenterna ocksÄ, va? T.ex. 1, 2, 3...16 vid tangenterna lÀngst till vÀnster?

Iallafall sÄ nÄr du en massa olika funktioner genom att först trycka in knappen sÄ att den lyser och sedan trycka ner en tangent och sedan avsluta med att trycka pÄ knappen igen. T.ex. gör knapp + "2" + knapp sÄ att klaviaturet skickar MIDI-signaler pÄ kanal 2.

Det gör ju ingen större skillnad för ditt problem hursomhelst, men bara sÄ att du vet att knappen inte ska lysa nÀr du vill spela.

Hehe! Exekt! 😳

SÄ det Àr kanaler.. dÄ fattar jag.

Tack för den instruktionen! 😄

EDIT: Det heter "Kanaler" inte "kaneler" 🙂

Redigerat av Fnykis
Postat
kanske kontrollpanelens (windows) instÀllning för ljudkÀlla

pÄ inspelning skall MiDiljud vara förbockad...

🙂

Hittade ingen LjudkĂ€lla i kontrollpanelen 😳

Postat

om du har en högtalare i systemlisten (lÀngs ner till höger)

sÄ kan du högerklicka

öppna volymkontroller

"mixer"fönster öppnas

kolla att "ljud av" inte Àr förbockat pÄ midi

under menyn "alternativ" har du egenskaper

uppspelning visa vad som kan.....nja.... uppspelas 😑

vÀlj inspelning och kolla att midi Àr förbockat

hoppas det hjÀlper...!

😉

Postat
om du har en högtalare i systemlisten (lÀngs ner till höger)

sÄ kan du högerklicka

öppna volymkontroller

"mixer"fönster öppnas

kolla att "ljud av" inte Àr förbockat pÄ midi

under menyn "alternativ" har du egenskaper

uppspelning visa vad som kan.....nja.... uppspelas 😉

vÀlj inspelning och kolla att midi Àr förbockat

hoppas det hjÀlper...!

😄

Det finns ingen som heter MIDI endast "Synthsizer" & "linjeingĂ„ng" Ă€r det nĂ„got sĂ„nt? 😄

Postat
um...

stöder ditt ljudkort midi ?

vad "Synthsizer" Ă€r för nĂ„got, har jag ingen aning om 😆

Jo, det stöder midi.

Jag fĂ„r det inte och funka! 😛

Postat
Om ett ljudkort inte stöder midi sÄ kan man inte koppla in den..

Dum frÄga tycker jag

mycket hjÀlpsamt, tack för ditt inlÀgg.

Postat
klaviaturen kan vara pay ??

lyser lampan ?

Pay? 😳

Midi/select-lampan lyser inte det har jag fattat att den inte ska!

om det var den du menade. 😆

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Fickett tips frĂ„n en kompis om att det finns kontakter som gör en spelport till usb port. Man pluggar in den sĂ„ installerar den sig sjĂ€lv. 🙁 Ska sjĂ€lv köpa en sĂ„n, Medelar er om det funkar 😏.

Postat
Fickett tips frĂ„n en kompis om att det finns kontakter som gör en spelport till usb port. Man pluggar in den sĂ„ installerar den sig sjĂ€lv. 😄 Ska sjĂ€lv köpa en sĂ„n, Medelar er om det funkar 😳.

NÀstan alla datorer med spelport klarar att skicka MIDI (bara att köpa en sÄdan sladd, kostar inte mkt!)

Postat

Àr ju ingen expert i Àmmnet, men kan det inte sÄ att man mÄste "mappa" för att fÄ fram ljudet?

en annan sak som slog mig: I ljudkontrollen, kan du ju Àven vÀlja avancerat lÀge, testa det o se om du fÄr fram MIDI dÄ!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.