Elton Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 hej hej jag har till hösten blivit antagen till bĂ„de Ărebros ljudingejörs utbildning och Falun medieproduktions utbildning och har lite svĂ„rt att bestĂ€mma mig NĂ„gon som har nĂ„gon erfarenhet av nĂ„gon av dom? lĂ€nkar till : Ărebro och Falun
Thimmie Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Ingen av dem! Sök till Digital Mediadistribution istĂ€llet! đ±
pXp Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Beror vĂ€l lite pĂ„ vad du vill sjĂ€lv, kursernas innehĂ„ll skiftar ju. Tycker Ă€ndĂ„ att man fick ett bĂ€ttre intryck av Falun Ă€n av Ărebro. Men efter vad jag hört sĂ„ ska den i PiteĂ„ vara bĂ€st đź //peAk
BaldByChoice Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 (redigerat) đź Skönt att se att du Ă€r opartisk Thimmie! đ€Ș Redigerat 11 augusti 2005 av BaldByChoice
Elton Postat 11 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 11 augusti 2005 sökte piteÄ ocksÄ men dÀr kom jag inte in, och det lÀr jag nog inte gör nÀsta Är heller sÄ det kÀnns som det Àr lika bra att köra pÄ nÄgon av de tvÄ jag Àr antagen till
Tophe Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 Jag vet att ljudtekniklĂ€raren pĂ„ Ărebro Musikhögskola (som ligger pĂ„ universitetet) Ă€r grymt bra. Jag gick sjĂ€lv i Ărebro, men inte nĂ„gon ljudteknikkurs. Det Ă€r ju fler som Ă€r lĂ€rare naturligtvis. Studion Ă€r helt makabert hĂ€ftig. Hela musikhögskolan Ă€r nybyggd, sedan 1 Ă„r tillbaka. SĂ„ lokalerna för studion, som Ă€r kraftigt tilltagen, Ă€r helt anpassade. Det finns flera kontrollrum och flera olika rum för inspelning, allt frĂ„n STOOORA till smĂ„ De köpte ett nytt mixerbord för nĂ„n sjuk summa, och det ingick en snubbe som flög till Sverige för att installera det under ett par dagar. Jag vet inte hur de andra ser ut, men lokalerna i Ărebro Ă€r garanterat de hetaste nu. Hela högskolan Ă€r som en Hal-dator.
Thimmie Postat 11 augusti 2005 Postat 11 augusti 2005 đź Skönt att se att du Ă€r opartisk Thimmie! đ€Ș Moi? đ€Ș
SyntaxError Postat 12 augusti 2005 Postat 12 augusti 2005 Jag har faktiskt hört mycket bra om falun...kÀnner 4-5 pers som har gÄtt dÀr och alla har bra erfarenheter av den utbildningen!
turkronan Postat 13 augusti 2005 Postat 13 augusti 2005 Jag har gÄtt i Falun. Det Àr en bra utbildning, bra praktiska förutsÀttningar. Jag gick utbildningen nÀr den var ny vilket gjorde att det blev en hel del problem med poÀng, examen etc... ...dock Àr det troligtvis borta nu. (Jag tog examen 2002) Vi hade vissa bra och nÄgon/nÄgra mindre bra lÀrare. à ke EldsÀter Àr otroligt bra, kunnig, akustiker/ljudtekniker med lÄng erfarenhet. Vi hade ocksÄ nÄgra som jag inte tyckte sÄ bra om som bara kÀndes som wanna-bies och tomtar men det Àr ju lite subjektivt.... ...sÄ inga namn... Man lÀr sig otroligt mycket och jag Ängrar inte att jag gick dÀr... ...dock finns det ju inga jobb... ...efter min examen vikarierade jag 2 Är som ljudtekniker pÄ Sveriges Radio, men inte blev det nÄgot jobb dÀr inte.... ....sÄ idag jobbar jag med nÄgot helt annat och har ljudtekniken/musikproduktionen mer som hobby i egna firman. /magnus www.ragdollmusic.se
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 14 augusti 2005 Postat 14 augusti 2005 GÄ ingen utbildning ... du fÄr inte mer jobb för det. SÀtt dig i tre Är och gör gör gör gör gör gör musik, lÀr dig branschen, spring pÄ skivbolag, kolla vad dom tk om dina grejor. Syns pÄ rÀtt stÀllen, gör jÀvligt bra produktioner. Ta ett ströjobb sÄ du kan köpa lite grejor och utvecklas pÄ det sÀttet. Jag tror inte pÄ 5 öre pÄ musikproduktionsutbildningar. Alla jag har jobbat med som gÄtt fancy skolor och utbildningar kan mindre Àn dom 14 Äringar som praouat hÀr i 5 veckor. Vad som Àn sÀgs sÄ struntar alla bolag och studios vad du gÄtt för utbildning, lÄter det skit om dina grejor sÄ kvittar det om du suttit i knÀt pÄ David Foster under 5 Är. LÄter det bra sÄ spelar det ingen roll om du suttit inne för massmord och förgört en civilisation typ. TyvÀrr, men sÄ Àr det ...
maxmixmaster Postat 14 augusti 2005 Postat 14 augusti 2005 (redigerat) För det första hittar jag ingenting i det föregÄende inlÀgget som Àr begrundat och vÀlmotiverat. Tror inte att personen som startade trÄden blev klokare av att frÄgan "varför?" aldrig besvarades. Man kan givetvis inte utbilda sig till musikalisk framgÄng. Men jag kan nÀstan pÄ rak arm sÀga att du kommer lÀra dig mer om du studerar i tre Är Àn att sitta hemma i sin ensamhet och försöka lÀra sig allt sjÀlv. Detta pga att en utbildning Àr vÀlstrukturerad och varierad. Att studera Àr inte bara en jakt pÄ mer kunskap eller en kamp att fÄ sitt avgÄngsbetyg i handen. Det handlar Àven om gemenskap och roliga hÀndelser som du aldrig kommer uppleva om du sitter hemma. Jag kommer antagligen inte sluta som Martin Sandberg (Max Martin) efter att min utbildning Àr avklarad, men jag har Ätminstone haft vÀldigt roligt pÄ vÀgen dit! SÄ jag uppmanar faktiskt mer mÀnniskor att ta sig i nackskinnet och söka in pÄ en utbildning som de Àr intresserad av, för en bÀttre investering har jag inte gjort pÄ lÀnge. "TyvÀrr, men sÄ Àr det ... " Redigerat 14 augusti 2005 av maxmixmaster
ChrisSnyder (oregistrerad) Postat 14 augusti 2005 Postat 14 augusti 2005 Jag Àr sjÀlv i branschen och har haft en nÀra kontakt med allt ifrÄn managers till stora amerikanska artister till nÄgra av vÀrldens största producenter och A&R's. Jag hade sjÀlv en exlusive deal i 3 Är med en av Janet Jacksons producenter, jag lÀrde mig enormt mkt innan det, det var min kunskap innan det som gav mig kontraktet. Kunskap jag hade samlat pÄ mig under 3 Är pÄ helt egen hand. Genom att prata med mkt branschfolk, lyssna pÄ mkt musik, hitta min stil och lÀsa en del musikteknik böcker. Köpa grejor som lÄter bra och bara sitta och sitta och nöta dag och natt dygnet runt, sÄ hittade jag mig sjÀlv. Jag har folk hÀr hela tiden som gÄtt dyra fina utbildningar, som inte ens vet att man ska dubba en körstÀmma tex, det sÀger det mesta tycker jag. Om 2 st skulle söka jobb hos mig och den ena skulle sÀga att den gÄtt pÄ SAE eller pÄ nÄn högskola i ljudteknik och den andra skulle sÀga att den varit ljudtekniker pÄ 40 gigg det senaste Äret och suttit i sin egna studio 15 timmar om dan sÄ skulle jag utan tvekan ta nr 2. Vilket alla jag har pratat med i branschen skulle göra samma sak. Det Àr ingen trygghet att ha en musikteknik utbildning, det Àr det om du ska bli lÀkare eller jurist. Men hÀr Àr det din actuall knowlegde som spelar ALL roll. PiteÄ i sverige Àr jÀvligt bra, jag tycker absolut att om man ska söka nÄnting i sverige sÄ ska det vara den. Sen finns det ett par i USA som Àr vÀrda att kolla upp, dÀr nÄgra utav dom största teknikerna och producenterna kommer och förelÀser nÄgra ggr om Äret. Tex Bob Katz och Faith Hills producenter hÄller i klasser och sÄnt dÀr. Observera, att jag pratar om musikproducent jobb nu, snackar vi radio och sÄnt sÄ Àr det mkt möjligt att det Àr en fördel att ha gÄtt nÄn utbildning. I vilket fall, alla Àr vi olika, och det hÀr Àr det sÀttet JAG tÀnker. Det Àr rÀtt för mig, men behöver inte vara det för alla andra. Men jag Àr i branschen och har kÀmpat i 10 Är och kan leva pÄ det nu. Helt utan utbildning. Lycka till vad du Àn vÀljer ...
Stinkey (oregistrerad) Postat 14 augusti 2005 Postat 14 augusti 2005 HÄller med Snyder om att lyssnar jag pÄ tex Bowie eller vilken artist som helst sÄ skiter jag i HUR han lÀrde sig sjunga bra. Men jag skullle inte vilja gÄ till en autodidakt tandlÀkare. Skillnaden mellan konst och hantverk. Gick sjÀlv pÄ en grafik och mÄlarskola en gÄng i tiden. Fördelen Àr att man försörjer sig med studielÄn, men man kan ju lÄna i band oxÄ.
pennudd Postat 14 augusti 2005 Postat 14 augusti 2005 (redigerat) Det beror vÀl pÄ vad man ska göra pÄ en utbildning... Mixning Àr ju tillexempel som ett hantverk som det Àr svÄrt att veta hur man ska göra om man inte gÄr nÄn utbildning. Sen Àr det möjligt att man lÀr sig av att bara vara med nÄn i en studio, men jag antar att det kan vara lite svÄrt att komma till en stor studio och fÄ ratta pÄ dyra kompressorer om man inte Àr bra... Redigerat 14 augusti 2005 av pennudd
Elton Postat 14 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 14 augusti 2005 (redigerat) tackar för alla Äsikter, min egen reflektion över det hela Àr att visst spelar det ingen roll vad man har för utbildning om man inte kan nÄgot men om man kan nÄgot sÄ mÄste ju en utbildning i ryggen ge nÄgot plus om man söker jobb. MVH förresten ChrisSnyder Postat den 14 August 2005, 14:24 Lycka till vad du Àn vÀljer ... tackar Redigerat 15 augusti 2005 av Elton
Elton Postat 16 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2005 ett sista dödsryck med denna trÄd, mÄste bestÀmma mig nu, nÄgon som har nÄgot att komma med?
Tophe Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Sök en utbildning. Det Ă€r alltid bra. Du fĂ„r en massa tid nĂ€r du bara fĂ„r spela in och mixa och greja. Ingen förvĂ€ntar sig nĂ„got annat av dig Ă€n att du ska sitta dygnet runt. Kör hĂ„rt. Jag rekommenderar Ărebro, otroligt populĂ€r kurs.
Musiker Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Hej! Jag ska börja i Falun till hösten, och har hört massa bra om den utbildningen. Bl.a. sĂ„ har dom grejor för hur mycket som helst... Jag vet just inget om den i Ărebro, sĂ„ jag kan tyvĂ€rr inte rekommendera nĂ„gon före den andra. TyvĂ€rr. Men som sagt, jag tycker Faluns utbildning verkar himla bra. Lycka till! Kanske vi ses om en vecka dĂ„ đź! /johan
maxmixmaster Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Rekommenderar PiteÄ, pluggar dÀr sjÀlv och trivs mycket bra. Har varit ute Ä festat sÄ kan tyvÀrr inte ge nÄgon utförlig förklaring...
brojd Postat 16 augusti 2005 Postat 16 augusti 2005 Har gĂ„tt i Falun... MĂ„nga i vĂ„r Ă„rskurs hoppade av (inklusive jag sjĂ€lv) pga. varierande omstĂ€ndigheter. Men jag kan dĂ„ sĂ€ga att de tekniska förutsĂ€ttningarna med studio och redigeringsrum mm. Det nya mediahuset Ă€r kanon, men jag kan dĂ„ sĂ€ga att jag Ă€r glad att jag kommer frĂ„n Falun och slapp ett studielĂ„n pĂ„ en djĂ€vla massa pengar för den utbildningen. Som det sagts tidigare sĂ„ finns det kunniga, och sĂ„ finns det "wannabes" ... men jag tycker nog att det fanns nĂ„gra kunniga miffon dĂ€r ocksĂ„. đź Helt Ă€rligt, jag lĂ€rde mig mer pĂ„ 3 veckors produktioner pĂ„ heltid Ă€n jag lĂ€rde mig pĂ„ 2 Ă„r i Falun. LĂ€rarna jobbar under en "akademikerpiska" vilket i innebar att eftersom högskolan dalarna vill bli universitet sĂ„ mĂ„ste alla utbildningar vara akademiska. Detta resulterade i att vi gjorde en sak praktiskt och Ă€ndĂ„ fick Ă€gna massa tid Ă„t att tenta av nĂ„got helt annat.... bara för att det vi gjorde inte hade nĂ„got "akademiskt godkĂ€nda" lĂ€romedel och annan dynga!
Elton Postat 17 augusti 2005 TrÄdstartare Postat 17 augusti 2005 Musiker Postat den 16 August 2005, 23:54 Lycka till! Kanske vi ses om en vecka dÄ ! Ja det gör vi!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.