Jump to content
Annons

Tips för musiknedladdning


Nightfly

Recommended Posts

De flesta lägger ju upp sina låtar så att man måste ladda ner dem först och lyssna sen. Det finns fördelar att låta musiken "streama" istället: Låten börjar spelas nästan direkt, det går bra att klicka med vänster musknapp och man slipper välja "spara som...". Dessutom så sparas ju inte låten på användarens dator om man nu tycker det är en fördel.

Gör så här:

Öppna Notepad. (Anteckningar)

Knappa in en absolut länken till din låt med http:// (Textfilen innehåller alltså inget annat än en länk, exempel: http://www.minhemsida.se/superhit.mp3)

Spara filen som vadsomhelst.m3u, förslagsvis låttiteln (ex. superhit.m3u)

Klart

Länka till m3u-filen så öppnas låten i vald mediespelare, exempelvis Winamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dahh...

winamp gör detta genom ett musklick...

Man kan ochså Lägga ett plugin på sidan som gör att spelaren syns på sidan och där för behöver man inte öppna något resurs krävande program...

Eller så kan man göra en helt egen spelare i flash...

Gör såhär...

1Gör en bild med en start och en stopp knapp när man trycket på start så hänvisar den till en lika dan bild men där finns ljudet som ska spelas ochså, Stopp knappen hänvisar bara till första sidan igen... kan det bli bättre???

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... Det fungerar ju, men jag försökte förklara för alla de som inte är webdesigners eller råkar ha Flash installerat.

Att bara lägga en länk till mp3:an brukar krångla hos många. Av alla metoder jag har testat tycker jag mitt exempel med m3u är lättast och ger bäst resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är, när man gör på det viset, att man kan nypa mp3an ganska enkelt och spara på hd ändå. Genom "äkta" streaming kan du inte spara ner mp3an lokalt om du inte gör en inspelning av den i realtid, vilket är bra mycket krångligare än att kopiera direkt till hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är, när man gör på det viset, att man kan nypa mp3an ganska enkelt och spara på hd ändå. Genom "äkta" streaming kan du inte spara ner mp3an lokalt om du inte gör en inspelning av den i realtid, vilket är bra mycket krångligare än att kopiera direkt till hårddisken.

För att inte säga att det är sketenkelt dessutom. Men, om vi inte avslöjar hur man gör så är ju tipset ändå värdefullt för de som inte vet. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Problemet är, när man gör på det viset, att man kan nypa mp3an ganska enkelt och spara på hd ändå. Genom "äkta" streaming kan du inte spara ner mp3an lokalt om du inte gör en inspelning av den i realtid, vilket är bra mycket krångligare än att kopiera direkt till hårddisken.

För att inte säga att det är sketenkelt dessutom. Men, om vi inte avslöjar hur man gör så är ju tipset ändå värdefullt för de som inte vet. 😄

Nu tycker jag vi dela med oss av den informationen vi besitter 😄

Jag är ju iofs inte helt säker men visst är det bara att omvända den process som Nightfly beskrev?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är, när man gör på det viset, att man kan nypa mp3an ganska enkelt och spara på hd ändå. Genom "äkta" streaming kan du inte spara ner mp3an lokalt om du inte gör en inspelning av den i realtid, vilket är bra mycket krångligare än att kopiera direkt till hårddisken.

För att inte säga att det är sketenkelt dessutom. Men, om vi inte avslöjar hur man gör så är ju tipset ändå värdefullt för de som inte vet. 😄

Nu tycker jag vi dela med oss av den informationen vi besitter 😄

Jag är ju iofs inte helt säker men visst är det bara att omvända den process som Nightfly beskrev?

Spela upp filen i mediaspelaren, sedan tar du bara "Spara mediefil som..." - pang bom så har du den i datorn. Svårt va? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju värst vad mycket kritik det blev, det är ju bara ett tips. Det handlade inte om att skydda låtarna, det är ju omöjligt - om det går att lyssna på så går de att kopiera.

Vitsen var ju bara att visa ett enkelt sätt för vanliga användare att göra "streaming audio" av mp3:or så att den som lyssnar slipper ladda ner hela filen innan de lyssnar. Många användare med dåliga datakunskaper klickar ju bara på länken med vänster musknapp och då är det svårt att kontrollera vad som händer.

Jag är ju själv webdesigner och har provat flera olika sätt att lägga ut låtar på hemsidor. Det finns kanske någon metod som är bättre, men det här är den som jag tycker fungerar bäst och är enklast. Man har ju dessutom möjligheten att skapa spellistor med flera låtar.

Moderatorn: Jag lade tråden i demospelningar eftersom det är där folk lägger ut sina mp3:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Problemet är, när man gör på det viset, att man kan nypa mp3an ganska enkelt och spara på hd ändå. Genom "äkta" streaming kan du inte spara ner mp3an lokalt om du inte gör en inspelning av den i realtid, vilket är bra mycket krångligare än att kopiera direkt till hårddisken.

För att inte säga att det är sketenkelt dessutom. Men, om vi inte avslöjar hur man gör så är ju tipset ändå värdefullt för de som inte vet. 😄

Nu tycker jag vi dela med oss av den informationen vi besitter 😉

Jag är ju iofs inte helt säker men visst är det bara att omvända den process som Nightfly beskrev?

Spela upp filen i mediaspelaren, sedan tar du bara "Spara mediefil som..." - pang bom så har du den i datorn. Svårt va? 😛

Jag tänkte mer på att öppna m3u filen i Notepad så stor länken till låten där 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är, när man gör på det viset, att man kan nypa mp3an ganska enkelt och spara på hd ändå. Genom "äkta" streaming kan du inte spara ner mp3an lokalt om du inte gör en inspelning av den i realtid, vilket är bra mycket krångligare än att kopiera direkt till hårddisken.

För att inte säga att det är sketenkelt dessutom. Men, om vi inte avslöjar hur man gör så är ju tipset ändå värdefullt för de som inte vet. 😄

Nu tycker jag vi dela med oss av den informationen vi besitter 😉

Jag är ju iofs inte helt säker men visst är det bara att omvända den process som Nightfly beskrev?

Spela upp filen i mediaspelaren, sedan tar du bara "Spara mediefil som..." - pang bom så har du den i datorn. Svårt va? 😛

Jag tänkte mer på att öppna m3u filen i Notepad så stor länken till låten där 😄

Absolut! Men gör du som jag sa så har du ju filen med en gång. Spelar egentligen ingen roll. Men ändå! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det fungerar bra. Har likadant på min hemsida; där kan man välja mellan att ladda ner den eller streama den antingen i 32kpbs eller i 128kpbs.. 128kbps-varianten länkar till själva musikfilen som man kan ladda ner.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

det allra bästa är ju få välja. Annars är det klart bättre att bara få en länk till mp3-låten så kan man ju göra vad man vill med den. Det går ju utmärkt att lyssna på en mp3-låt under tiden man sparar den på hårddisken.

Nightfly: bra tips förresten.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...