Jump to content
Annons

Utskick av demo


Danny

Recommended Posts

Hur brukar ni göra när ni skickar ut demos till skivbolag, skicka CD eller bara länk till er låt? Vet att många labels i alla fall tidigare helst velat ha låtarna på CD, men hur är det nuförtiden? Känns ju som ett otroligt resursslöseri att skicka ut en massa CD:s, när man kan referera till en länk såsom på demoforumet på denna sida.

Redigerat av Danny
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har skickat cd i mängder till skivbolagen. Inget napp ännu dock.

Nu riktar jag nästan enbart in mig på förlagen och skickar mp3 genom Songbox.se. Det kostar 10 kr per låt eller 10 kr per förlag om man skickar samma låt till fler än ett förlag. Mycket billigare än cd-utskicken jag gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi (Hidden) brukar skicka CD eftersom vi misstänker att en del (läs: många) skivbolagspersoner är lite konservativa. Vi kör ett hårt begränsat urval av bolag och har också fått ganska bra respons - utförlig feedback + extra uppföljningsbrev från ett litet bolag. Dock inget kontrakt :/

Min egen musik är lite mer synt-tillvänd och funkar därför bättre att skicka som mp3:a i MTV-tävlingar och liknande. Har jag redan etablerat en kontakt skulle jag kanske skicka en länk, men är det ett utskick på eget initiativ skickar jag nog CD även här. Det associerar mer till vad man faktiskt vill få ut av bolaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta först kontakt med "rätt" A&R på skivbolaget. Med rätt menar jag, A&R:n ska ha hand om den genre ni spelar. Kläm och känn lite på honom/henne och sedan frågar du vad denne föredrar för format och om det ens är någon mening med att ni skickar. Kanske har de fem synthpopband som de marknadsför och pushar för. Då är de nog inte intresserad av ett till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte missminner mig finns det om inte identiska trådar minst en liknande tråd.. Testa å söka så får du nog fler svar.. 😕

Personligen använder jag skivor de få gånger det händer att jag skickar demo. Men iaf en gång, om inte fler, har jag blivit ombedd att skicka en låt per mail.. Alltså, bolaget tog helt enkelt inte emot demos på skivor.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ju sjukt hur många varianter det verkar finnas på detta.

när vi skickade så skickade vi en skiva med 2 eller 3 spår.

1:a spåret var en snutt av en låt - typ bästa delen refräng eller nåt sånt.

2:a spårer var hela den låten

ev. 3:e spåret var en extra låt.

Men jag tror att det är skitsamma hur man skickar egentligen....

....eller inte skitsamma men man ska nog lägga tyngdpunkten på

att försöka ringa upp/maila och få svar om vad de tycker om låtarna.

Det gäller att få dem att lyssna över huvud taget.

Efter mail-bombning i nån vecka eller två brukar det komma ett svar...

....det suger....

eller

....skicka gärna mer....

eller nåt

hepp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...