Popfarmor Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 (redigerat) Mitt band ska spela in en demo och vi har tillgång till alla möjliga trummickar men bara till 6 inspelningskanaler. Vi kommer bara använda två pukor. Hur bör vi micka för bästa resultat? Dvs vad bör vi använda dom 6 kanalerna till? Redigerat 9 augusti 2005 av Popfarmor
hangaren Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Baskagge Virvel (+seja) OH =2mic. kan ju funka. eller Baskage virvel puka ouka OH
ostkaka Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Baskagge, Virvel, Puka 1, Puka 2, Överhäng 1 (L), Överhäng 2 ®. Jag tror att om du har bra överhängsmickar typ (Milab VM44) så tar de upp HiHaten tillräckligt bra och då slipper du micka upp den separat. Sätt överhängen typ 15 cm över ride och crash isåfall...Använd typ SM57or till pukorna samt virvel och nån feting till kaggen typ (Beta 52) så får du tryck... Tänk på att du oftast vill reglera virvel och baskagge då det är de som oftast driver trummorna...Men det finns typ lika många sätt att micka som det finns tekniker, så du kommer få lika många förslag.
joachime Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Om ni ska spela in metal är det nog smart att använda närmickar till pukorna. I anat fall rekommenderar jag den här uppställningen (ifall rummet låter bra): Närmick på bastrumman Distansmick framför bastrumman (ev distansmick för hela trumsetet) Närmick på virvelns översida Närmick på virvelns undersida (ev fasvänd) Hela trumsetet i en stereouppmickning
Jakobovskij Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Det absolut bästa i detta fall måste vara två OH (spaced), virvel, baskagge, puka och puka. Använd två stormembransmicar till OH så får du en bra upptagning av hela trumsetet. Tänk på att kolla så att det inte blir fasfel bara! /jake
Eliasson Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 jopp, ch1 Närmickad baskagge. Dynamisk mick ch2 närmickad virvel. Dynamisk mick ch3 närmickad puka 1. dynamisk mick ch4 närmickad puka 2. dynamisk mick ch5 Overhead Left. uppifrån. Kondensator mick ch6 Overhead Right. uppifrån. Kondensator mick. Detta torde vara det klassiska och mest beprövade sättet. Sen finns det ju inga rätt eller fel alls när det gäller inspelning. Lyssna er fram! Beror ju mycket på hur trummorna låter och hur rummet låter. I vissa fall kan det räcka med 2 bra placerade ambiensmickar i ett bra rum och sen stöder man upp soundet med närmickning av exempelvis kagge, virvel, p1 och p2. Cymbaler brukar i allmänhet gå in som fan överallt så det behöver man oftast inte närmicka. men som sagt, testa er fram! /E
Emil Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Kagge Virvel ovanifrån virvel underifrån En mik till båda pukorna (om ni kör komp på nån av dem t ex golvpukan så micka bara den) OH Vänster OH Höger Ni kan byta ut pukmiken mot en ambiens om pukorna inte används så mycket. Dom kommer ju med i OH-mickarna ändå men dom vill man ju hellst inte komprimera så hårt.
Popfarmor Postat 11 augusti 2005 Trådstartare Postat 11 augusti 2005 Tack för alla tips, en kanal pajade så vi skippade hängpukan. Så vi körde 2st OH, baskagge, virvel, puka. Resultatet: (Omixat förutom en lätt triggad baskagge) Your browser does not support the HTML5 audio tag Kan det funka?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.