Jump to content
Annons

Funka vanlig ljudkort om man ska vara DJ live?


Recommended Posts

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Det kommer att låta bra beroende på vad du spelar för filer. Ljudkortet i sig kommer inte medföra att det låter dåligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hehe, ska spelar framför nästan 1000människor och med vanlig data ljudkort,

koppla till mixerbord+sluteg+högatare , och spelar typ mp3 och wave filer, säkert kommer det fungera??? 😛 behöver man inte har studio ljudkort till data? vill att det ska låtar bra och högt.

Redigerat av One night in The Trance
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör använda:

  • ett DJ-program (t.ex. Traktor, PCDJ osv.)
  • ett ljudkort med WDM- eller ASIO-drivrutiner
  • mp3:or på minst 192 kbps (ska du göra realtids pitch/time-stretch kommer det låta sunkigt och swischigt annars)

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Winamp eller Media player funkar med nästan vad som helst.

Glöm inte att dra ner mikronfoningången på ljudkortet eftersom den oftast brusar ordentligt.

Man spelar inte för mer än 3 pers med winamp 😛

Spelar ingen roll om det är ett standard ljudkort du har fått till din dator eller om det är ett studio-kort. Lira inte 128:orna som sagt, eller om det är sjukt bra låt du har i 128 så kan du ju lira den iaf :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll om det är ett standard ljudkort du har fått till din dator eller om det är ett studio-kort.

Det beror väl på upplägget?

Hur ska lyssningen skötas, till exempel?

Man behöver ju ett kort som minst klarar en stereo wave + 1 mono wave.

edit: Kom på att det brukar finnas en monovariant också, alltså output är L och monitor är R. Men monoljud vill man väl inte ha?

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar ingen roll om det är ett standard ljudkort du har fått till din dator eller om det är ett studio-kort.

Det beror väl på upplägget?

Hur ska lyssningen skötas, till exempel?

Man behöver ju ett kort som minst klarar en stereo wave + 1 mono wave.

edit: Kom på att det brukar finnas en monovariant också, alltså output är L och monitor är R. Men monoljud vill man väl inte ha?

Nej precis, förlåt mig. Har bara varit inblandad i dator dj'ande en gång, tycker det är bättre att spinna skivor ist

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla!!! allt gick bra faktisk i lördag, har en standasljudkort, och spelar mp3 filer, jag tror pågrund av sluteg och mixer och högtalare darför ljudet e rätt så bra(men det kan blir bättre om man har riktig ljudkort, tror jag) , hade JBL högtare1500watt, Mackie mixer, Mackie sluteg 1000watt, så tack för allt hjälp :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror jag körde stereo, jag e inte så proff med PA he he, första gången i mitt liv då, men när jag koppla in så jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lät bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krånglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😛 ), värsta är att det händer att dator hänger sig och plöstlig ljudet försvann, fan var pinsamt, folk klagar, 😮 , men som sagt första gången i mitt livet som står framför så mycket folk, .. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
jag tror jag körde stereo, jag e inte så proff med PA he he, första gången i mitt liv då, men när jag koppla in så jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lät bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krånglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😛 ), värsta är att det händer att dator hänger sig och plöstlig ljudet försvann, fan var pinsamt, folk klagar, 😮 , men som sagt första gången i mitt livet som står framför så mycket folk, .. 😮

Hade du ingen monitorlyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
jag tror jag körde stereo, jag e inte så proff med PA he he,  första gången i mitt liv då,  men när jag koppla in så jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lät bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krånglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😛 ), värsta är att det händer att dator hänger sig och plöstlig ljudet försvann,  fan var pinsamt, folk klagar,  😮 ,  men som sagt första gången i mitt livet som står framför så mycket folk,  .. 😄

Hade du ingen monitorlyssning?

Han hade säkert någon sån där jättehäftig autosync funktion eller liknande i det program han körde 😮

EDIT: Är inte nere alls med mjukvara av den typen så jag vet faktiskt inte om det finns några sådana funktioner eller ej, men det borde det väl göra.

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorkrasch, ja. Alla älskar vi dem... inte! 😛

Ja, nu lärde du dig väl att nästa gång du dj:ar ska du ha något mer som backup ifall datorn strular.

Senaste gången jag dj:ade med dator gick de två första seten bra. När jag gick upp på scen för att köra igång det tredje setet meddelade Windows att Registret var oläsligt. Då blev det svettigt i några sekunder.

Jag började köra med vinyl, som jag hade inkopplat som backup och bootade om datorn. Då visade det sig att bootsektorn pajat på hårddisken. Så det var bara att fortsätta med vinyl och kompisens iPod mini tills sista setet var klart! 😮

(iPod mini är svår att cue:a, men efter en stund kan man lära sig dess responstid... Haha, jag ska aldrig mer använda en sådan live... 😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror jag körde stereo, jag e inte så proff med PA he he,  första gången i mitt liv då,  men när jag koppla in så jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lät bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krånglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 😉 ), värsta är att det händer att dator hänger sig och plöstlig ljudet försvann,  fan var pinsamt, folk klagar,  🙁 ,  men som sagt första gången i mitt livet som står framför så mycket folk,  .. 🙂

Hade du ingen monitorlyssning?

he he, hade glöm hörlur hemma(det planera faktisk inte så väl), faktisk besviken, och det här festen jag är bara en ersättning, det som skulle vara DJ var upptagen, darför.. 🙁 ,

Redigerat av One night in The Trance
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror jag körde stereo, jag e inte så proff med PA he he,  första gången i mitt liv då,  men när jag koppla in så jag lyssna mest om ljudet kommer fram och det lät bra(orka inte förklara hur jag kopplar in, ganska krånglig, men klara mig bra iallafall fick fram ljudet 🙁 ), värsta är att det händer att dator hänger sig och plöstlig ljudet försvann,  fan var pinsamt, folk klagar,  😆 ,  men som sagt första gången i mitt livet som står framför så mycket folk,  .. 😛

Hade du ingen monitorlyssning?

Han hade säkert någon sån där jättehäftig autosync funktion eller liknande i det program han körde 🙁

EDIT: Är inte nere alls med mjukvara av den typen så jag vet faktiskt inte om det finns några sådana funktioner eller ej, men det borde det väl göra.

"Han hade säkert någon sån där jättehäftig autosync "..HAN.."

he he, vi är faktisk 2 styck en kill och en tjej, ibland så min tjej som skrev här i forum, så vill att ni ska veta bara he he, vissa trodde att den är bara en tjej, 🙂 vi är " Thailändare " hoppas ni har inte emot asiantisk som oss 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
he he, vi är faktisk 2 styck en kill och en tjej, ibland så min tjej som skrev här i forum, så vill att ni ska veta bara he he, vissa trodde att den är bara en tjej, 🙁 vi är " Thailändare " hoppas ni har inte emot asiantisk som oss 😉

I see, trevligt 🙁

Självklart har vi inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...