ulf_kurt Postat 6 augusti 2005 Postat 6 augusti 2005 Hejsan! Jag är helt ny här och ny till datorinspelning så ni få ursäkta om mina frågor är nybörjaraktiga. Jag har varit hemmapulare rätt länge men precis gått över i den digitala musikinspelningsvärlden. En sak som jag inte kommit tillrätta med är följande: Jag har laddat hem en gratisversion av VST-synthen Sampletank för att använda deras "trummodul". Min tanke var att för skoj skull spela in diverse covers och för att underlätta arbetet ville jag använda färdiga midifiler för trummorna som jag hämtar från nätet. Sagt och gjort jag laddade hem en låt i midi och importerade till inspelningsprogrammet. Det gick hur bra som helst. Hela låten lades in i programmet och jag fick ett "spår" för varje instrument. Bas, gitarr, trummor etc. Allting var frid och fröjd tills jag valde att använda en VST synth (sampletank) på trumspåret. Alla ljud blir på nåt vis omflyttade. typ virveln spelas upp som en high-hat, bastrumman som en virvel osv. Min fråga är. Har VST-trummorna inte har samma "platser" som standardsynthen på ljudkortet? Och finns det nåt enkelt sätt att flytta om så att det börjar stämma. Det är lite jobbigt att måsta flytta varje trumljud separat. Det här var kanske ingen bra förklaring, men jag hoppas ni vet vad jag menar. =) mvh Ulf
Piccazzo Postat 8 augusti 2005 Postat 8 augusti 2005 Min fråga är. Har VST-trummorna inte har samma "platser" som standardsynthen på ljudkortet? Och finns det nåt enkelt sätt att flytta om så att det börjar stämma. Det är lite jobbigt att måsta flytta varje trumljud separat. Troligtvis inte. Du får proggramera om trummorna till GM-Standard och spara så slipper du varje gång flytta om trummorna så dom stämmer. Kan även finnas färdiga GM-mappade presets till Sampletank. Googla och se om du hittar något.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.