Jump to content
Annons

analogkänsla


Johannes

Recommended Posts

Hej

Jag skulle vilja ha mer analog och "brusig" känsla på det jag spelar in i reason. Tycker ofta att resultatet blir alldeles för digitalt och "stelt". Antar att lite delay, reverb och kanske scream skulle råda bot på problemet. frågan är bara hur?

Redigerat av Johannes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stinkey (oregistrerad)

Har du tillgång till en kassettradio kan du skicka in ljudet genom mickinggången och ut genom hörlursurtaget och in i ditt datorprogram. Blir betydligt mer analogkänsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.. Stinkey kan sina grejer.. 😱

Johannes..

Vad gäller ljudet så är t ex en scream ypperlig. Testa att lägga in en scream mellan mixern och hardware interface och sett typen av dist på tape. Då får du ett mycket mindre "rent" ljud. Men visst, även reverb, och chorus, d 11 m fl kan få det mindre digitalt. Du får helt enkelt träna. Lyssna på andras grejer och analysera efter förmåga. Försök härma osv osv..

Lyssna på hur effekterna i programmet påverkar ljudet osv osv.. Träning, träning. Som med vilket instrument som helst. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Inget kassetdeck men en halvsunkig mixer. Idén ltåer lovande man kanske kan skicka den flera varv mellan datrn och mixern och på så sätt få till brus och störningar? Alternativt lägga på mp3-spelaren och därefter spela in dess utsignal? skulle det kunna funka?

Inga tips på rena reasonlösningar?

EDIT: såg inte din post smulan. Ska testa det.

Jag vill helt enkelt ha lite lofikänsla, fast med digitala ljud (annars hade jag mickat min synth eller ngt...)

Redigerat av Johannes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu pysslar jag ju inte med lo fi.. Men lyssna på det här. Eller kolla på det. Här är vad en scream kan göra med lite trummor och en subtractor. Du kan ju även ändra i eqinställningar, filter m m.. Det finns många sätt. Bara fantasin sätter gränser. 😱

-länk väck-

//smulan

Redigerat av Smulan
Link to comment
Dela på andra sajter

Screamens bitreducerare är också bra. 🙂

edit: Fast nu ser jag att du söker analogkänsla och inte lo-fi i allmänhet...

Ett tips är att värma med tapedist (Scream), inte för mycket bara - då låter det datafejk.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar lägga på lite brus när jag vill ha lite brus 😠

det kan vara på vad som helst, kagge, bas, melodi osv.

jag skapar en ny subtractor och låter den jobba genom samma kompressor (tape) som kaggen, basen eller melodin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Angående den kanske inte helt allvarliga idén att mxa ut genom ett kassettdäck och in igen. Vad jag tänkte mig var att mixa ihop det dåliga ljudet (i det här fallet av trummorna) med den "bra" mixen och få någon sorts mindre stel míx av dem.

Men, är det realistiskt? Jag vill inte ha döda platta ljud utan tvärtom varma något förstörda ljud. Lite knaster och sprak och svajningar helt enkelt (om än subtilt).

Redigerat av Johannes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle testa att köra det genom scream tape dist och långsamt modulera rattarna för styrka och 'speed' lite slumpmässigt. Sedan kanske mixa detta med lite skrap och knaster (sampling som loopas) och långsamt modulera dess volym upp och ner, även här slumpmässigt (det finns slump modulator i Malström bl.a.). Eventuellt lätt overdrive på hela kalaset =) Det finns oändligt med möjligheter i reason =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite knaster och sprak och svajningar helt enkelt (om än subtilt).

Exportera ut din mix till en wavfil. Öppna nytt dokument och lägg på en NN-19. Ladda in mixen som en sampling. Sätt en jättelångsam LFO på att modulera pitchen, så får du svaj ala dålig vinylspelare. :rolleyes:

Knaster löser du med samplat knaster rätt "in da mix"...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Tycker ofta att resultatet blir alldeles för digitalt och "stelt".

Snedstäm några cent här och där. Om du har en subtractor med två oscisar igång, snedstäm den ena. Kanske testa att dubba melodierna på flera syntar + snedstäm? För att få bort den där kliniska välstämdheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...