Jump to content
Annons

Ljudkortet suger ju!


Emmmir

Recommended Posts

Morsning! 😳

För ca 1 mĂ„nad sen (lite mer kanske det Ă€r), sĂ„ bestĂ€llde jag ett Soundblaster Audigy 4 ljudkort, visste noll om ljudkort den tiden, det var innan jag hade upptĂ€ckt detta forum, fattade ingenting av alla studio kort som fanns, tyckte bara att dom sĂ„g krĂ„ngliga ut, sĂ„ jag vill ha nĂ„gonting enkelt att arbeta med, sĂ„ dĂ€rför köpte jag ett Soundblaster Audigy 4 Pro för lite mer Ă€n 2000kr 😄

KÀnner mig grymt missnöjd, visst jag kan spela in musik med det. men jag Àr dÄ "ljudbög"(ursÀkta sprÄket) som vissa kallar det, Àr ute efter ett jÀvla mycket bÀttre ljud Àn vad jag fÄr till med detta SB kort.

Har experimenterat med den mÄnaden jag haft det nu, har inte fÄtt till önskat ljud Àn faktiskt, har nÄgra frÄgor.

1. Vilka anledningar kan mitt ljudresultat bero pÄ ? för dÄlig mastring ?, eller Àr det för att kortet suger till inspelning? För som inget bra grundljud att arbeta med heller.

2. Vilket kort tror ni dÄ skulle funka bÀttre för mig? eller ja vilket skulle ni rekommendera?, Har kollat mycket pÄ Audiophile 2496 Ä Juli@ ÄssÄ M-Audio Delta 1010. Kortet ska helst ligga i prisklassen under 2000kr.

KÀnns jÀvligt jobbigt att behöva köpa ett nytt kort efter bara 1 mÄnad, kan man ha 2 ljudkort i datorn?, Om man anvÀnder ett annat ljudkort till inspelningar etc. och SOundblaster kortet till, spel och film etc. helst utan att behöva inaktivera ett kort nÀr man ska spela in och aktivera det andra liksom?

KĂ€nns som att dom dĂ€r 2000kr jag la pĂ„ SOundblaster kortet var rĂ€tt bortkastade đŸ˜±

Hihi, första gĂ„ngen jag fĂ„tt pratat ut helt om det kortet 😳

Tacksam för svar och konversation.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Vilket kort tror ni dÄ skulle funka bÀttre för mig? eller ja vilket skulle ni rekommendera?, Har kollat mycket pÄ Audiophile 2496 Ä Juli@ ÄssÄ M-Audio Delta 1010. Kortet ska helst ligga i prisklassen under 2000kr.

Det beror helt pÄ vad du vill göra. NÄgra exempel:

Om du vill spela in akustiska instrument och sÄng sÄ borde Audigy-kortet duga. Kanske behöver du dÄ investera i en mikrofon och en mickförstÀrkare (preamp), istÀllet för pÄ ett nytt ljudkort.

Eller vill du frĂ€mst jobba med mjukvaruinstrument (Reason, VSTi etc). Även hĂ€r borde ditt Audigy funka riktigt bra. DĂ€remot kanske du behöver ett midiklaviatur att spela pĂ„ och kanske bĂ€ttre lyssning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sorry, missade att skriva vad jag anvÀnder för grejer Ä vad jag spelar in för musik och sÄ.

Jag har linat en Alto S-6 Mixer in i ljudkortet, jag har provat bÄde att micka upp en gitarr förstÀrkare och linat en dist pedal rakt in i mixern. BÄda funkade bra, men fort farande sÄ fÄr jag inte till ett bra ljud.

Distpedal: Boss MetalZone.

Mick: Shure Sm57.

De grejorna har jag anvÀnt mig av.

SPelar oftast in in metal, distat, crunchigt, basigt gitarr ljud. Det Àr inbyggd EQ i mixerna ocksÄ sÄ jag har anvÀnt mig lite av det med.

Har inte provat en mickpreamp. Skulle kunna lĂ€gga upp ett exempel hĂ€r om nĂ„n kunde vara snĂ€ll Ă„ berĂ€tta hur man gör 😄

//Emmir

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

De nya Audigy ljudkorten har en ganska rak och fin frekvenskurva och bra signal/brusförhÄllande. Betydligt bÀttre Àn de flesta rullbandare du hittar.

Jag tror inte att ett byte till exempelvis Audiophile 2496 skulle göra en hörbar skillnad. Jobba istÀllet med de bitar som kanske Àr svagare i kedjan, t.ex. mikrofonplacering, tonkontroller pÄ gitarren, instÀllningar pÄ distpedalen, avskÀrmning av rummet dÀr förstÀrkaren stÄr, o.s.v.

VÀlljudande saker har spelats in pÄ betydligt sÀmre saker Àn Audigy. Den största fördelen med andra ljudkort Àr bÀttre ASIO drivrutiner men det tycks inte vara det du frÀmst har problem med.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag bojkottar Creative och har gjort sÄ i snart 10 Är.. och jag Àr nöjd. Kan sÀga att horisonten har vidgats nÀr man upptÀckt vilka andra "kort" det finns dÀr ute.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag bojkottar Creative och har gjort sÄ i snart 10 Är.. och jag Àr nöjd. Kan sÀga att horisonten har vidgats nÀr man upptÀckt vilka andra "kort" det finns dÀr ute.

Kul för dig. Men för att vidga horisonten ytterligare kanske du skulle kolla pÄ deras lite nyare kort som ansluts via PCI-bussen, du kanske blir överraskad? NÄgra av de övriga nyheterna Àr avsaknade av CDROM-kontroller och att korten nu kan utnyttja systemminnet för samplingar.

😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hahahaha.. ja fan, för bara 10 Ă„r sedan var det ju faktiskt ISA som gĂ€llde 😆

/Majken

Saknar faktisk möjligheten att kunna jumpra/bygla korten sjÀlv...

Inte lika mycket brÄk med OS:et dÄ....eller BIOS för den delen...

Lite krÄngligare, men man hade lite mer kontroll pÄ lÀget dÄ.

Edit --> Usch vilken "det var bÀttre förr" varning det blev pÄ inlÀgget...

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bry dig inte om vad som har skrivits i den hÀr trÄden.

Classic, vad Àr det vi inte ska bry oss om? Om du tycker att nÄgon kommer med sakfel sÄ Àr det vÀl lÀmpligare att bemöta dem i den hÀr trÄden.

Kan vÀl citera dig dÄ, eftersom du tar upp det.

"Om du vill spela in akustiska instrument och sÄng sÄ borde Audigy-kortet duga."

Finns vÀl ingen anledning att pÄstÄ att kortet duger till akustisk inspelning nÀr det inte gör det?!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Finns vÀl ingen anledning att pÄstÄ att kortet duger till akustisk inspelning nÀr det inte gör det?!

Det Àr din Äsikt. Kan du komma med belÀgg för varför?

Du kan ju lĂ„na mina öron om du inte hör det sjĂ€lv 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan ju lĂ„na mina öron om du inte hör det sjĂ€lv 😆

Jag tror det du Ă€r ute efter Ă€r den funktion som kallas EAXÂź ADVANCED HDℱ. Det Ă€r ett DSP-system frĂ€mst utvecklat för spel.

Jag har ingen erfarenhet av Audigy 4, dÀremot Audigy och Live!, bÄda med Àldre versioner av EAX. I bÄda fallen gÄr det att stÀnga av dessa effekter i ett instÀllnings-fönster.

Konstigare Àn sÄ tror jag inte att det Àr med Audigy 4 och dess 'fancy ljudförbÀttrare'. LÀs manualen och stÀng av de funktioner du inte vill anvÀnda eller som inte lÀmpar sig för musikinspelning. Vad du har dÄ Àr ett ljudkort med 6 samtidiga analoga ingÄngar (varav en Àr valbar mic/line), 2 analoga ut plus en dedikerad hörlursutgÄng samt midi in/ut och tvÄ IEEE1394 anslutningar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller varför inte titta pÄ loopback vÀrden?

http://www.3dsoundsurge.com/reviews/Audigy...udigy4RMAA.html

Vi kan jÀmföra sida vid sida med Digidesign Mbox och MIX t.ex:

Mboxen körs dock i 44.1KHz och inte 48KHz som MIX och Audigy vilket bör göra en liten skillnad.

Digidesign Mbox

Frequency response: +0.15, -0.04dB

Noise level: -97.4dB

Dynamic range: 96.8dB

THD: 0.011%

IMD: 0.0094%

Stereo crosstalk: -90.9dB

Digidesign MIX

Frequency response: +0.02, -0.07dB

Noise level: -98.9dB

Dynamic range: 98.4dB

THD: 0.0015%

IMD: 0.0037%

Stereo crosstalk: -99.5dB

Audigy 4

Frequency response: +0.09, -0.19dB

Noise level: -108.5dB

Dynamic range: 107.6dB

THD: 0.0015%

IMD: 0.0022%

Stereo crosstalk: -109.3

Och i mina ögon ser det ut som att det inte borde vara nÄgra problem alls med akustiska inspelningar pÄ ett Audigy ljudkort. Men visst fasen finns det betydligt bÀttre kort, som Lynx, Fireface o.s.v. Men jag ser inte varför det inte skulle gÄ göra bra inspelningar pÄ det.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grymma vĂ€rden! Lite skakig frekvensĂ„tergivning bara! 😉

Trodde faktiskt aldrig jag skulle befinna mig i en position dĂ€r jag försvarar Creatives produkter. Men jag antar att de la till lite för mĂ„nga features den hĂ€r gĂ„ngen. Det Ă€r inte helt lĂ€tt att bena ut vilka funktioner som döljer sig bakom alla flashiga namn. Och snĂ€ppet svĂ„rare att komma pĂ„ hur man inaktiverar dom! 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ptja, som sagt... ASIO drivrutinerna Àr ju inte speciellt roliga och det Àr tragiskt att man bara satt en 48KHz klocka i kortet. Vilket för övrigt gör att den resamplar allt som spelas upp i 44.1KHz vilket Àr en förklaring till att folk hÀvdar att "Audigy lÄter dÄligt". Men som sagt ett helt ruttet ljudkort Àr det inte och kan man tÀnka sig att spela in i 48KHz med lite halvskakiga ASIO drivrutiner sÄ fungerar det helt ok.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det Àr tragiskt att man bara satt en 48KHz klocka i kortet. Vilket för övrigt gör att den resamplar allt som spelas upp i 44.1KHz vilket Àr en förklaring till att folk hÀvdar att "Audigy lÄter dÄligt".

Ja de nbiten orkade jag inte ens gĂ„ in pĂ„. Fattar inte varför de envisas med enbart 48 kHz. Det kan ju inte vara en kostnadsfrĂ„ga. Hur mycket stĂ„lar har dom inte lagt pĂ„ att utveckla/licensiera all medföljande mjukvara? 😏

Men som sagt, det mesta lull-lullet brukar man kunna vÀlja bort redan vid installation, och förhoppningsvis gör det systemet stabilare.

Edit: HÀr Àr förresten ett program som kan rÀkna om samplingsfrekvensen för ljudfiler. SÄ, om man spelat in och mixat i 48 kHz kan man omvandla det till 44.1 kHz med relativt smÄ ljudförÀndringar. Ska produkten vidare till en mastringsstudio Àr det bÀttre att lÄta konverteringen ske dÀr.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja-ja, fortsÀtt ni med SB om ni blir lyckliga av det.

Att jĂ€mföra olika kort med hjĂ€lp av enbart det som tillverkarna skriver Ă€r ju ett lĂ€tt sĂ€tt att bli vilseledd pĂ„. Förmodligen har ni aldrig jobbat med "riktiga" ljudkort, avsedda för inspelning, sĂ„ det Ă€r som att disskutera med en döv. 😏

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att jÀmföra olika kort med hjÀlp av enbart det som tillverkarna skriver Àr ju ett lÀtt sÀtt att bli vilseledd pÄ.

Rightmark bygger pÄ att ljudfiler som brus och toner spelas upp pÄ ljudkortets utgÄng för att sedan spelas in pÄ ljudkortets ingÄng. Sedan analyseras ljudfilerna för att se hur förÀndrade de Àr. Det har alltsÄ inte med tillverkarens uppgifter att göra.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja-ja, fortsÀtt ni med SB om ni blir lyckliga av det.

Att jĂ€mföra olika kort med hjĂ€lp av enbart det som tillverkarna skriver Ă€r ju ett lĂ€tt sĂ€tt att bli vilseledd pĂ„. Förmodligen har ni aldrig jobbat med "riktiga" ljudkort, avsedda för inspelning, sĂ„ det Ă€r som att disskutera med en döv.  😉

😏

Du har ju full koll pĂ„ lĂ€get. 😄

Kanske skulle ta dig en titt i deras medlemspresentationer, eller ta dig en titt pÄ deras inlÀggshistorik innan du dissar folk.

Vad anvÀnder du för ljudkort sjÀlv om jag fÄr frÄga?

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hemskt vad folk Àr hyperkÀnsliga för ljudkvalité nuförtiden ÀndÄ. Och det Àr alltuid ljudkorten som fÄr ta smÀllen sÄ fort det inte lÄter tip-top. Trots att mÄnga dom allra hippaste producenterna helst sitter med gamla rullbandare som har vÀldigt suspekta frekvenskurvor sÄ Àr det inte mycket som duger pÄ detta forum. GÄ in för att göra bra musik istÀllet sÄ kommer det lÄta bra om SB Live. Garanterat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad anvÀnder du för ljudkort sjÀlv om jag fÄr frÄga?

Är det inte Tascam US-122?

HĂ€nvisning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=168119

Åh, Danke Tokas...

USB Interface alltsÄ...

Japp. Bland annat sÄ har jag Tascam US-122. Helt underbart kort för att snabbt lÀgga in saker. Funkar dessutom perfekt till bÀrbart.

Desutom har jag ett RME DIGI9636 som jag kör adat med till 3st Creamware Pulsarkort som sitter i en annan dator.

PÄ jobbet anvÀnder jag MOTU 2408 som Àr kopplad (via adat) till Mackie d8b.

Jag "dissar" inte folk pĂ„ forumet (som nĂ„gon pĂ„pekade) men nĂ€r ni kommer med uttalanden som att SB-korten skulle duga för inspelning sĂ„ mĂ„ste jag ju rĂ€tta er đŸ˜Č

Redigerat av classic
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har haft SB förut.. det gĂ„r helt klart att fĂ„ bra ljud i det.. Ă€ven om jag tycker det Ă€r budget budget kort.. du kanske ska testa lite med din inspelningsteknik. LĂ€s pĂ„ om dist och akustik och skaffa en bra kompressor đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad anvÀnder du för ljudkort sjÀlv om jag fÄr frÄga?

Är det inte Tascam US-122?

HĂ€nvisning:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...ndpost&p=168119

Åh, Danke Tokas...

USB Interface alltsÄ...

Japp. Bland annat sÄ har jag Tascam US-122. Helt underbart kort för att snabbt lÀgga in saker. Funkar dessutom perfekt till bÀrbart.

Desutom har jag ett RME DIGI9636 som jag kör adat med till 3st Creamware Pulsarkort som sitter i en annan dator.

PÄ jobbet anvÀnder jag MOTU 2408 som Àr kopplad (via adat) till Mackie d8b.

Jag "dissar" inte folk pĂ„ forumet (som nĂ„gon pĂ„pekade) men nĂ€r ni kommer med uttalanden som att SB-korten skulle duga för inspelning sĂ„ mĂ„ste jag ju rĂ€tta er đŸ˜Č

Tror det hela handlar om vad man har för ambitioner och vilken typ av musik man producerar. Är man ljudproffs och sitter dagarna i Ă€nda och producerar alla typer av musik kanske inte SB Ă€r att rekommendera.

Sitter sjÀlv med ett Audigy player (nummer 1 i serien) som jag köpte för 649.- för drygt tvÄ Är sedan. Jag har hittills inte hört nÄgon klaga pÄ brusigt, otydligt el. kasst ljud. Det jag ev. saknar i min musik tror jag handlar mer om okunskap kring Àmnen som mixning, mastring, monitors och inspelningsmiljö.

Men sĂ„ Ă€r jag ju inte heller proffs đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...