Jump to content
Annons

Effekter på MIDI-spår


Norbert

Recommended Posts

Hej. Jag är rätt ny på det här med Cubase + hårdvarusynthar. Jag har några synthar men jag har inga hårdvarueffekter, så jag undrar därför om det överhuvudtaget är möjligt att lägga VST-effekter på ett MIDI-spår utan att först behöva spela in det till ett audiospår.

Jag pratar då inte om MIDI-effekter som arpeggion och sånt, jag snackar om delay, reverb och sådana effekter som för övrigt är hur enkelt som helst att lägga på ett audiospår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan bara lägga sådana effekter på audiospår. Midispår innehåller inget annat än kontrollsignaler för att berätta för synten vad den ska göra, så ett midispår kan du inte lägga några effekter på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ah okey. Men hur kommer det sig då att man kan lägga sådana effekter på MIDI-spår med mjukvarustynthar?

Så om man vill ha effekter på hårdvarusyntharna så är det hårdvarueffekter som gäller, om man inte vill spela in alla dessa spår till audio och sedan lägga dit effekterna?

Redigerat av Norbert
Link to comment
Dela på andra sajter

När du lägger effekter på en mjukvarusynth, så lägger man det inte på MIDI-spåret, utan på själva instrumentet. Så MIDI-signalerna är de samma, fast instrumentet som spelar låter annorlunda, beroende på vilken effekt du valt.

/peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...