Jump to content
Annons

Tips på prisvärt ljudkort med inbyggt preamp?


Nystagmus (oregistrerad)

Recommended Posts

Nystagmus (oregistrerad)

Pci, usb eller firewire spelar ingen roll. Det som är viktigt är att ljudet är bra, latencyn låg samt att det inte blir problem- orsakat av kortet -då många kanaler spelas upp samtidigt. Det är också en fördel om kortet kan hittas begagnat. Jag vill helst inte heller att priset överstiger 2000 eller däromkring, nytt eller begagnat.

Jag har redan startat en tråd som knyter an till detdär, räknas det som dubbelpost får väl någon moderator ta bort den andra tråden som jag ändå inte fick något svar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Pci, usb eller firewire spelar ingen roll. Det som är viktigt är att ljudet är bra, latencyn låg samt att det inte blir problem- orsakat av kortet -då många kanaler spelas upp samtidigt. Det är också en fördel om kortet kan hittas begagnat. Jag vill helst inte heller att priset överstiger 2000 eller däromkring, nytt eller begagnat.

Jag har redan startat en tråd som knyter an till detdär, räknas det som dubbelpost får väl någon moderator ta bort den andra tråden som jag ändå inte fick något svar på.

Tascam US-122

Link to comment
Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

Mmm, har läst lite om detdär men det verkar som att folk har haft problem med att spela upp många kanaler samtidigt med dett kort, förmodligen pga buffringsinställningarna inte kan ställas som på ett PCI eller Firewirekort. Någon som har en annan åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med begränsningen på 2000:-, får man nog ingen vidare kvalisort...

Uppe på det dubbla har du exempelvis Echo Gina3G (PCI), som är ett mycket bra kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, har läst lite om detdär men det verkar som att folk har haft problem med att spela upp många kanaler samtidigt med dett kort, förmodligen pga buffringsinställningarna inte kan ställas som på ett PCI eller Firewirekort. Någon som har en annan åsikt?

Jag kör utan problem 24 kanaler med US-122. Dessutom är mik-ingångarna riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nystagmus (oregistrerad)

Tack för alla svar!

Jag har blandat ihop saker och ting. Tascam Interfacet har, enligt alla recensioner jag sett, för hög latency för att man ska kunna köra Direct Monitoring från Cubase eller spela softsynthar "live". Spela upp många kanaler på en gång går utmärkt.

Echo Gina-kortet ser ruskigt lockande ut men är tyvärr för dyrt.

Enligt mina efterforskningar verkar det bästa för mig vara att köpa ett pci-kort (M-Audio Audiophile prisvärt?) för runt en tusenlapp och koppla ett separat preamp till detta. Vad kan ni rekommendera för pre-amp, nytt eller begagnat i prisklassen runt 1000 kronor? Det ska ha både instrument och mirofoningång och 48 v fantommatning.

Redigerat av Nystagmus
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mina efterforskningar verkar det bästa för mig vara att köpa ett pci-kort (M-Audio Audiophile prisvärt?) för runt en tusenlapp och koppla ett separat preamp till detta. Vad kan ni rekommendera för pre-amp, nytt eller begagnat i prisklassen runt 1000 kronor? Det ska ha både instrument och mirofoningång och 48 v fantommatning.

Som jag nämnde... 😳

http://www.smartstep.se/halmens/product/pr...11993&visible=2

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har blandat ihop saker och ting. Tascam Interfacet har, enligt alla recensioner jag sett, för hög latency för att man ska kunna köra Direct Monitoring från Cubase eller spela softsynthar "live". Spela upp många kanaler på en gång går utmärkt.

Ja, du måste ha blandat ihop saker och ting.

Jag kör softsynthar live via US-122 utan problem. I och för sig på en Mac och Logic men det ska väl funka lika bra på en PC och Cubase.

Lita inte så mycket till recensioner av folk som inte arbetar med grejjorna utan prova själv i någon musikaffär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt mina efterforskningar verkar det bästa för mig vara att köpa ett pci-kort (M-Audio Audiophile prisvärt?) för runt en tusenlapp och koppla ett separat preamp till detta. Vad kan ni rekommendera för pre-amp, nytt eller begagnat i prisklassen runt 1000 kronor? Det ska ha både instrument och mirofoningång och 48 v fantommatning.

Din ekvation går inte ihop. För de pengarna är det en omöjlighet att få bra kvalité och bra ljud med de specarna med lösa delar. Brus och dålig diskant kostar som sagt lite pengar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hei. Om ni leste sista nummer av Studio, så kollade ni val ljudkortstesten ?

ESI Waveterminal 192L Midi, kostar ca 2 stora, ock har teleinngång for mikrofon med 48V phanton-power, ock teleinngång for stereo line-in + optisk inn/ut ock S/pdif inn/ut. Negativt; på huvudkortet måste man valja mellan mic eller line under innspelning.( optisk eller s/pdif kan anvandas hela tiden )

Storebror-kortet til 192L, heter 192M ock har en Break-out box med 2 mic-tele inn, + 4 line-tele inn. Du kan spela inn 2 mikrofoner + 2 line-ins samtidigt, eller 4 line-ins samtidigt. Optiskt och S/pdif inte reknat med, men dom kan också anvandas samtidigt.

Utgångar : 192L har 6 utgångar ( 3 stereotele ) + optisk ut + s/pdif ut

192M har 8 utgångar ( 4 stereotele ) + optisk ut + s/pdif ut

ett annat kort finns också i familjen, 192X, ock har inte midi, man lite battre ad/da converters.

pris for 192M ar ca 2100 i norge

Ett bra alternativ ar det lite aldre M-Audio Delta 1010LT til 2ooo kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför nämner ingen m-audio firewire 410 eller som i din prisklass firewire solo?  😎

För att det är skräp... 🙂

Definiera och exemplifiera. "Skräp" säger inget, men kan tolkas som mycket. Försvarar inte M-Audio specifikt, men om "skräp" innefattar sådant som frågeställaren ändå inte kommer använda eller lida av, kan billiga kort vara helt rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jo, det måste ju då rimligen finnas en hel drös med ljudkort som kostar runt 1995:- samt utklassar M-Audio FW-Solo!

Annars kan den ju knappast vara skräp 🙂! Såå, vilka är dessa ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo, det måste ju då rimligen finnas en hel drös med ljudkort som kostar runt 1995:- samt utklassar M-Audio FW-Solo!

Annars kan den ju knappast vara skräp 🙂! Såå, vilka är dessa ljudkort?

Intressant fråga! Jag väntar med spänning och med köplust efter dessa svar... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför nämner ingen m-audio firewire 410 eller som i din prisklass firewire solo?  🙂

För att det är skräp... 😉

Definiera och exemplifiera. "Skräp" säger inget, men kan tolkas som mycket. Försvarar inte M-Audio specifikt, men om "skräp" innefattar sådant som frågeställaren ändå inte kommer använda eller lida av, kan billiga kort vara helt rätt!

Jag tycker helt enkelt att ADA-omvandlarna låter förskräckligt i MAudio-korten. jag kanske har för stora krav men tycker ändå att det ska låta bättre än en CD från 80-talet (lite överdrivet kanske). 🙂

MAudio har verkligen lyckats att slå sig in på hemstudiomarknaden med sin marknadsföring. Man kan dra en parallell till Mackie som också har blivit ett "märke" innom hemstudiosvären. Visst de låter väl ok men är alldeles för överreklamerade.

Frågeställaren skrev ju "Det som är viktigt är att ljudet är bra, latencyn låg samt att det inte blir problem- orsakat av kortet -då många kanaler spelas upp samtidigt." och då tycker jag inte att MAudio är rätt. Alternativ finns ju t.ex RME, MOTU, Tascam, Frontier etc

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Hejsan,

dags att införskaffa sig ett nytt externt ljudkort med integrerad preamp. Den ska användas enbart för stereoinspelning av akustisk gitarr. Övriga funktioner är överflödiga. All mixning och mastering sköts i datorn och inga andra hårdvaror används. Ljudkvalitén är det viktigaste och den ska vara av toppklass. Budget 5000 kr cirka, om det räcker.

Stort tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inbyggd preamp?

http://www.thomann.de/se/echo_audiofire_2.htm 1800:-

+

http://www.lineaudio.se/linepre.htm 2650:- (om man letar lite).

Smidigt FW-ljudkort med mycket bra AD/DA och en mycket ren prisvärd preamp som man inte behöver släpa på om man är på resande fot.

EDIT: Då tråden nu är sammanslagen med tidigare så bytte jag min länk till ett konkret förslag istället.

EDIT 2: Såg ett ännu bättre pris på 2MP.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta korkad men sitter XLR-uttagen på baksidan? Hur kopplar man in mikrofonen? ;p Den såg intressant ut annars! Väldigt liten och portabel. Snygg till MacBooks 🙂

Kan den här vara något annars? http://www.thomann.de/se/motu_ultralite_mkiii_hybrid.

Men vad ska man med alla Balanced/Unbalanced In/Out till?

Link to comment
Dela på andra sajter

All mixning och mastering sköts i datorn
PC eller Mac? Stationär eller bärbar?

Tidigare nämnda Apogee Duet funkar enbart med Mac.

Gilberts lösning är inte dum, en bra tvåkanalig preamp och ett enklare men ändå professionellt ljudkort.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonkort.

Funkar alltid oavsett Firewire eller USB.

Men vad ska man med alla Balanced/Unbalanced In/Out till?
Det kan bara du svara på, om du behöver många in-/utgångar så har du tillgång.

Du vill kanske koppla in en extra preamp utöver de två som sitter i kortet, för att t ex micka ett helt trumset.

Eller kunna koppla in externa effekter och kunna skicka ljud in/ut den vägen.

Eller hårdvarusyntar som du vill kunna koppla in samtidigt som dina mikrofoner.

Eller använda sex utgångar till alla dina monitorer för mixning i surround.

Eller separat medhörningsmix från kontrollrummet tillbaka in till högtalare i studiorummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...