Jump to content
Annons

Råd gällande uppmickning av stärkaren...


Vindkall

Recommended Posts

Har börjat micka upp förstärkaren hemma istället för att lina genom v-amp eller liknande, och skulle gärna mottaga en del tips på vad man bör tänka på. Vad gäller placering av förstärkaren, är garderoben ett bra alternativ eller finns det bättre sätt? Hur långt ifrån bör micen vara placerad, vilka olika avstånd ger vilka effekter?

Om man mickar upp en marshallstärkare som har flera högtalare i lådan, bör man enbart nyttja en av högtalarna? Vilken volymnivå bör man ha genom förstärkaren och genom micpreampen?

Ställer mikrofonen vid 40 graders vinkel mot stärkaren, bör man ha den från olika riktning vid olika dubbningar av gitarren? Detta är förstås ett experimentämne och jag ska arbeta på det, men kom gärna med effektiva tips den som vill...

/Vindkall

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sätter micken (SM57) Rakt på lite vid sidan av konen på en av högtalarna ca 1 cm från gallret, använder inte olika vinklar utan bara en som jag tycker låter bäst, i mitt fall då 90 grader. Ställer in stärkaren som jag skulle ha gjort vid ett rep. sen brukar jag dra av disten rätt mycket speciellt om det ska panoreras och sedan sänka basen något.

När du dubbar gör de (förhoppningsvis) små små förändringarna i ditt spel att det låter annorlunda i dubben vilket ger den effekt man vill ha, dock kan det vara cool att tex panorera en distad och en mindre distad gitarr, men att ändra på mickvinkeln tror jag inte på, rätt är rätt och det bestämmer dina öron. Bra att du mickar, har testat många pluggar pod v-amp och gud vet vad men inget kan slå en mickad rörhäck, det är min åsikt.

Läste en bra artikel i studio som nån kille här på forument som hade skrivit om detta ...?? Någon kanske kan tipsa dig om vilket nummer det var.

/R

Redigerat av Rian
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...