Jump to content
Annons

Fredrika's Deeper Zone


hur är denna?  

9 röster

  1. 1. hur är denna?

    • Tangerine Dream är bättre
      1
    • Bättre än Klaus Schulze!
      2
    • För många ingredienser i låten
      0
    • Det händer för lite
      2
    • Jag gillar inte ambient
      1


Recommended Posts

A Deeper Zone

en lp-sida ambient

Jag lånade en trave gamla lp med ambient från 70-talet. De bestod tydligen ofta av sviter med elektronisk musik där en enda låt kunde fylla hela sidan och ändå såldes de som rockskivor. Jag har gjort en sådan lp-sida. Det tog lång tid. Arete, till exempel, kan ju vispa ihop jättebra långa saker på några få timmar men jag har haft svårt att få ihop denna. Strukturen är inte 100%-ig. Bland annat stänger jag av en sequencer mitt i för att det inte ska bli för många krockar mellan tonarterna.

Att hitta rätt sequencerljud och att göra rätt sekvenser var det svåraste. Ännu är jag inte riktigt nöjd. Jag har även provat med att lägga enkla melodier på för att det skulle bli mer låtliknande men det blev bara tjatigare.

Låten är en sorts kärlekshistoria, först lyckligt kär, sedan orolig och ängslig, tänk om det inte är besvarat och andra mer undermedvetna rädslor och till slut slutar den i sjunde himlen. Så har jag tänkt ialla fall.

Eftersom låten är så lång har jag gjort mp3-versionen så dålig jag bara vågat för att den ska bli så liten som möjligt men den är ändå 28 MB. Kan ni spela Sonys ATRAC 3-filer kan ni ta den lilla filen på drygt 14 MB.

LÅTNAMN: A Deeper Zone

ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

GENRE: Ambient

LÅTLÄNGD: 30'18''

KOMPOSITÖR: Fredrika Moberg

PRODUCENT: Fredrika Moberg

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3 samt ATRAC 3

STORLEK: 28 MB respektive 14,3 MB

STATUS: nästan färdig demo.

låtlänk:

A Deeper Zone .mp3

A Deeper Zone (ATRAC 3)

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Djupt...och avkopplande och spännande på samma gång. Stundtals bara väntar jag mig att få höra David Gilmour bryta in på gitarr, eller en övergång till hård metal. Även filmvyer fladdrar förbi så det finns många vägar ett sådant här arrangemang kan ta. Bara synd att kvalisorten stundtals var så låg på mp3an, men statusen sade "nästan färdig demo" och det räcker långt för mig. Snyggt Fredrika. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var skitbra! Jag hör också detta att en gitarr skulle komma in. Fast då skulle det nog bli något annat. Men kanske en jätte djupmixad reverberad elgitarr. Typ lite miles davis spel.

Känns dock mycket avkopplande att lyssna på detta nu i rummet med en kopp te. 😄 vackert helt enkelt 😉 tack så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska vi se... om jag ska samla mina åsikter blir det nog en fyra av fem i betyg.

Överlag tycker jag den lider lite smått av att vissa ljud är lite för kalla (maskinellt syntiga), t.ex. paden som går runt 1:25. Dock vägs det upp av att resterande är så väldans sköna (t.ex. de nästan klockliknande, halvdistade ljuden runt 21 minuter som är helt underbara). Vissa passageövergångar känns lite väl hårda, tror den hade tjänat på att nya ljud och vinklingar hade "vävts" in mer och kommit in sakta istället för att ha så tvära kast (övergången vud runt 7 minuter känns t.ex. alldeles för tvär, man tappar tråden lite där). Partierna i sig är fantastiskt sköna, min favoritdel är nog 20:30-25:30 (den vackra passagen efter det partiet är också fantastiskt skön om än att det är lite tvärt brutet där också).

Överlag mycket skön att lyssna på, det är ambient som jag bara kan lyssna på utan något annat som håller mitt intresse samtidigt vilket är ett mycket bra betyg från mig.

Vad har du använt för att skapa den här, och hur har du arbetat?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar det här mycket..

om du inte hört (vilket jag antar att du har)

borde du lyssna på everything you do is a baloon med boards of canada!!

det är så ofattbart bra..och jag antar att det är lite åt ditt håll musikmässigt!!

lyssnar gärna på dig med 5gram cubensis i omlopp!!

må friden ta dig!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst sagt originellt att göra halvtimmeslånga "låtar" idag när klippen på MTV avlöser varandra varannan sekund och "hitsen" är lika ytliga som ett tomt badkar. All cred till dem som orkat lyssna igenom hela verket och kunnat ge kritik, själv har jag inte tålamod nog för sådana mastodontlåtar och jag kan ana att jag inte är ensam. Vid fem-sex minuter går min smärtgräns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika vad var det där för några alternativ?? I röstningen alltså?

Jag var tvungen att rösta blankt..fattar inget av vad som står där..

Jag tyckte att det var bra,fast efter som Ambientmusik är främande för mig

så kan jag nog inte komma med någon vettig kritik. Möjligvis att lite milestrumpet hade

vart schyrre.

🙂

Henrik

Redigerat av Duende
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Stundtals bara väntar jag mig att få höra David Gilmour bryta in på gitarr, eller en övergång till hård metal. Även filmvyer fladdrar förbi så det finns många vägar ett sådant här arrangemang kan ta. Bara synd att kvalisorten stundtals var så låg på mp3an, men statusen sade "nästan färdig demo" och det räcker långt för mig. Snyggt Fredrika.  😆

Ja ett par minuter av det hade såklart kunnat vara upptakten till en låt med någon filmmusikrockare som Nightwish. Å tänk om Gilmour hade velat spela en snutt hihi!

Jag hörde hans gästspel på en skiva med en som heter Alan Parson. Det var det bästa på hela skivan. Och kan han spela sin gitarr på en skiva som är gjord på Nuendo skulle han väl kunna göra det på min SX2-låt också hihi.

Ja jag ville inte anstränga folks tålamod och bandbredd för mycket därför är kvalitén så låg på demofilerna.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör också detta att en gitarr skulle komma in. Fast då skulle det nog bli något annat. Men kanske en jätte djupmixad reverberad elgitarr. Typ lite miles davis spel.

Oj en gitarr till! Som Miles Davis. Det är nån sorts jazzgitarr då du menar eller? Jag vet att han spelade trumpet och kornett eller nåt sånt men han spelade alltså gitarr också? Eller så finns det säkert gitarrister som spelar som han spelade blås. Har du nåt tips på en sådan gitarrist? Kunde vara kul att höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tycker jag den lider lite smått av att vissa ljud är lite för kalla (maskinellt syntiga), t.ex. paden som går runt 1:25. Dock vägs det upp av att resterande är så väldans sköna (t.ex. de nästan klockliknande, halvdistade ljuden runt 21 minuter som är helt underbara). Vissa passageövergångar känns lite väl hårda, tror den hade tjänat på att nya ljud och vinklingar hade "vävts" in mer och kommit in sakta istället för att ha så tvära kast (övergången vud runt 7 minuter känns t.ex. alldeles för tvär, man tappar tråden lite där). Partierna i sig är fantastiskt sköna, min favoritdel är nog 20:30-25:30 (den vackra passagen efter det partiet är också fantastiskt skön om än att det är lite tvärt brutet där också).

Överlag mycket skön att lyssna på, det är ambient som jag bara kan lyssna på utan något annat som håller mitt intresse samtidigt vilket är ett mycket bra betyg från mig.

Vad har du använt för att skapa den här, och hur har du arbetat?

Ja jag håller med. Det är för tvära kast mellan dur/mollpartierna. Det hänger ihop med att jag inte har fått ihop strukturen bättre, att jag stänger av osh startar sequencerna lite i tid och otid. Strukturen på låten skulle behöva städas upp. Jag ska nog göra det. Jag ska försöka göra som du säger och se om jag kan finlira lite med några mjuka syntljud för att kasten inte ska bli så tvära. Jag undrar om det inte kan vara så att jag har för många kast också. Kanske var jag rädd för att tråka ut folk för mycket genom att hålla mig till bara ett par.

Innan jag gjorde den här lyssnade jag mycket på gamla syntplattor. På en skiva med Tangerie Dream som heter Ricochet var det på ena sidan tex en elgitarr som spelade samma 7-tonsslinga långsamt i flera minuter och på Phaedra var det samma synthackord om och om igen på båda sidor. Och Klaus Schulze hade en platta där det nästan inte hände någonting bara liksom några få osammanhängande ackord på en moodliknade sak som återkom hela tiden. Så jag borde kanske hållit tungan rätt i mun mera. Så har jag nog inte heller lärt mig ännu att hushålla med ljud och effekter. Det är så lätt att lägga till ännu ett ljud som låter snyggt eller fräckt. Kanske har jag svårt att höra att det blir för mycket. När jag i slutskedet tittade på låten märkte jag också att den varierade för mycket i ljudstyrka vilket jag inte ens märkte själv när jag lyssnade på den så jag fick komprimera ljudet, om det nu heter så, men fortfarande är det lite för mycket dynamik.

Jag experimenterade med att ta samplingar från Zero G och mönster jag själv tryckte in med mina gratissyntar Crystal och Minimogue och ändrade tempot extremt mycket. Tex har jag en ZeroG-sampling som är gjord i kanske 115bpm som jag kör i 25bpm. Men huvuddelen är faktiskt samplingar från ZeroGs ljudbibliotek som heter Ambient och Cuckooland. Så är det en modulärsynt för sekvenserna men jag kunde inte använda min egen sekvenser Vortex för den var för dålig. Dialogen är från filmen Blade Runner.

Tack för kommentarer jag tror att jag måste göra som du säger med ljuden och övergångarna och kanske prova med ett gitarrljud också. Men först måste jag få avstånd till låten ett tag jag har liksom hört på den för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar det här mycket..

om du inte hört (vilket jag antar att du har)

borde du lyssna på everything you do is a baloon med boards of canada!!

det är så ofattbart bra..och jag antar att det är lite åt ditt håll musikmässigt!!

lyssnar gärna på dig med 5gram cubensis i omlopp!!

må friden ta dig!!

🙁

Jag har hört Boards o Canada och jag tycker mycket om det! Vilken låt Everything...is a balloon är vet jag inte men kanske har jag hört den också. Lite svårt att lära sig låttitlarna genom att lyssna på låttexterna ju hihi. KOnstigt att Boards of Canada är så bra egentligen för de gör ju inget unikt väl? Ändå är de bättre än kanske det mesta i genren.

Vad cubensis är vet jag inte men det låter otäckt. Håller mig nog till cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika vad var det där för några alternativ?? I röstningen alltså?

Jag var tvungen att rösta blankt..fattar inget av vad som står där..

Jag tyckte att det var bra,fast efter som Ambientmusik är främande för mig

så kan jag nog inte komma med någon vettig kritik. Möjligvis att lite milestrumpet hade

vart schyrre.

🙁

Henrik

hihi min röstningsalternativ. Tjaa...om man röstar "bra" eller "dåligt" är det svårt för mig att veta på vilket sätt. Om man röstar "Det händer för lite" är det en mer objektiv röst än "dåligt" för då betyder det att den är långtråkig. Fast ambient ska ju vara som en möbel liksom. Den ska stå där i rummet om man vill använda den men har man ingen lust att lyssna till det aktivt ska den finnas som ett vackert draperi som fladdrar lätt i vårbrisen.

Miles Davis, du också? Jag får nog lyssna lite på hans gamla skivor hihi!

Förresten skulle inte vad heter han nu...vänta lite...Mark Isham passa? Mindre jazzigt o mer smörigt. Eller kanske den där Jonathan Hassel som spelat med Stina Nordenstam?

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst sagt originellt att göra halvtimmeslånga "låtar" idag när klippen på MTV avlöser varandra varannan sekund och "hitsen" är lika ytliga som ett tomt badkar. All cred till dem som orkat lyssna igenom hela verket och kunnat ge kritik, själv har jag inte tålamod nog för sådana mastodontlåtar och jag kan ana att jag inte är ensam. Vid fem-sex minuter går min smärtgräns...

hihi jo det kan jag förstå. Nja...man får väl ha det i bakgrunden eller som vaggvisa. Jag har somnat till den några kvällar. Eller så får man spela något annat som man tycker bättre om istället hihi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrika vad var det där för några alternativ?? I röstningen alltså?

Jag var tvungen att rösta blankt..fattar inget av vad som står där..

Jag tyckte att det var bra,fast efter som Ambientmusik är främande för mig

så kan jag nog inte komma med någon vettig kritik. Möjligvis att lite milestrumpet hade

vart schyrre.

😕

Henrik

hihi min röstningsalternativ. Tjaa...om man röstar "bra" eller "dåligt" är det svårt för mig att veta på vilket sätt. Om man röstar "Det händer för lite" är det en mer objektiv röst än "dåligt" för då betyder det att den är långtråkig. Fast ambient ska ju vara som en möbel liksom. Den ska stå där i rummet om man vill använda den men har man ingen lust att lyssna till det aktivt ska den finnas som ett vackert draperi som fladdrar lätt i vårbrisen.

Miles Davis, du också? Jag får nog lyssna lite på hans gamla skivor hihi!

Förresten skulle inte vad heter han nu...vänta lite...Mark Isham passa? Mindre jazzigt o mer smörigt. Eller kanske den där Jonathan Hassel som spelat med Stina Nordenstam?

Kolla inte in Miles gamla skivor. Kolla från -67 till 85 eller nåt.

det räknas ändå som "nya" miles. Gamla Miles är ju från -47 och fram til -60 typ 😠

Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag håller med. Det är för tvära kast mellan dur/mollpartierna. Det hänger ihop med att jag inte har fått ihop strukturen bättre, att jag stänger av osh startar sequencerna lite i tid och otid. Strukturen på låten skulle behöva städas upp. Jag ska nog göra det. Jag ska försöka göra som du säger och se om jag kan finlira lite med några mjuka syntljud för att kasten inte ska bli så tvära. Jag undrar om det inte kan vara så att jag har för många kast också. Kanske var jag rädd för att tråka ut folk för mycket genom att hålla mig till bara ett par.

Innan jag gjorde den här lyssnade jag mycket på gamla syntplattor. På en skiva med Tangerie Dream som heter Ricochet var det på ena sidan tex en elgitarr som spelade samma 7-tonsslinga långsamt i flera minuter och på Phaedra var det samma synthackord om och om igen på båda sidor. Och Klaus Schulze hade en platta där det nästan inte hände någonting bara liksom några få osammanhängande ackord på en moodliknade sak som återkom hela tiden. Så jag borde kanske hållit tungan rätt i mun mera. Så har jag nog inte heller lärt mig ännu att hushålla med ljud och effekter. Det är så lätt att lägga till ännu ett ljud som låter snyggt eller fräckt. Kanske har jag svårt att höra att det blir för mycket. När jag i slutskedet tittade på låten märkte jag också att den varierade för mycket i ljudstyrka vilket jag inte ens märkte själv när jag lyssnade på den så jag fick komprimera ljudet, om det nu heter så, men fortfarande är det lite för mycket dynamik.

Jag experimenterade med att ta samplingar från Zero G och mönster jag själv tryckte in med mina gratissyntar Crystal och Minimogue och ändrade tempot extremt mycket. Tex har jag en ZeroG-sampling som är gjord i kanske 115bpm som jag kör i 25bpm. Men huvuddelen är faktiskt samplingar från ZeroGs ljudbibliotek som heter Ambient och Cuckooland. Så är det en modulärsynt för sekvenserna men jag kunde inte använda min egen sekvenser Vortex för den var för dålig. Dialogen är från filmen Blade Runner.

Tack för kommentarer jag tror att jag måste göra som du säger med ljuden och övergångarna och kanske prova med ett gitarrljud också. Men först måste jag få avstånd till låten ett tag jag har liksom hört på den för mycket.

Tycker inte du har för många kast, jobba in mjukheten mellan dom så funkar dom fint. Tycker inte heller att du ska vara rädd för att hålla dynamik, efter några lyssningar tycker jag nog att det skulle passa bättre med ännu mer dynamik, både i volym och ljudantal. Prova att kanske skala ner några partier ännu mer och låta dom vara ganska tysta.. kanske vid övergången till lyckan i slutet?

Och vad är Vortex för sequencer? :-)

Och när vi nu ändå rekommenderar musik år BoC-hållet så måste jag rekommenderna Arovane. I mitt tycke bland det bästa i musikväg någonsin.. Allt jag hört av honom är helt enkelt fantastiskt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar det här mycket..

om du inte hört (vilket jag antar att du har)

borde du lyssna på everything you do is a baloon med boards of canada!!

det är så ofattbart bra..och jag antar att det är lite åt ditt håll musikmässigt!!

lyssnar gärna på dig med 5gram cubensis i omlopp!!

må friden ta dig!!

😄

Jag har hört Boards o Canada och jag tycker mycket om det! Vilken låt Everything...is a balloon är vet jag inte men kanske har jag hört den också. Lite svårt att lära sig låttitlarna genom att lyssna på låttexterna ju hihi. KOnstigt att Boards of Canada är så bra egentligen för de gör ju inget unikt väl? Ändå är de bättre än kanske det mesta i genren.

Vad cubensis är vet jag inte men det låter otäckt. Håller mig nog till cubase.

everithing you do is a balloon är en låt titel med boards of canada..inte för att det påminner om det du gör..men jag kom att tänka på den när jag hörde din låt..

& cubensis är en bra plugin bara..men inte mycket att hurra för utan cubase..

så håll dig till cubase du!!

gör mera musik så har jag något att ligga & drömma till!! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör också detta att en gitarr skulle komma in. Fast då skulle det nog bli något annat. Men kanske en jätte djupmixad reverberad elgitarr. Typ lite miles davis spel.

Oj en gitarr till! Som Miles Davis. Det är nån sorts jazzgitarr då du menar eller? Jag vet att han spelade trumpet och kornett eller nåt sånt men han spelade alltså gitarr också? Eller så finns det säkert gitarrister som spelar som han spelade blås. Har du nåt tips på en sådan gitarrist? Kunde vara kul att höra.

Njaa mera tänkt att gitarristen skulle spela som Miles Davis 😄

Miles spelade ju väldigt lågmält och spelade de "rätta" tonerna. Han spelade ju liksom aldrig fel. Och han behövde inte spela dessa snabba partier. Allt fanns i de perfekta tonerna.

Det skulle sitta som smäck i detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtlänken funkar inte 😱

Skulle vara kul att lyssna på låten...

Jo, nu fick jag igån den! *Lyssnar*

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Det här känns ju som massa olika låtar. Volymen sänks och ett nytt stycke tar vid som inte påminner så mycket om det förra. Detta gillar jag inte.

Slingorna och medlodierna är trevliga. Ljuden är bra men känns inte tillräckligt bearbetade. Saknar effekter som reverb och långa delay sammt EQ trixande.

Jag vet att detta är ambient, men nått rytmiskt återkommande element i bakgrunden hade nog passat bra. Nått som loopar och binder samman låten.

Bra ambient! Lycka till med framtida projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...