Jump to content
Annons

Gitarrljud eller inspelning ala Stina Nordenstam!


Recommended Posts

Vet inte om någon här lyssnar på "Cat Power". Men om ni nu vill vara olagliga, så ladda ner låten "He War" och hjälp mig. Skrev Stina Nordenstam eftersom det i stort sett påminner om det ljudet också. (de första plattorna. Har ej lyssnat på den senaste)

Jag syftar på det lågmälda gitarrljudet. Det låter ju nästintill kasst.

Jag vet att hennes platta var inspelad i kyrkan. Men hur får man till ett sådant ljud? Är det själva gitarrljudet eller är det lagt på något speciellt sätt i mixen?

Tänker hela tiden på detta. KONSTANT! Jag behöver få fram sådant här ljud nämligen.

Vet heller inte var jag skulle placera den här topicen just här. Men det kändes lite halvt fel att stoppa den under inspelning. Det kanske är allmänt ändå 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte tillgång till Cat Power och det var flera år sedan jag hörde henne senast. Men jag kan inte minnas något speciellt med gitarrljudet.

Har du testat att spela in gitarren med en enkel dynamisk mikrofon? KAnske är just den enkelheten du letar efter. Och om du lyssnar på tidigare album så kan jag tänka mig att hon spelade på rätt enkla gitarrer. Så testa att spela in med din sämsta gitarr! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet låter ju simpelt! Det är väl det som är själva grejen antar jag. Det låter ju tom dåligt. Fast snyggt, det passar ju musik perfekt :rolleyes:

Det låter mer som om de kopplat in gitarren dirket i något jättebrusigt mixerbord. Men det är bara vad jag tycker. Jag har inte så stor erfarenhet av sådant.

Jag har en skitkass gitarr när jag spelar in.. En Rickenbacker 360 😉

Den låter ju bäst till allt! Låter verkligen skit och är jättebra att spela med. Bättre inspelningsgitarr tror jag inte finns faktiskt. (lät det ironiskt? Nej jag är seriös)

Men det är samtidigt "Ricksoundet" liksom.

Jag kan försöka klippa låten och posta upp en bit här så att alla kan höra vad det är jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompgitarren? Tycker det låter liten stärkare (med ett 10" eller 12" element) på medelstark ljudvolym. Gissar på en enkel dynamisk mick riktad mot yttre delen av högtalarmembranet. Kanske en transistorstärkare och alldeles säkert en gitarr med humbuckermickar.

Edit: Lyssnat igen. En fråga, blir gitarren mer distad under låtens gång? Låter som hon har backat på gitarrens volymkontroll. Testa att ratta fram ett ljud med volymkontrollen på typ trean.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

MONO (oregistrerad)

jag minns inte vilken låt.... men när Keith Richards ville ha riktigt smutsigt sound på gitarren så spelade han in den på en kassettbandspelare.... men det är väl ingen här mer än jag som vet vad det är för något. 😆

för övrigt så är det inget fel på Rickenbacker... jag köpte min i strax efter att The Jam släppte LP:n "This Is The Modern World"

den var grym! jag var korkad nog att sälja den för att jag hade en otroligt svartsjuk flickvän på den tiden... jag hade ju för 17 köpt gitarren när jag var tillsammans med en annan... det håller ju inte, tyckte hon...

Grattis till dig som vevar friskt på en Vinröd Rickenbacker 330

är det förresten något att eftersträva... alltså att få soundet att låta falskt?

annars är det är relativt lätt fixat...

Häll först i dig en stor mängd berusningsmedel... stäm sedan din gitarr (så gott du kan)... och sedan spela in din låt... följande morgon vaknar du upp bakis och framemot kvällen kan du lyssna på ditt track... How about that?

Link to comment
Dela på andra sajter

Häll först i dig en stor mängd berusningsmedel...  stäm sedan din gitarr (så gott du kan)...  och sedan spela in din låt...  följande morgon vaknar du upp bakis och framemot kvällen kan du lyssna på ditt track...  How about that?

Eller varför inte använda en gitarr för vänsterhänta, så att det låter som att du verkligen försöker spela, men inte kan?

Link to comment
Dela på andra sajter

haha nu börjar visst alla balla ur här 😲

joachime ska testa detta. låter isåfall mer troligt med en transistorstärk. kanske går att fixa fram det ljudet med en basstärkare? Hm allt går att testa. Ska försöka fixa det. Detta med volymkontroll på gitarr låter intressant! Har inte tänkt på det.

Man kan ju få ett mer instängt ljud med mindre volym på gitarren. Har aldrig lekt med volym på gitarr då jag jämt kört gitarr på fullt! 😆😄

lavrell 🙂 ja, lite granna kanske 😛

MONO Nja, det är väl inte tanken att få det att låta så falskt. Men ibland är det snyggt med lite disonans. Det är mer det mystiska ljudet jag vill åt. Inte falskheten.

Det jag menade med Rickenbacker är att den låter "skit" 😄 det var ju därför jag köpte den. Skitbra studiogitarr helt enkelt. Har ju en massa andra prylar att spela med. Men Ricken går både före 335an och les paulen när det kommer till inspelning. Synd att du inte har kvar gitarren 🙁

Sushi Brother Bra idee! Har dock ingen bekant som lirar vänstergitarr. Men jag ska nog testa med att byta strängar upp och ner 🙂 ifall det nu inte funkar att spela in med basstärkaren som jag tänkt göra. Jag kom på att jag använt den tidigare. Den finns i en replokal som jag inte besökt nu på ett tag. Ska nog åka dit när jag får tid över 😆

Fler tankar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...