Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Mors alla!

Problem 1:

Har skaffat mig ett Delta 1010LT kort och tänkte att jag skulle prova på lite flerkanalsinspelning. Hur FAN kopplar man?! Jag kör ett Behringer MX9000 bord och vill gärna ha det så att jag kan köra in x antal kanaler till datorn samtidigt som jag vill lägga effekter e dyl på signalerna.

Problem två:

Jag vill gärna sköta mixningen från bordet och använda effekterna från outboardracket. Samma fråga här, Hur kopplar jag? Bör ju bara vara in och ut men min hjärna fixar inte det här...

Känner mig som ett fån ska jag tillägga....

Jaja, så är det, frågan är ställd. Tacksam för svar...

/// Danne

Annons
Posted

Jag har inte kollat in MX9000 men det är väl som vanligt!!

UT från ljudkortet IN i mixerbordet dom kanaler du vill använda

UT från mixerbordet IN i ljudkortet så kan du använda MIDI

OBS!!kolla sen vilka knappar du ska trycka in eller inte

på mixerbordet för att de ska funka.

Posted

Jaha ut från bordet till IN på ljudkortet... jaha... 😳

Så långt är det ju enkelt. MEN

Går man från direkt ut till in på ljudkortet? Då kan jag ju inte använda regeln. Jag vill ju liksom grovmixa ex trummorna innan jag skickar in alltihop i datorn på enskilda spår. Man kanske inte gör så?

Sen när jag vill mixa kan jag ju inte göra så eftersom jag då måste använda reglarna... 😠

Det kanske är jag som är IQ fiskmås men jag fattar fan inte...

Posted (edited)

Är inte heller någon mixerexpert, men så har jag kopplat!!

Jag kan grovmixa på mixerbordet samt inne i datorn, ställa alla nivåer som jag vill funkar perfekt.

Låter som du ska spela in med riktiga trummor!! då kommer det ju att funka bra.

se bara till att ha "monitor" knappen intryck när du spelar in det lurade mig ett par dagar 😠

jag har "tape to mix" knappen i OFF läget

problem2 vad gäller effekter kolla in nedan.

http://www.majken.se/cubase/index.htm?insertsend.htm

Edited by kirtaphus
Posted

Så ja!

Då har man ju löst detta oxo... 🙂

RTFM, read the fucking manual! Jag har hela tiden antagit att direct out utgångarna är "direkt ut" men den tappas efter regeln och då även efter EQn och AUX sendarna. Fan vad enkelt!!!

Och ja, det är åtta subbar ut från mixern. Men det känns oväsentligt nu...

Tack ändå alla två.

Posted (edited)

Hmm.. Det är ju dessutom ett inlinebord så subgrupper/kanaler är ganska oväsentliga då.. Perfekt bord att jobba med som du tänkt ja. 😛

Ta inte illa upp nu utan jag funderar bara lite..

Det jag funderar över är följande.. Hur kommer sig att du köper ett (ganska dyrt) inlinebord och ett flerkanals-ljudkort till datorn och sen inte vet hur du kopplar ihop dom??? Var det överfull plånbok eller en väldigt påstridig butikssäljare eller?

Ha en bra multikanalsdag nu! 🙂

Edited by hegobald
Posted (edited)

obs koppla bussarnas outputs till ljudkortets in....

bus 1 LEFT out = ljudkort 1 in, bus 1 RIGHT = ljudkort 2 in osv... osv..

för inspelning:

sajna kanalerna till bussarna och inte till mastern, gå igenom datorn o tillbaka för lyssning på 1-8 nya kanaler på mixern, och vips har du tape retöörn lyssning.. och du kan forfarande eq:a bort det värsta innan inspelning och lägga slask efx via send. 😄

edit aha du hade redan löst problemet 😉

Edited by staf
  • 2 weeks later...
Posted
Ta inte illa upp nu utan jag funderar bara lite..

Det jag funderar över är följande.. Hur kommer sig att du köper ett (ganska dyrt) inlinebord och ett flerkanals-ljudkort till datorn och sen inte vet hur du kopplar ihop dom??? Var det överfull plånbok eller en väldigt påstridig butikssäljare eller?

Haha, nej inte riktigt så... Hade ett 9000 redan innan. Har haft det för att mixa liveband med innan. Men jag har lagt ner allt vad livetrassel heter och tänkte plocka in det bordet i min LILLA pyttestudio för att leka lite mer där. Så då köpte jag ett beggat 1010LT och tänkte sätta ihop dom. Det funkar ju som jag vill nu iaf...

Har iofs börjat snegla på nån digitalmixer istället... Får se hur det blir.

Morsning!